PRIMUS 2007:2 – Ett terminslångt projekt med matematikkultur för första årskursens matematikstudenter på college syftar till att upptäcka matematikens roll i livet utanför läroböckerna och klassrummet. En tillämpning av matematiken i kemin. En matematiklärare på college skriver om sina erfarenheter av stödundervisning för nyanlända studenter med otillräckliga matematikkunskaper. School science and mathematics 2007:2 – Ett program för omotiverade, lågpresterande highschool-elever att integrera matematiken med fysik vid studiet av kraftförstärkare. Man har utarbetad ett instrument som mäter praktiklärares attityder till matematiska diskussioner i klassrummet.
School science and mathematics 2007:3 – Genomgång av metodböcker för att undersöka instruktioner att undervisa ”lika med”- tecknets funktion samt genomgång av matematikläroböcker för att studera hur detsamma presenteras där. Ett instrument som mäter collegestudenters attityder till geometri samt något om instrumentets tillförlitlighet. Grundskolelärares användning av och inställning till miniräknare i matematikundervisningen.
Mathematics teacher Vol. 100(2007): 9 – Fina trappstegsmönster från bland annat Kambodja (Angkor Wat) och Indien. Att multiplicera som de gamla egyptierna eller som ryska bönder.
Mathematics teacher Vol. 101(2007): 1 – Att framhålla att matematiken är en mänsklig uppfinning och att som lärare berätta om personer som Newton och Leibniz kan bibringa eleverna mening och förståelse för matematiken. Hur ska man bryta den onda cirkeln att de lågpresterande eleverna i de flesta fall får den sämsta undervisningen och vanligtvis bemöts med lågt ställda förväntningar? Kulturella föreställningar förmedlade genom media om vem som är duktig i matematik, lägger sig som en hämsko över elevernas prestationer, men kan komma på skam genom medvetna aktiviteter i klassrummet.
Teaching children mathematics Vol. 14(2007): 1 – Analysera texten vid problemlösning. Mäta längd, tid och hastighet med snören.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 13(2007):1 – Amerikanska lärare med många latinska elever i sina klasser gick på fortbildning och fick då besöka en matematiklektion på kinesiska för att få erfara hur det är att inte förstå undervisningsspråket. Att bygga mönster med klossar och plattor är en nyttig övning eftersom förmågan att igenkänna mönster är viktig i algebra. Exempel och metaforer för att förklara räkning med positiva och negativa tal.
For the learning of mathematics 2007:2 – Lärobokens betydelse för vilken syn eleven får av matmatiken och lärande. Att möta matematiken i olika konstellationer och sammanhang.
Journal of mathematics teacher education 2007:2 – Artiklarna handlar om gymnasielärares fortbildning. Användning av multimedia i lärarfortbildning och analys av deltagarnas inbördes diskussioner efter lektionspresentationer.
Journal for research in mathematics education 2007:4 – I en undersökning analyserades hur läroboksförfattare lyckas följa NCTM:s Standards vad gäller fokusering på elevernas matematiska resonemang och motiveringar. Brasiliansk studie i huruvida reformer av matematiklärares undervisning minskade prestationsklyftan mellan gynnade respektive missgynnade elever sett ur ett socioekonomiskt perspektiv.
Mathematical thinking and learning 2007:3 – Undersökning i årskurserna 6 – 8 hur eleverna kunde tolka grafiska presentationer och vilken typ som var svårare respektive lättare. Högstadielärare har dålig uppfattning om elevernas kunskaper i viktiga algebraiska begrepp som exempelvis likhetstecknet.
AMT Australian mathematics teacher 2007:2 – Fortsättning på artikeln om perfekta tal. Motsägelser och komplexa begrepp i det matematiska språket. Om rumsliga dimensioner och svårigheten att avbilda rymdgeometriska figurer.
Mathematics teaching 203, July 2007 – Åskådliggöra positionssystemet vid subtraktion för barn mellan 9 och 12 år. I Leicester, England arbetar man med ett projekt som ska aktivera familjemedlemmarna att räkna med barn under fem år; man har exempelvis gjort en DVD med lämpliga aktiviteter.
Teaching statistics 2007:3 – Roulette kan ge övningar i grundläggande begrepp i sannolikhetslära. Organisera data i tabeller och diagram och vilket som passar för vad.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2007:2/3 – I en gymnasieskola i Zimbabwe arbetade man med flickor från olika kulturer för att tillrättalägga deras missförstånd i ämnet sannolikhet. Beskrivning av lärarutbildning och kompetensutveckling i Algeriet, Marocko, Mauretanien och Tunisien med fokus på kursplaner och läroplaner och hur undervisningen verkligen bedrivs (franska).
Mathematics education research journal 2007:1 – Undersökning i Australien visade att ovanligt många mellanstadieelever hade en negativ attityd till spel som ett sätt att lära sig matematik. En malaysisk studie specificerar sex särdrag som karaktäriserar god matematikundervisning i fem shanghaiskolor.
