For the learning of mathematics 2009:2 – Att skriva om matematik – kritik. Dialog av Mason och Watson om hur kunskap kan uppstå ur en dialog. (Tidskriften söker en ny redaktör). Journal of science and mathematics education in South East Asia 2008:2 – Studie bland lärarstuderande i Indonesien visade att flera av dem hade felaktiga föreställningar om tal med decimaler.
Australian mathematics teacher 2009:2 – Att multiplicera med addition – om räknestickan. I läroböcker för årskurs åtta i Australien ges åtminstone fem olika metoder för uträkning av en prallelltrapets.
Journal of mathematical behavior 2009:1 – Elever fick studera en rektangel och en parallellogram med samma area och sedan beskriva vad som var lika mellan figurerna och vad som var olika. Hur mycket ska man undervisa i bevisföring och i vilka årskurser?
Journal of mathematics teacher education 2009:3 Special issue: Social justice perspectives in mathematics teacher education – Analyser av elevers egna beskrivningar av matematiklektioner där man särskilt noterar deras engagemang. Artikel som Ifrågasätter konstellationen social justice och matematikundervisning.
Journal of mathematics teacher education 2009:4 – En teoretisk modell för lesson study att förbättra matematiklärarens instruktioner. Praktiklärares konfrontationer med elever som utför division med bråktal på annorlunda sätt.
Mathematics education research journal 2009:1 – Elevers klotter eller ritande vid problemlösnings-diskussioner har stor betydelse för utvecklingen av det matematiska resonemanget. Att använda en matematisk fråga till en lektion och därmed ett tillfälle till matematiklärande.
Journal for research in mathematics education Vol. 40(2009) 4 – Kursplaner som både stöd och hinder då läraren ska stödja sina elever i matematiklärande. Kollegors synpunkter på lärares interagerande med elev som arbetar med bevisföring i geometri.
Learning and instruction 2009:5 Special issue: Cognitive load in interactive knowledge construction.
International journal of science and mathematics education 2009:4 – En studie gjordes vid Köpenhamns universitet där man jämförde relationen mellan lärarnas forskning och undervisningspraktik i ämnena geografi och matematik – till matematikens nackdel.
International journal of mathematical education in science and technology 2009:5 – Beskrivning av processen med antaganden och slutsats vid studiet av en matematisk sats. Vilka faktorer betämmer vilken matematik universitetslärare på olika insitutioner väljer att undervisa i och vilken undervisning behöver matematikstudenterna?
Mathematics teaching in the middle school Vol.15(2009) 1 – Geometriska mönster underlättar för eleverna att förstå funktioner. Problemlösningsuppgift från verkliga livet: skriva recept på medicin i rätta proportioner.
Mathematics teacher education and development Vol. 10 (2008/2009) – Problemlösningskurser i lärarutbildningen för att lösa upp känslor av mindrevärde och misslyckande hos de studerande. Analys av e-mailskommunikation mellan lärarkandidater och elever i årskurs sex vid momentet om bråkräkning.
Mathematics teacher Vo. 103(2009) 1 – Kort och inte fullständig översikt över geometrisk algebra. Relationen mellan urvalets storlek och det statistiska utfallet.
Teaching children mathematics Vol. 103(2009) 1 – Barn uppnår bättre studieresultat i matematik då föräldrarna engagerar sig i skolans undervisning. Elever i årskurs två fyller givna ytor med logiska block.
International journal of computers for mathematical learning 2008:3 – Barn som ägnar sig åt videospel med representationer för mängder lär sig att göra förutsägelser och därifrån hur de ska agera.
PRIMUS 2009:4 – Matematikstudenter på universitetet kommer ofta från olika kulturer och har olika ålder, vilket medför att många av dem inte förstår eller uppskattar den humor som en del lärare använder i sitt sätt att undervisa. Undervisa om tvetydiga fraktaler.
Research in mathematics education (BSRLM) 2009:2 – En engelsk undersökning om vilka elever som fullföljer respektive inte fullföljer sina universitetsförberedande studier i matematik (Advanced or A-level), där man särskilt uppmärksammar socioekonomiska faktorer, kön och etnicitet. Vilken identitet man tilldelas eller tilldelar sig själv – elev, lärare eller matematiker – i en diskussionsgrupp i matematik har stor betydelse i ett inlärningsperspektiv.
Australian senior mathematics journal 2009:1 – En alternativ metod att räkna ut arean på en damm med ringformad yta. Artikelförfattare undersöker den matematik som finns i ett australiskt frågeprogram i TV.
