Normat 2007:3 – Om den danske astronomen Logomontanus, talmystik, cirkelns kvadratur samt diskussion av några bevis av densamme. Om Manjul Bhargavas, professor i matematik vid Princeton university, generaliseringar av Gauss idéer.
School science and mathematics 2007:7 – Det mesta av matematikundervisningen ligger till grund för senare undervisningsmoment, men vissa av gymnasiets algebrakurser får ingen uppföljning på universitetsnivå. En taiwanesisk studie konstaterar att taluppfattningen hos blivande mellanstadielärare är låg.
Infinity nr. 5 – Tangram med tändstickor. Kombinationer av frimärksvalörer för olika porton. Galileo, kanonkulan och bågen, som den flygande kanonkulan beskriver. Tal och spiraler.
Lika värde 2007:4 Tema matematik – På Eiraskolan i Stockholm har två av lärarna gått en kurs i laborativ matematik och nu bygger man upp en matematikverkstad. Johan Lindström, matematikutvecklare i Järfälla kommun, berättar om sitt arbete med matematiken – ett prioriterat ämne i kommunen.På träningsskolan Regnbågen i Falköping arbetar man med ett matematikprojekt. Om siffror och ramsräkning.
Reflect nr 9 2007:nov Specialnummer om lärande på arbetsplatsen – McDonalds anställer personal utifrån personlighet, inte kunskaper, vilket de försöker kompensera med erbjudande om kurser i exempelvis modersmål och matematik. En engelsk undersökning fann att många vuxna med mycket bristfälliga kunskaper i läsning och matematik har haft en svår uppväxt och blivit föräldrar väldigt unga, något som dessutom ofta har åtföljts av brustna äktenskap.
NCTM News Bulletin 2007:4 – NAEP, National Assessment of Educational Progress, visar i sin undersökning 2007 att de amerikanska matematikresultaten bland skolevelever har förbättrats. Uppfattningen att laborativt material i matematikundervisningen enbart lämpar sig för svagpresterande elever håller på att förändras och numera anses sådant undervisningsmaterial vara mycket effektivt för vissa moment. Student math notes.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2007:4 – Gymnasieelever i Singapore arbetade med statistiska grafer i Excel, vilket gav positiva inlärningsresultat.
KOM 2007:4 – Nordplus vuxen-projektet vill skapa framtida mötesplatser mellan matematiklärare och forskare i matematikdidaktik med fokus på vuxnas lärande.
MatematikMagasinet nr 37, December 2007 – Julemanden fra Nordpolen presenterar några julproblem. Padovantal är fibonaccitalens syster och använder sig av liksidiga trianglar i spiral istället för kvadrater i spiral. Kort om Catalans förmodan, vilken år 2002 bevisades av en rumänsk matematiker.
MONA 2006:4 – Om undersökande lärandemiljöer i matematik – en kritisk tillbakablick på lärarutbildningen.
MONA 2007:1 – Varför intar räkneuppgifterna en sådan framträdande roll i matematikundervisningen? Erfarenheter från ett tvärfackligt samarbete mellan matematik och de naturvetenskapliga ämnena vid ett danskt gymnasium gav vid handen att lärarna inte besitter de didaktiska redskapen för att hantera tvärfacklig undervisning.
MONA 2007:2 – En metod att analysera lärares undervisning av bevis och hur eleverna sedan konstruerar bevisen. Ett inlägg som bemöter artikeln i föregående nummer om tvärfackligt samarbete – hur svårt kan det vara?
MONA 2007:3 – Hur och varför bör man dra in matematikhistorien i undervisningen – argument för olika tillvägagångssätt presenteras. Kommentar till artikel i 2007:2 om undervisning i bevis.
Matematik (Danmark) 2007:8 – Julekalender 2007. Pyramidens volym med papper, sax och lim. Lärarkandidater skriver om sina erfarenheter av matematikstudierna efter de första månaderna på Nörre Nissum Seminariet. Påannonsering för Matematiklärarnas sommarkurs 2008 på Brandbjergs högskola.
MONA 2007:4 – Språklig medvetenhet i matematisk terminologi ökar förutsättningarna för framgång i studierna. Flera fördelar med avancerade symbolräknare i gymnasiets matematikundervisning.
For the learning of mathematics 2007:3 – Kan matematikundervisning göra skillnad vad gäller orättvisorna i världen? Dialog om skönheten i matematik och i konst.
International journal of mathematical education in science and technology 2007:8 – Ett datorprogram som bedömer studenternas lösningar i algebra.
Mathematics teacher Vol. 101(2007): 5 – Problemlösningar angående olika sätt att gå uppför ett antal trappsteg respektive på vilka sätt man kan fylla en rektangel med smårektanglar. Att förbereda high school-studenter för college-matematiken. Pólyas metod för problemlösning lovordas.
Teaching children mathematics Vol. 14(2007): 5 – Hur hjärnan arbetar när man lär sig matematik. Genom matematiska samtal kan läraren kontrollera att eleverna har förstått. Grundliga kunskaper om vinklar är nödvändigt för geometristudierna.
Förskolan 2007:10 – På Älvens förskola i Överkalix ger barnböcker inspiration till att arbeta med matematik. Stort test av sällskapsspel.
Innehåll: MD