Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … Journal für Matematikdidaktik 2008:3/4 – En jämförelse mellan förskolebarns matematik i Australien och Tyskland. Vad gör man med elever som kommer till gymnasiet med matematiksvårigheter?
Mitteilungen der DMV 2008 16 mars – Matematikens år i skolan. Origami och matematik. Mycket väsen för ingenting – om noll. Rekommendationer för matematiklärarutbildningen från tre matematik- och matematikdidaktiska förbund.
Förskolan 2008:10 – Annika Persson skriver om siffrornas betydelse i en recension av Johansson & Wirth Så erövrar barnen matematiken.
SMAL:s medlemsblad 2008:2 – Pi-aktiviteter inför Pi-dagen 14/3. Information om sommarkursen och om ett nytt utseende på föreningens hemsida.
For the learning of mathematics 2008:3 – Ann Watsons bidrag i en working group angående de matematikproblem lärare presenterar för sina elever och de matematikproblem som matematiker sysslar med själva. Paul Ernest skriver sin tredje och sista artikel i FLM där han undersöker matematiska texter.
The mathematical gazette 525, 2008: november – Arean av segment som bildas i kurvor mellan tangenter från fram- och bakhjulen på cyklar (se tidskriftens framsida). Ett geometriskt problem i en cirkel. Pythagoras sats på ett annat sätt.
Illustrerad vetenskap 2008:18 – Aztekernas avancerade matematiska lösningsmodeller vid uträkning av exempelvis areal och fastighetsskatt samt symbolerna de använde för andelar av hela tal.
Naturvetaren 2008:8 – Aktuarieutbildningen vid Stockholms universitet med krav på kandidatexamen i matematik och matematisk statistik.
MatematikMagasinet 43, december 2008 – Om pappersvikning och bråk. Se också: http://www.langorigami.com/
Uppgifterna från analys- och algebradelen av studentskrivningen i matematik 2007 i Serbien. Två oppgavehjörner.
iSquared 2008/2009 : winter – Under rubriken Mathematical greats presenteras den engelske 1800-tals-matematikern George Green. Keith Briggs om hur han använder matematik i sitt arbete med telekommunikation. Finns det en gräns för problemlösning? Karriärer för matematiker. Anagram samt utmaning att finna den gemensamma nämnaren inom matematiken för fyra avbildade men ej namngivna matematiker.
Mathematical thinking and learning 2008:4 – Hur matematikläraren bättre tar till vara elevernas frågor och intresse och utvecklar de matematiska diskussionerna i klassrummet. Att läsa bilderböcker för barn resulterar ofta i ett stort matematiskt engagemang från barnens sida – här används som exempel boken Min tur av Jandl & Junge (finns i vårt bibliotek på avdelning Skönlitteratur för barn).
Innehåll: MD