Tidskriftsnytt, augusti, 2011

Recherches en didactique des mathématiques (peer reviewed) 2011:2 – Kan matematikundervisning med en virtuell abacus anses som exempel på meningsfull undervisningsteknologi?
ZDM, International journal on mathematics education (peer reviewed) Fritt tillgänglig online! 2011:3 Tema: Interoperable ineractive geometry for Europe – Tre pedagogiska metoder presenteras för arbete med dynamiska geometriprogram. Samtliga artiklar handlar om dynamiska geometriprogram i undervisningen.
The Mathematical Gazette Nr 533 2011: July – Räkna ut möjligheten att få enbart döttrar eller söner betecknas som obefintliga. Flera egenskaper presenteras för trianglar, där en av vinklarna är 60 grader. Ska enbart en elit av elever/studenter få arbeta med vissa delar av matematiken såsom exempelvis trigonometri ? Matematiken bakom konstruktionen av gitarrens band.
Australian Primary Mathematics Classroom Fritt tillgänglig på The Free Libarary! 2011:2 – Visa metoder att uppskatta höjden av ett träd – exempelvis de amerikanska indianernas metod. Doug Clarke diskuterar frågan om demonstrationslektioner är effektiva. Använda kroppen vid bråkundervisning.
Australian Mathematics Teacher Fritt tillgänglig på The Free Library! 2011:2 – Matematiska pussel eller rebusar kanske löses snabbast av ingenjörer? Positiva erfarenheter av negativa tal både i och utanför skolan.
Australian Senior Mathematics Journal (peer reviewed) 2011:1 – Gamla böcker om statistik, såsom exempelvis Florence Nightingales kan vara en källa för matematikundervisare att ösa ur.
Journal for Research in Mathematics Education (peer reviewed) 2011:4 – Gemensamt arbete i matematikundervisningen kan främja enskilda elevers förmåga att generalisera. En dansk undersökning där matematikens historiska utveckling blir utgångspunkt för gymnasieelevers matematiklärande.
Teaching Mathematics and its Applications (peer reviewed) 2011:2 – En problemlösningsmodell utvecklad av Pólya för att diskutera och lösa ett opitmeringsproblem; nämligen Rigiomontanus problem tillämpat på fotboll. En ny modell för undervisning i euklidisk geometri.
Teaching Mathematics and its Applications (peer reviewed)2011:4 – Kompetensutvecklingsmodeller för matematik- och naturventenskapslärares fortbildning och respektive resultat samt värdet av innehåll och pedagogik i lika delar. Blivande naturkunskaps- och matematiklärare kan bära med sig uppfattningar om hur undervisningen ska gå till i respektive ämne, vilket fungerar som ett filter i mötet med för dem nya och obekanta idéer.
International Journal for the History of Mathematics Education (peer reviewed) 2011:1 – Geometriundervisningens reformering i England i början av 1900-talet. Informell matematikundervisning i England före 1870. Om Ubiratan D’Ambrosius personarkiv som har gjorts allmänt tillgängligt. Intervju med Zalman Usiskin.
Technology, knowledge and learning (peer reviewed) – learning mathematics, science and the arts in the context of digital technologies (Detta är ett nytt namn på tidskriften International journal of computers for mathematical learning) 2011:1 – Unga elever som i datormiljö undersöker kardinatlitet av oändliga mängder.
Mathematics Education Research Journal (peer reviewed) Fritt tillgänglig online! 2011:1 – En skicklig lärare, som vet var i kunskapsutvecklingen varje elev befinner sig, kan ge de utmaningar som för just den eleven framåt i det matematiska tänkandet. Förskolebarn i Australien fick i uppgift i början samt i slutet på året att rita en linjal och beskriva vad de hade gjort, varvid man efter andra tillfället kunde notera hur varje barn hade utvecklat sin förståelse av längd. Gaelisktalande elever får svårigheter då de i gymnasiet får matematikundervisning på engelska.
