LMFK-bladet 2014:2 – Bakomliggande matematiska mönster och egendomligheter i ett par böcker – dels nutida litteratur, dels äldre. Angående problemet med matematikläroböcker när man nu i Danmark har skiftat från så kallad bevis-matematik till kompetensmatematik samt muntlig examen.
For the Learning of Mathematics 2014:1 – Det hundrade numret av tidskriften uppmärksammas med att medlemmar ut redaktionskommittén – däribland Ubiratan D’Ambrosi och David Pimm – skriver om matematiklärandets framtid. Att använda persiska mosaikmönster i geometriundervisningen binder samman matematik, konst, historia och ger interkulturell medvetenhet. Vad för slags kompetens behöver elever i grundskolans första klasser för att klara av problem som kräver mer än bara att räkna?
Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia 2013:2 – Frågan om en matematiklärares kompetens måste ses i ljuset av den yrkesmässiga omgivning läraren verkar i och genom socialisation är en del av. En undersökning i Saudiarabien visade att de elever som i matematikundervisningen hade fått spela digitala pedagogiska spel utvecklades snabbare i sitt matematiklärande än de som enbart fått traditionell matematikundervisning.
Investigations in mathematics learning Vol. 6(2014):3 – En studie över en lärares pedagogiska avgöranden och metoder att undervisa om taluppfattning i årskurs två och vad som har format hennes praktik. En tredjedel av de som doktorerar i matematik är kvinnor jämfört med två tredjedelar av de som doktorerar i matematikdidaktik.
International Journal for Technology in Mathematics Education 2014:1 – Bidrag från en konferens (CADGME-2012) om CAD i Geometry systems in mathematics education. Fördelarna med denna mjukvara vid undervisning och lärande om funktioner. Använda fotografier och funktioner och programmet GeoGebra.
MatematikMagasinet 75, 2014:april – Reciproka kubiktal (låter kul!). Dörries sats. Massor av trianglar och geometriuppgifter. Om cirkelns kvadratur.
L’Enseignement Mathématique 2013: 3/4 – ICMI har delat ut Felix Klein-medaljen för 2013 till Michèle Artigue och Hans Freudenthal-medaljen för 2013 till Frederick Koon Shing Leung.
Australian Primary Mathematics Classroom 2014:1 – En studie där eleverna själva är upphov till matematiklektionernas problemlösning. Ett spel där man använder sig av av olika räknesätt med bråk och där många begrepp inom bråkräkningen förekommer.
Australian Mathematics Teacher 2014:1 – Rapport från ett projekt där gymnasielärare fick lära sig olika sätt att uppmuntra sina elever till uthållighet och tilltro till sin egen förmåga vid lösning av lite svårare matematikuppgifter. Att ta tillvara och göra det mesta möjliga av oväntade och ibland till synes irrelevanta frågor som dyker upp under en matematiklektion – här vid en algebralektion i årskurs 9.