Research in mathematics education 2013:2 Special issue: Experimental methods in mathematics education – Design av en utvärderingsmodell här tillämpat på ett program för en till en undervisning. Hur och om elever använder sig av mentala strategier vid addition och subtraktion av flersiffriga tal. Hur det verbala respektive det visuella och rumsliga arbetsminnet togs i anspråk vid subtraktion med negativt respektive positivt resultat.
The Mathematical Gazette , 539 2013: July – Olika problem i anslutning till vikning av rätvinkliga och även andra typer av trianglar. En lutad stege, dess geometri och krafter den är utsatt för.
Technology, knowledge and learning 2013: 1/2 Special issue: Bicycles and computational technology – Skapa diagram över rullande elliptiska hjul.
Mathematics Teaching , 235 2013: July Focus on: Digital technology – Ett treårigt europeiskt program där skolor tillsammans med universitet som partners arbetade för att gymnasielärare skulle utvecklas i sin användning av teknologiska hjälpmedel i undervisningen. Användning av QR-koder i matematikundervisningen.
International Journal for the History of Mathematics Education 2013:1 – Kristin Bjarnadottir skriver om den nya matematikens införande på Island och gör en jämförelse med Danmark, Norge och England. Matematikundervisningens utveckling i Sachsen i slutet av 1700-talet och början av 1800-talet.
For the Learning of Mathematics 2013:2 – Analys av hur studenternas anteckningar stämmer överens med matematiklärarens lektion. Internationella utvärderingars påverkan på matematikundervisningen och på uppfattningen av vad matematik är.
Journal for Research in Mathematics Education 2013:4 – Resultat från en longitudinell studie i förskolan om pojkars och flickors matematikutövande, intresse och självuppfattning var till pojkarnas fördel och skillnaden ökade med tiden.
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 2013:2 Special issue: Personal mathematical knowledge in the work of teaching – Barton och Paterson diskuterar frågan om matematiklärare blir bättre lärare av att studera mer matematik. Lärares reaktioner inför oväntade frågeställningar under matematiklektionen och vad som utmärker lärarens beredskap att ta tillvara på och se den eventuella potentialen i sådana situationer.
Mathematical thinking and learning 2013:3 – Delningsdivision och innehållsdivision – hur eleverna behärskar dem samt diskussion om hur de ska behandlas i undervisningen.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2013:5 – Flera artiklar behandlar lärande och undervisning i analys. En studie om kurser i analys som gjordes av Mathematical Association of America och behandlade studenternas bakgrund och deras attityder till ämnet.
International Journal for Technology in Mathematics Education 2013:2 – Två artiklar om miniräknare – en om ett slags kommunikationssystem knutet till användningen av miniräknare och den andra om lärares användning och integrering av dem i sin undervisning.
Australian Mathematics Teacher 2013:2 – I en australisk skola har årskurs nio matematikundervisning med enbart benämnda tal. Matematikundervisning där exemplen är autentiska och ger övning i att tolka data för att eleverna ska uppnå statiska färdigheter.
Mathematics Teacher Vol. 106(2013):7.
Mathematics Teacher Vol. 106(2013):8
Mathematics Teacher Vol. 106(2013):9 – I arbetet med matematiskt resonemang får eleverna öva sig genom att konstruera falska förmodanden. Diskussion om hur undervisningen enligt de nya common core state standards ska ge resultat i kommande prov och hur reaktionerna kan bli om resultaten inte blir positiva.
Mathematics Teacher Vol. 107(2013):1 – Ett inlägg i debatten om matematikundervisning och heterogena grupperingar med differentierad undervisning. Matematikuppgifter med bränsleeffektivitet för personbilar omräknat från miles per gallon till gallons per hundred miles.
Journal of Mathematics Teacher Education 2013:4 – Presentation av fem lärares matematikundervisning på Irland – ett land där matematikundervisningen har en konstruktivistisk inriktning. Fem lärare valde uppgifter som de ansåg vara kreativa matematikuppgifter – dessa beskrivs och diskuteras.