For the Learning of Mathematics (peer reviewed) 2011: july – Tvetydigheter i matematikterminologin ger upphov till diskussioner som främjar lärandet. Intervjuer med begåvade matematikstudenter som tröttnar på matematiken och väljer bort den ur sin framtida karriär. Pojkars problem med matematiken och ovilja att lära. Om Ewald Fettweiss, en tidig forskare i etnomatematik.
Primary Mathematics 2011:2 – Erfarenheter från en – till – en undervisning eller med andra ord intensivundervisning. Vilken är den divisionsalgoritmen som är tydligast och bäst motsvarar den mentala räkneprocessen? Ungerska elevers entusiasm och snabba progression i matematiklärandet.
Learning and Instruction (peer reviewed) 2011:5 – Vid en undersökning av lärares och lärarassistenters interagerande med elever med matematiksvårigheter fann man bland annat att läraren får eleven att tala och uttrycka sig medan lärarassistenten uttrycker sig så att diskussionen avslutas. En longitudinell studie visade att föräldrars uppfattning om barnens förmågor i läsning och räkning markant påverkade viljan till läxläsning.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching (peer reviewed) 2011:2 – En studie i webbaserad matematikundervisning antyder att eleverna uppskattar det visuella stödet och interagerandet som läromedlet erbjuder, att lärarna är mycket positiva till det webbaserade läromedlets fördelar. Högpresterande matematikelever ville gärna delta i aktiviteter med en whiteboard, medan andra uttryckte att de gärna såg på då andra utförde aktiviteterna, men inte gärna själva deltog i aktiviteterna.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk (peer reviewed) 2011:1/2 – Dansk kritisk diskussion om tidigare åsikter angående lärares syn på och föreställningar om matematik och hur det påverkar deras undervisning. Estniska universitetsstuderandes inställning till matematik, som de som studerande uppfattat ämnet.
Mathematics Teacher Vol. 105(2011):1 – Om eleverna får analysera sina felaktiga uträkningar kommer deras matematiska förståelse att utvecklas. Att arbeta med handflatans linjer i ett koordinatsystem kan bli en intressant matematisk upplevelse.
Förskolan 2011:6 Tema: Läs- och skrivresan – Ett nytt näterk för matematiklärande för barn 0-3 år.
Journal of Mathematics Teacher Education (peer reviewed) 2011:4 – Studie över blivande gymnasielärares reflekterande då de tillsammans planerade en matematiklektion samt hur dessa reflektioner fördjupades och förde processen framåt.
MatematikMagasinet 59, 2011 : augusti – Om den märkliga Napoleons sats. En sorts parameterkurvor som kallas Descartes blad. Ett geometriskt problem formulerat av Fermat. Opgavehjörne med mera.
Mathematics Teaching Flera artiklar tillgängliga online! 223, 2011:July – Experimentera med 30, 60 respektive 90 graders trianglar. Arbete i årskurs tre med bråk som motsvarar hela tal. Multiplikation med fingrarna.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 17(2011): 1 – En hund på besök i klassrummet i årskurs 6 mättes och måtten fördes in i ett program med punktdiagram, där hundens proportioner räknades ut.
The American Mathematical Monthly 2011:7 – Användning av fouriertransformering och vågekvation vid lösningen av Cauchy-problemet.
Språktidningen 2011:5 – En spalt under rubriken ”Undvik att hissa negativa tal” handlar om förrädiska matematiska metaforer som Cecilia Kilhamn skriver om i sin doktorsavhandling.
Origo 2011:4 – I skolan borde man syssla mer med själva matematiken än som nu huvudsakligen med hur man utför räkneoperationer. I Fristad utanför Borås har matematiken tagit plats på skolgården. Ipad – ett verktyg på mattelektionerna i årskurs fem.
Teaching Children Mathematics Vol. 18(2011): 1 – Om en femårig flicka med stor matematisk potential, som får mycket stimulans i hemmet. Elever med matematiksvårigheter är behjälpta av matematiska aktivitet i klassrummet och att sedan skriftligt få formulera vad de gjorde.

Innehåll: MD