Research in mathematical education (Korea) 2008:4 – Alla artiklar handlar om begåvade elever. I dagens högteknologiska samhällen behövs matematikspecialister som redan i grundskolan kan fånga upp matematikbegåvade elever och ge dem särskild undervisning. Vad som karaktäriserar matematikbegåvade elever och hur dessa kan identifieras.
Research in mathematical education (Korea) 2009:1 – Föräldrars, lärares och elevers syn på vad som är matematisk begåvning. Ett försök att diskriminera vad som som gör en person matematiskt kreativ.
Research in mathematical education (Korea) 2009:2 – I fem år har man försökt genomföra den nya kursplanen i matematik i Kina (folkrepubliken), men fortfarande undervisar lärarna på traditionellt vis. Praktiklärares syn på matematikundervisning och hur den manifesteras i deras undervisning och vad de lärt sig av sina handledare på praktikskolan.
MatematikMagasinet 47 2009: augusti – Olikhet för vinkelhalveringslinjerna i en triangel med spetsig vinkel. Uppgifter och lösningar från en matematiktävling i Bosnien-Hercegovina. Från forskningen om potenssummor av hela tal.
Mathematical gazette nr 527 2009:July – Överlappande polygoner på ett geobräde och Picks sats. Problem med tre sammanlänkade ringar, som är länkade om de är tre men inte om de enbart är två.
Mathematics competitions 2008:1 – Presentation av World Youth Mathematics Intercity Competition och 2007 års individuella och grupp-problem. Några utvalda problem från tävlingen Tournament of Towns som vänder sig till gymnasieelever.
Mathematics competitions 2008:2 – Benägenheten att ta risker i matematiktävlingar minskar med ålder och det finns en liten tendens till att män tar risker oftare än kvinnor. Om att konstruera problem för tävlingar utifrån verkliga livet och att utveckla dem till problem med öppna lösningar.
L’enseignement mathématique 2009:1/2 – Ett nytt bevis på Picards sats grundat på några avbildningar av Riemannytor. Diskussionsdokument för den tjugonde ICMI-studien om undervisningsfrågor för matematik och industri.
Teaching mathematics and its applications 2009:2 – En undersökning bland första årets ingenjörsstudenter i ämnet matematik visade att ju högre deras tillit var till den egna förmågan dess bättre var deras prestationer mätt i betyg. En kurs i matematisk modellering bland medicinstuderande förbättrade påfallande deras inställning till ämnet och deras förmåga att förstå medicinsk litteratur som använder matematisk modellering.
International journal for the history of mathematics education 2008:1 – Om den första matematikläroboken i Litauen från 1885 och dess historiska bakgrund till den första litauiska vetenskapliga artikeln i matematik. Eulers arbete i Ryssland med att skriva den första läroboken och kursplanen i matematik samt grundandet av den första skolan i matematikmetodik.
International journal for the history of mathematics education 2008:2 – ICMI:s uppkomst och tidiga historia. Historik över matematiklärares villkor på Island från början av 1900-talet till nutid. Om praktisk matematik såsom den beskrevs i en ICMI-rapport från 1912 fram till våra dagar med datorbaserad teknologi i matematikundervisningen.
International journal for the history of mathematics education 2009:1 – Elevers anteckningsböcker som källa för forskning om matematiklärares undervisningspraktik i ett historiskt perspektiv. Undervisning för döva barn i aritmetik under slutet av 1800-talet.
Australian primary mathematics classroom 2009:2 – Synpunkter från elever i årskurs fem och sex på hur en matematiklektion ska vara. Att låta eleverna konstruera tredimensionella figurer kan ge läraren insikter i elevernas tänkande.
Recherches en didactidue des mathématiques 2009:2 – Om hur lärares attityder till databaserat undervisningsmaterial styr deras undervisning i dessa moment.
Teaching statistics 2009:3 – Interaktiv introduktionskurs i statistik för gymnasie- och universitetsnivå. Varför vårt liv inte varar i oändlighet analyseras demografiskt.
Science & education 2009:5 Special issue: Constructing scientific understanding through contextual teaching. – Hands-on och hur man kan använda material från den kinesiska matematikhistorien i modern matematikundervisning.
Forum for matematikkens didaktik 2009:2 – Nytt GeoGebra institut i Danmark ska främja integrationen av IT i matematikundervisningen. Kort om de senaste numren av Tangenten och Nämnaren.
Mitteilungen der DMV 2009:2 – Matematik är mitt liv säger talteoretikern Hendrik Lenstra i en intervju. Adam Rieses räkneböcker från 1500-talet.
Forskning och framsteg 2009:6 – Sociokulturella faktorer påverkar i vilken utsträckning kvinnor väljer högre studier i matematik.
Innehåll: MD