Journal of mathematical behavior 2009: 2/3 – Högstadieelever som arbetade i grupper kunde genom att diskutera med och ifrågasätta varandra bygga upp hållbara argument för sina lösningar på matematiska problem. Exempel på hur en begåvad elev genom språkligt resonemang och falsifiering kan testa en avancerad matematisk utsaga.
Forum for matematikkens didaktik 2009:3 – Troels Lange skriver om sin doktorsavhandling, vilken tar upp matematiksvårigheter ur barnens synpunkter och upplevelser. Presentation av Heinz Steinbring, professor i matematikdidaktik från Duisburg.
School, science and mathematics 2009:8 – Om konstruktionen av ett utvärderingsinstrument för att identifiera högstadieelevers uppfattning av rumsgeometriska begrepp.
Origo 2009:6 – Intervju med Sofie Arnell, som fått Göran Emanuelsson-stipendiet för sitt examensarbete om barn med särskilda matematikförmågor. Vad ska våra elever få lära sig i matematik och vem ska bestämma det?
MAA Focus 2009:5 – Då man låter eleverna möta bevis utan ord kan det uppstå livliga diskussioner. St. Mark’s Institute of Mathematics vänder sig till elever, lärare och föräldrar och vill uppmuntra till matematiskt tänkande och väcka intresse för matematiken http://www.stmarksschool.org/academics/mathinstitute.aspx
L’enseignement mathématique 2009:3/4 – Kaye Stacey skriver om ICMI Study 12 The future of the teaching and learning of algebra.
Mathematical thinking and learning 2009:4 – Undersökning om vilka tillfällen till matematiska resonemang och bevisföring som matematikläroböckerna ger.
Educational studies in mathematics Vol. 72(2009):3 – I Burkina Faso där läs-och skrivkunnigheten är låg och skolans matematikundervisning inte är särkskilt framgångsrik – skolan och vardagen är två helt skilda världar – undersökte man matematikfärdigheterna i människors dagliga liv och intervjuade outbildade bönder som sålde mango på marknaden.
Investigations in mathematics learning 2009:2 – En studie om afro-amerikanska studenters matematikprestationer sedda ur olika perspektiv viktiga för inlärning. Ett fortbildningsprogram där matematiklärare i låginkomstområden fick gå intensivkurs till specialistlärare för åk 4-6.
For the learning of mathematics 2009:3 Special issue: Knowing and using mathematics teaching (från en working group på ICME 11 i Monterey) – Kritik av en strikt uppdelning av ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper – båda måste samverka i undervisningen. Om matematiklärarundervisningen och fortbildningen av lärare.
International journal of science and mathematics education 2009:6 – En genomgång av vad som skrivits om positiva och negativa erfarenheter av Computer Algebra Systems i årskurserna 9 och 10.
The college mathematics journal 2009:5 – Problemavdelning med lösningar.
Flatarmál 2009:2 – Artikel om GeoGebra. Om utematematik.
MatematikMagasinet nr 49 2009 – Primtal och kvadratsummor. Om Arkimedes regelbundna sjukant. Talen pi och e. Några tävlingsuppgifter i matematik för 13-åringar i Bosnien-Hercegovina.
The international journal for technology in mathematics education 2009:4 – Högstadielärares användning i undervisningen av ett dynamiskt geometriprogram – när de valde att använda det och deras val av uppgifter. En lärarkandidat i Karibien utbildar sig till matematiklärare och möter för första gången undervisningsteknologi. Kompetensutbildning i matematikundervisning med fokus på teknologiska hjälpmedel. GeoGebra i statistikundervisningen.
International journal of mathematics education in science and technology 2009:8 – En undersökning av geometriförståelsen hos fyra blivande högstadie- och gymnasielärare med olika spatial förmåga.
Australian primary mathematics classroom 2009:4 – Vilken typ av matematikuppgifter som lämpar sig för hemarbete och vikten av att föräldrarna är positivt engagerade. Praktiska förslag på variationer av temat Arbeta med ett visst tal. Att mäta och begrepp viktiga i sammanhanget.
Australian mathematics teacher 2009:4 NAPLAN focus issue (National Assessment Program for Literacy and Numeracy) – En rekommendation till alla lärare att göra det nationella testen i sina klasser och använda resultaten konstruktivt. Diskussion om vad vi gör med testresultaten. Göra matematiska modeller för populationsökningar bland kaniner, bakterietillväxt, förhållandet mellan arean av världens odlingsmarker och befolkningstalet osv..
Australian senior mathematics journal 2009:2 – Presentation och lösningsdiskussioner till ett problem i The Australian Mathematics Competition for the Westpac Awards. En matematisk lösning till ett motorvägsbygge, som på bästa sätt kostnadsmässigt och i körsträcka ska förbinda fyra städer belägna i var sitt hörn av en kvadrat.
iSquared nr. 10 2009/10 Winter – En matematisk modell för att läka svårläkta sår. En kort presentation av Henri Poincaré. Sist under rubriken Endnotes lite allmänt och kuriosa om tal och matematiska begrepp och begivenheter.
Innehåll: MD