Tidskriftsnytt, december, 2005

Educational studies in mathematics Vol. 60(2005):2 – Barbro Grevholm, Lars-Erik Persson och Peter Wall om en dynamisk modell för undervisning och handledning av både doktorander och handledare, vilken tillämpas vid Högskolan i Luleå. Utifrån data insamlat från TIMSS Video Study 1999 ges en karaktäristik av matematikundervisningen i östasiatiska länder. Undervisning i division med decimaler i årskurs 5. Angående oändligheten och hur studenter och matematiker resonerar kring detta begrepp.Recherches en didactique des mathématiques 2005:2 – Teori om semiotiska funktioner och en forskningsstudie om analysens didaktik där denna teori tillämpas. En flaska innehållandes fem kulor – röda och gröna – där man bara kunde se en kula i taget gavs som ett problem till femteklassare, vilka ombads att specificera flaskans innehåll.
International statistical review 2005:3 – Fysikern Harold Jeffreys statistiska arbeten inom sannolikhetslära. Statistiska problem och bayesiska ickeparametriska metoder.
School science and mathematics 2005:6 – Lektioner efter skoltid i naturvetenskap och vilken betydelse dessa har för barn från låginkomstområden. Att överbrygga svårigheter och olikheter för att främja matematikundervisningen på gymnasiet.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2005:3 – Ytterligare analyser av TIMSS-resultatet i Hong Kong. En jämförande studie av gymnasiets geometriundervisning i Frankrike och Italien.
Focus on learning problems in mathematics 2005:3 – Matematiklärare som går på fortbildning och deras syn på vad som inte fungerar i skolans matematikundervisning. Collegestudenter som beskriver och löser nya svårigheter som uppstår vid problemlösning.
MatematikMagasinet nr. 25 (2005) – Under rubriken Geometriska nötter behandlas den rätvinkliga triangeln. Om cirklar. Ett citat av Vagn Lundsgaard Hansen om vad matematik är. Oppgavehjörnet.
MONA, Matematik- og naturfagsdidaktik – tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2005:2 – Postiva och negativa effekter av matematikprov respektive utvärdering i Danmark där författaren anser att man är på väg in i en “utvärderingskultur”. Lene Lindenskov och Peter Weng skriver om matematiksvårigheter och lågt presterande elever, något de anser varit dåligt uppmärksammat i Danmark såväl teoretisk som empiriskt. En recension av California dreaming: reforming mathematics education (finns i vårt biblitoek), vilken handlar om “the math wars”.
Normat 2005:4 – En presentation av Peter Lax, vinnare av Abelpriset år 2004. Att integrera matematikhistoria i matematikundervisningen. Sven Dimberg, jurist vid Tartu universitet i slutet av 1600-talet och befrämjare av Newtons lära.
Matematik (Danmark) 2005:7 – Om att dela pizzor på olika sätt (översättning av artikel som varit publicerad i For the learning of mathematics).Ett nytt matematiklexikon har kommit ut på CD www.alinea.dk och kan laddas ner som ett demoversion. Anmälning av Arne Mogensens bok Dygtige elever – en faglig udfordring i matematik. Om engelska mått och enheter.
Matematik (Danmark) 2005:8 – I detta nummer finns en adventskalender som mittuppslag. Två åttondeklasser arbetade med matematik utifrån en dagstidning. Danmarks matematiklärarförening publicerar sitt remissvar till “Forslag til Lov om ändring af folkeskolen”.
Mathematics teaching nr. 193, 2005:December – Tidningen firar 50-årsjubileum. På omslagets baksida kan man se hur intressant (spiralformat) ett rödkålshuvud ser ut i genomskärning. John Mason inleder med att reflektera över tidskriftens uppgift och innehåll. Angående Caleb Gattegnos tjugo år gamla skrift “The science of education”, vilken inte haft så stort genomslag i England som artikelförfattaren skulle önska. Matematikverkstaden The Magic Mathworks Travelling Circus och den elastiska linjalen. Från den årliga konferensen “Bridges between mathematics and art” ackompanjerat med fina illustrationer.
Journal of mathematics teacher education 2005:4 – Under en huvudrubrik “Mathematics teacher education around the world” kommer först en artikel som handlar om matematikämnets framtid skrivet utifrån matematikämnets kris i Storbritannien. I Israel finns ett centrum för matematiklärare kallat MANOR, vars uppgift är att ge kompetensutveckling.
Förskolan 2005:10 – Waldorfpedagogiken och förskolan. Textilt skapande i förskolan. Barn som inte pratar.
Utbildningsutskottets betänkande
2005/06:UbU2 Uppgiftsområde 15 Studiestöd
2005/06:UbU1 Uppgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning
Philosophia mathematica 2005:3 – Inleds med en artikel om Saunders Mac Lane – hans matematiska liv och filosofiska arbeten. Ett försvar av matematisk pluralism. Några bokrecensioner – bland andra Sasaki: Descartes´s mathematical thought.
Focus on learning problems in mathematics 2005: 1/2 – Ett specialnummer om kultur kommunikation och matematiklärande. En studie av fem tredjeklassare från olika kulturella bakgrunder angående deras syn på sig själva, på matematik, vilka förväntningar deras föräldrar har på dem, “sociomatematiska normer” och lärarens betydelse för att skapa ett klassrumsklimat. En undersökning av två afroamerikanska pojkar i fjärde klass och deras upplevelser och erfarenheter av matematikundervisning. Om svåra och för eleverna avgörande matematikprov och vad de får för konsekvenser för klimatet på skolan.
Mathematica scandinavica 2005:1
Educational studies in mathematics Vol. 60(2005):1 – Lärares och elevers interagerande vid arbete med bevis inom geometrin.
Journal of mathematics teacher education 2005:3 – Via videoinspelade lektioner ledda av lärarkandidater i slutet av utbildningen, försöker man lokalisera dessas kunskaper i matematik och pedagogisk. Ett försök att specificera vad en lärare bör kunna i geometri för att undervisa i ämnet.
Learning and instruction 2005:6 – Framgångsrik statistikundervisning utifrån ett konstruktivistiskt paradigm. Vet man att man kommer att få feedbackpå sina studier/projektarbeten ger det större motivation och bättre prestation redan från början.
Tidskriftsnytt