Mathematics Competitions 2013:1 – Genusperspektiv på deltagande i matematiktävlingar. Om fördelar och nackdelar med matematiktävlingar.
Mathematics Magazine 2013:2 – Klotter, diagram och knutar. Kombinatoriska problem med sockar och handskar. Om sannolikhet angående klotens placering i spelet boccia.
Mathematics Magazine 2013:3 – Pi på plana ytor, på klot och om pi som en funktion.
Educational Studies in Mathematics Vol. 84(2013):1 – Alexandre Pais i en kritisk artikel om skolmatematiken – ett utdrag av hans doktorsavhandling Mathematics education and the political. Hur lärarkandidater på praktik kategoriserar elevers felräkningar.
MatematikMagasinet, 71 2013 :augusti – Geometrisk representation av en andragradsekvation. Överraskande egenskaper hos trianglars höjd.
Learning and Instruction 2013: december – Undersökning hur uppfattningen av bråktals värde påverkas och förvillas av nämnarens motsvarande naturliga tal – undersökningsobjekt var både studenter och matematiker.
Teaching Children Mathematics Vol. 20(2013): 1 – Då elever ska bestämma vilket bråktal som är störst påverkas de inte sällan av inlärda kunskaper om hur man räknar med bråktal och diffusa uppfattningar av vad ett bråktal står för. Övningar i spatialt tänkande genom att konstruera byggnader med block utifrån egna ritningar.
Australian Senior Mathematics Journal 2013:1 – För att stimulera den spatiala förmågan genomfördes med studenter övningar att forma en kvadrat genom att klippa av och flytta en bit av en polygon. Vilken är den optimala punkten på fotbollsplanens sida att skjuta ett skott mot mål ifrån – givet planens yta, avståndet från sidolinjen och avståndet mellan målstolparna? Ett geometriskt problem med fyra hundar som med utgångspunkt från var sitt hörn i en kvadrat följer efter varandra i en allt snävare spiral.
Normat – Nordisk Matematisk Tidskrift 2012:1 – Minnesord över professor Torsten Ekedahl vid Stockholms universitet. Arkimediska tripplar. Giggs fenomen i 2D. Hopningspunkter.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2012: 3/4 – Vad anser matematiklärare vara god undervisning i Finland, Estland och Lettland? Italiensk studie om övergången mellan gymnasiet och universitetet för matematikstudenter som den uttrycks genom frågeformulär, intervjuer, prov. För att få veta hur det emotionella klimatet var i klassrummen under matematikundervisningen i årskurs tre bad man elever i Helsingfors att rita sina matematiklektioner med lärare, elever och prat- respektive tankebubblor samt att märka ut sig själva i bilden.
MAA Focus 2013:4 – Om Charles Hadlock, matematikern som vill att matematiken ska stå i samhällets tjänst. Om Momath, The National Museum of Mathematics, där man visar matematikens spännande sidor och om en matematikturnering som gick av stapeln där i våras. En MAA-konferens för skolledare i matematik hölls i maj.
Mathematics Education Research Journal 2013:3 Focus issue: Language and mathematics education – Om kulturella problem mellan utbildningsdepartementet och maorilärarna på Nya Zeeland angående utformningen av kursplaner i matematik. Det språk på vilket undervisningen sker kan i tvåspråksområden få en politisk betydelse och för studenterna påverka det pedagogiska värdet.
Teaching statistics 2013:3 – Presentation av statistikprogrammet Gapminder, grundat av Hans Rosling, och hur det kan användas i undervisningen. Problemlösning med sannolikhet – här ett exempel om sannolikheten för om ett mynt använt för att singla slant är manipulerat eller ej.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 19(2013): 1 – Att bygga fågelholkar innebär allt från beräkningar, ritningar och utförande av eleverna själva och tar i anspråk kunskaper inom flera såväl matematiska som andra områden. Att lägga undervisningstid på matematisk vokabulär ger eleverna verktyg till abstrakt tänkande.
Mathematics Teacher Vol. 107(2013): 2 – Om oändligheter i gymnasiets matematikundervisning. Problemlösning och hur många fakta som behövs för att en lösning ska vara möjlig – fyra problem presenteras.