MatematikMagasinet 35 Augusti 2007 – Bokstavsräkning med svar. En knepig uppgift (med lösning) att numrera en magisk taltärning där varje sida är indelad i fyra trekanter. Trigonometriska funktioner. Fem olika bevis för omvänd Pythagoras sats. Lösningar till den 10:e juniorolympiaden på Balkan.
Mathematical gazette 521 July 2007 – Trigonometri och fibonaccinummer. Om koner och plangeometri. Att vika diagram. Problem corner med student problems. Vanskligheter med anknytning till jordens omloppstid kring solen, som Kepler eventuellt inte kände till.
Mathematics competitions 2007:1 – Problem från en polsk matematikolympiad för tonåringar (13-16 år) samt något om polsk matematikundervisning. The art of problem solving är en webbsida med 29.000 medlemmar, som funnits sedan 2003. Matematiktävlingar för universitetsstuderande i Lettland och deras innehåll.
School science and mathematics 2007:5 – Eftersom nya lärare i matematik och naturvetenskap snart finner att deras förväntningar på vad undervisning innebär inte stämmer med verkligheten ute i skolorna, efterlyses någon form av mentorskap eller andra stödstrukturer under den första tiden. Fortbildning för matematiklärare på högstadiet innehöll problemlösning, undersökning om hur elever tänker och diskussioner om forskning.
Learning and instruction 2007:4 Tema: Methodological challenges for collborative learning research
L’enseignement mathématique 2007:1/2 – Om ytan av en polygon inskriven i en cirkel. Ett diskussionsdokument inför ICMI study 18: Statistical education in school mathematics – challenges for teaching and techer eduction. Bibliografisk del.
Teaching mathematics and its application 2007:2 – Ett försök att kategorisera diskussionen om primtal (primtal, pseudoprimtal, bevis för vad som är ett primtal osv.). I Birmingham undervisar lektorer på teknologprogrammet i A-level mathematics, vilket tidigare var ett krav för antagning, men ovana därvid har de svårigheter att hamna på rätt nivå och inte stöta bort de studenter som har matematiksvårigheter. Kasta smörgås som ett praktiskt experiment i matematikundervisningen(fler aktiviteter och experiment).
Journal of recreational mathematics 2004/2005: 3 – Effektiva kungaplaceringar på schackbrädet. Ett kort trick med alla 52 korten i leken och ett matematiskt bevis för att det alltid fungerar.
Journal für Mathematik-Didaktik 2007:2 – Skillnader i resultat i PISA-undersökningarnas i relation till hur länge eleverna studerat. Analys av studier angående flickors kontra pojkars förmåga till geometriska resonemang och bevis.
Reflect 8 Juni 2007 Special report: Vuxenstuderande med inlärningssvårigheter – Av de lärare som undervisade vuxna invandrare i England i både Engelska och matematik var år 2005/2006 endast 16% kvalificerade för matematikundervisning jämfört med 54 % för de som endast undervisade i matematik. Kort summering av projektet Maths4Life samt vad man kommer att fokusera på framöver.
International journal for technology in mathematics education 2007:2 – Att både utveckla sin undervisning och att införa datorer i undervisningen upplevs av en del matematiklärare som en börda medan andra ser det som en möjlighet att föra ut innehållet på ett effektivt sätt.Computer Algebra Systems förespås få en viktig roll för förståelsen i matematikundervisningen.
Focus on learning problems in mathematics 2007:3 – Lärarkanditater fick teckna bilder på hur de tänkte sig sina framtida roller som matematiklärare i klassrummet. I en studie fann man att döva och hörselskadade elever hade stora brister i förmågan att sortera och förstå relationen mängd-delmängd.
International journal of computers for mathematical learning 2007:2 – Högstadieelevers resonemang vid sökandet efter orsaken till slumpmässiga händelser. Strängskulpturer – ett matematiskt hantverk i datormiljö. Sista artikeln ingår i avdelningen Computational diversions: Circus Maximus och handlar om slumpmässigt utvalda tal i en cirkel som ska bytas ut och ersättas med nya, vilket förefaller utvecklas till ett perpetuum mobile.
Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik No 83, juli 2007 – Nytänkande i utbildningen av matematiklärare – ett projekt sponsrat av näringslivet. Ett annat projekt (också sponsrat av näringslivet) inriktas på fortbildning för matematiklärare. Ett tredje dito är ett matematikdidaktiskt forsknings- och utvecklingsprojekt. Mer kritik av PISA och om reaktioner på PISA-kritik och så vidare. Utställningen ”Uträknat: matematik och konkret konst ” visades i våras i Würzburg.
Journal of mathematics teacher education 2007:3 – En av redaktörerna knyter inledningsvis an till och diskuterar den gamla frågan vad forskning i matematiklärarutbildning går ut på och leder till. Ett par artikelförfattare uttrycker uppfattningen att lärarkandidater och verksamma matematiklärare i grundskolan har så liten kunskap i matematik att de knappt kan utföra enkla matematiska uträkningar eller bibringa sina elever någon matematisk förståelse.
Innehåll: MD