Tidskriftsnytt, december, 2006

For the learning of mathematics 2006:3 – Befolkningen på Söderhavsöarna har ofta andra uppfattningar om matematikundervisningen än utändska experter. Informellt matematikkunnande hos hantverkare poå den grekiska ön Chios. Tankar om etnomatematik och undervisning. En matematiklärare ger sin syn på ämnesspecifik pedagogik.
MatematikMagasinet nr. 31 2006: december. – Ett nytt Mersenne-primtal. Diofantisk ekvation. Geometriska nötter. Angående Ramanujan och talet 1729. Opgavehjörne.

Mathematics teaching in the middle school Vol. 12(2006):5 – Den inledande artikeln handlar om det pågående införandet av metersystemet i USA. Alice i Underlandet som utgångspunkt för multiplikation av bråk. I problemlösning är det tänkandet som räknas.

KOM 2006:4 – Validering i Norden. Regeringens politik vad gäller vuxenstudier. En liten historik över Göteborgs Tekniska Institut GTI som nu tagit in den sista kullen elever för ingenjörsutbildning.
Teaching children mathematics Vol. 13(2006): 2 (ett försenat nummer) – Är-lika-med-tecknet missupfattas av många elever som en uppmaning att börja räkna. En kompetensutvecklingskurs på ett år för matematiklärarelärare avslutades med deltagande i ett sommarläger i problemlösning för elever. Mycket om problemlösning och matematiskt tänkande.

History and pedagogy of mathematics newsletter nr. 62 2006 – Intervjun i tidigare numret med etnomatematikern fortsätter. Referat från en workshop om användning av de matematiska källorna i undervisningen. En historik över Institute in the History of Mathematics and Its Use in Teaching http://www.math.nmsu.edu/~history/? Litteraturlista, länklista.

History and pedagogy of mathematics newsletter nr. 63 2006 – Intervju med Ivor Grattan-Guinness, forskare i matematikhistoria och matematikens logik. Litteraturlista, länklista.

Journal für Mathematik-Didaktik 2006:3/4 Temanummer: Semiotik der Mathematikdidaktik – lernen anhand von Zeichen und Repräsentationen – Willie Dörfler skriver om diagram och representation. Om grafer och andra tecken i matte-chat.

Educational studies in mathematics Vol. 63(2006): 3 – Peter Gates undersöker de sociala och ideologiska orsakerna bakom två äldre matematiklärares inställning till lärande och undervisning. Magnus Österholm om elevers läsförståelse av matematiska texter.

Mathematical spectrum 2006/2007:2 – Pytagoreiska rektanglar. Mer sudoku-matematik. Problem och lösningar.

International journal of science and mathematics education 2006:3 – Den äldre kinesiska matematikens betydelse för undervisningen i matematik på gymnasiet i Shanghai. I Colombia uppmanas lärarna att utbilda sina elever till kritiska och ifrågasättande medborgare, men en undersökning visar att matematikundervisningen går ut på att drilla eleverna för att de ska klara kraven för nästa nivå och för den slutliga tentamen.

Literacy and numeracy studies 2005:2 – Klivet från ämneskunskaper i matematik och modersmål till färdigheter att undervisa i desamma (vuxenundervisning) skulle eventuellt kunna överbryggas om lärarkandidaterna under sin praktik hade en mentor. Unga människor som ägnar sig åt våld och annan kriminalitet visade sig ha lägre benägenhet att återfalla i brottslighet efter en kurs i modersmål och matematik om 14 veckor eller längre.

International journal for technology in mathematics education Vol. 13(2006): 3 (några av bidragen från konferensen ICTMT-7) – Ett par artiklar om översättning av kroppsrörelser och gester till grafer. När och hur universitetsstuderande använder grafritande räknare på en matematikkurs och vad de lär sig vid dessa tillfällen.

International journal of mathematical education in science and technology 2006:8 – En studie i förståelsen av sannolikhet bland ingenjörsstuderanden i Baskien visar att de har svårt att tillämpa innehållet i undervisningen då de ställs inför ett verkligt problem i slumpmässighet. Matematiklärare i vidareutbildning med Geometer’s Sketchpad. I Amsterdam arbetar man aktivt med svårigheter i matematik för förstaårsstudenter vid universitet.

NCTM Newsletter 2006: 5 – NCTM anser att alla elever bör få åtminstone en timmes undervisning per skoldag i matematik under hela sin skoltid. NCTM framhåller även att undervisning i mått och olika mätsystem är viktigt för andra ämnen som exempelvis naturvetenskap.

Mathdi/Matheduc (Zentralblatt für Didaktik der Mathematik) 2006:5 – Många av artiklarna handlar om videoteknologi i lärarundervisningen. Om videoteknologi i utvärderingen då matematiklärare vidareutbildar sig. Klassrumsstudie med fokus på hur lång tid eleverna ges för att svara på frågor.
Tidskriftsnytt