Tidskriftsnytt, augusti, 2010

Journal of mathematical behavior 2010:2 – Taiwanesiska universitetsstuderandes uppfattningar om sina matematiska prestationer tycks besannas i traditionella undervisningssituationer däremot inte i icke traditionella situationer.
International journal of mathematical education in science and technology 2010:5 – Universitetsföreläsningar i matematik har fått kritik som ett ineffektivt sätt att undervisa, men här lyfts flera argument fram för föreläsningsmetoden som en effektiv del i matematiklärandet.
L’enseignement mathématique 2010:1/2 – Diskussionsdokument om matematikundervisning och språkdifferenser inför den tjufoförsta ICMI studien.
International journal for the history of mathematics education 2010:1 – Den italienska skolan och algebraisk geometri i början av nittonhundratalet och hur denna kom att intressera sig för undervisningsfrågor. Om hur och vad som undervisades i matematik i engelskt artonhundratal, vem som undervisade och vem som blev undervisad – ett sociopolitiskt perspektiv.
iSquared 2010: Summer och dessutom SISTA NUMRET – Modeller för hur cancerceller kan invadera människokroppens celler. Utvecklingen av sannolikhetsteorin och de matematiker som ligger bakom denna. Soliton – en särskild sorts våg som har blivit mycket studerad och som visar sig ha många praktiska matematiska applikationer. Pussel, sudokus och anagram.
The Montana mathematics enthusiast 2009:3 (ett försenat nummer) – Ärlebäck skriver om Fermiproblem som en introduktion till matematiska modeller. Matematikens skönhet sägs motivera till studier i matematik, men vilka kriterier för skönhet ligger bakom hur densamma beskrivs och stämmer dessa överens med studenters skönhetskriterier? Några exempel på hur man kan svära på det matematiska språket.
The international journal for technology in mathematics education 2010:2 specialnummer: The 15th International Conference on Applications of Computer Algebra (ACA 2009) – Det kan finnas många rätta svar i linjär algebra, en del kan vara matematiskt riktiga medan andra kan vara pedagogiskt felaktiga. Kriminaltekniska studier och CAS kan vara stimulerande för studenter som gärna arbetar med komplexa problem från verkliga livet.
Mathematical thinking and learning 2010:3 – En modell presenteras för undervisning att abstrahera – i detta fallet ämnesområdena vinklar, decimaler, procent och förhållanden – med särskild inriktning på generalisering.
PRIMUS 2010:6 – Beskrivning av metoden för en online-kurs i matematik där eleverna undervisas enbart av datorn och i varje elevs egen takt samt en jämförelse av resultatet jämfört med elever som undervisats på det traditionella sättet. För att underlätta matematiken för nybörjarstudenterna på universitetet skapade en pedagogikprofessor och en matematikprofessor en kurs där en mångfald inlärningssätt och utvärderingsmetoder tillämpades.
ZDM, International journal on mathematics education 2010:5 A Turkish issue on Research developments in mathematics education : cognition and curriculum – En undersökning om turkiska förskolelärares undervisning i geometri – om de alls undervisar i geometri och i så fall vad.
Journal of mathematics teacher education 2010:4 – Vad krävs av lärarutbildningen för att matematiklärare ska bli motiverade och känna engagemang i sin undervisning? Vilken förklaringsmetod lärare väljer – rent matematisk eller mer praktiskt baserad – och vilken grund det valet har.
Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik No 89 2010:juli – Presentation av resultatet av en internationell utvärdering av matematiklärarkåren i 17 länder, Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M), där bland andra Tyskland ingår. Om projektet ABCmaths (Awareness of big ideas in mathematics classrooms) – ett EU projekt inom ramprogrammet för livslångt lärande.
Mathematical gazette nr 530 2010: July – Hur man kan använda primtal för att utveckla ett datorprogram som löser sudokus. Handskaknings-problematik – dels att ett jämt antal personer skakar hand med ett udda antal personer, dels frågeställningen hur många runt ett bord man kan skaka hand med utan att man korsar varandras armar.
Vol. 16(2010): 1 – En lärare berättar om hur hon startade en Math matters club, dit hennes elever kom på morgonen före skolan började. Matematikundervisning som följer Bruners tre representationsformer från det konkreta via symboler till det abstrakta.
Mathematics teacher Vol. 104(2010): 1 – Vitlöksodling som utgångspunkt för arbete i årskurs nio om proportionalitet, analys av dimensioner, algebra, geometri och data-analys. En matematiklärare skriver om sin erfarenheter och tankar om utvärdering.
Teaching children mathematics Vol. 17:1 – Att mäta ytor med konkret material. Lära elever i fjärde klass att diskutera, lyssna och skriva om matematik fördjupade deras förståelse och gjorde dem till duktiga problemlösare.
The American mathematical monthly 2010:7 – Om Sterns diatomiska sekvens. Försök att förstå Wallis tidiga analystiska representation av pi med hjälp av Ramanujan, Schur och Feynman.
Forskning och framsteg 2010:6 – Artikeln ”Varför ska vi lära oss matte ?” tar sin utgångspunkt ur Staffan Stenhags doktorsavhandling Betyget i matematik.
Förskolan 2010:6 Tema: Samarbeta med föräldrar – De politiska partiernas syn på risken för ”skolifiering” i förskolan med den där ökade betoningen på språk och matematik.
MatematikMagasinet 53 2010:augusti – Olympiaduppgifter i geometri. En säregen konstruktion av den regelbundna niokanten. En egenskap vid triangelns eulerlinje.
Mathematics competitions 2010:1 – En universitetslärare från Vilnius skriver om några möjliga ingredienser i avancerat matematiskt tänkande. Godbitar från Matematikolympiaden i Colorado genom åren.

Innehåll: MD