Tidskriftsnytt, april, 2009

Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … Literacy & numeracy studies 2008:1 – Undersökning av begreppen mathematical literacy, quantitative literacy och numeracy.
Teaching mathematics and its applications 2009:1 – Problem med öppen början och ett korrekt svar används i utvärdering. Att räkna ut hur man i en ljusreglerad korsning kan få trafiken att flyta så jämt som möjligt.
Science & education 2009:3/4 Special issue: Ninth International History, Philosophy & Science Teaching Conference (Calgary, Select Proceedings)
Educational studies in mathematics Vol. 70(2009): 3 – Gör grafiska representationer av tal det lättare för barn att förstå multiplikation? Praktiklärare bestämde sig för att ha en postiv inställning till matematiken hon undervisade, vilket resulterade i att stämningen i klassrummet blev god med intressanta diskussioner och dessutom gav det en positiv påverkade även på hennes eget matematiska tänkande.
The international journal for technology in mathematics education 2009:1 – Studie av en datorovan lärare som introducerar datorn i matematikundervisningen, men därefter ändå inte kände sig övertygad om datorns nytta i undervisningen.
Mathematical thinking and learning 2009:1/2 Special issue on young children’s understanding and application of subtraction-related principles – Undervisning hur addition och subtraktion förhåller sig till varandra. Förskolebarns förståelse av subtraktion.
Recherches en didactique des mathématiques 2009:1, Special issue: Methodologies for studying mathematics classrooms – För att analysera klassrumsstudier behövs en utveckling av klassificering och teori inom det området. Om förberedelser, planering, genomförande et cetera av undervisning i sannolikhetslära.
International journal of mathematical education in science and technology 2009:2 – Läroböcker formar vårt sätt att undervisa och kan även skapa och förstärka elevers missuppfattningar. Att identifiera begåvade matematikelever och stödja deras utveckling. Utveckla integrerade aktiviteter i naturkunskaps- och matematikundervisning.
For the learning of mathematics 2009:1 – Likhet och likhetstecknet i grekisk matematikundervisning – historisk översikt. Språkliga aspekter av matematikundervisningen på Malta där man talar maltesiska och engelska. Att i grupp diskutera sina lösningar på matematiska problem – etiska aspekter.
Mathematics teacher Vol. 102(2009): 8 – Grottmålningarnas symboler som utgångspunkt för algebra. Lärarens ansvar att uppmuntra eleverna att verbalisera sina matematiska tankar.
PRIMUS 2009:2 Special issue on Faculty development – Matematikuppgift där det ingår att dechiffrera ett hemligt meddelande. Att hålla lärare uppdaterade och ge dem utbildning i teknologiska hjälpmedel för matematikundervisningen.
Aktiva (föräldrar) 2009:2- Viktigt för barnen att föräldrarna uttrycker sig positivt om matematik.
Dimensio 2009:2 – Att integrera laborativa matematikuppgifter i traditionell undervisning.
MatematikMagasinet nr 45 2009 : april – Problemgruppen Con Amore presenterar en lösning på ett problem ställt i ett tidigare nummer av tidskriften. Cirklar i trekanter. En omskriven fyrkant. Ett bevis i anknytning till den regelbundna nio-kantingen.
Learning and instruction 2009:3 – 15-åringar i nivågrupperad undervisning utveklade en syn på sin egen förmåga utefter den gruppnivå där de hade placerats.
Research in mathematics education 2009:1 – Hur gruppens kollektiva matematiska förståelse utvecklas beroende på vilket sätt gruppen arbetar. Rapport från ett norskt forskningsprojekt där matematiklärare och -forskare arbetade tillsammans inspirerade av Laves och Wengers ”Community of practice”.
Australian primary mathematics classroom 2008:4 – Erfarenheter från ett matematikundervisningsprojekt med elever och lärare från aboriginfolket i New South Wales. Framgångsrik matematikundervisning med elever med Down syndrome. Matematiktävlingar som ett sätt att motivera elever med stor matematikbegåvning.
Australian primary mathematics classroom 2009:1 – Arbete med likheter och ekvationer i tidiga skolår ger eleverna tillgång till värdefulla matematiska idéer. Erfarenheter från ett projekt att bygga en igloo av mjölkförpackningar, där elevernas kunskaper i uträkning och uppskattning utvecklades.
Australian mathematics teacher 2009:1 – Fokus i detta nummer är att förbättra inställningen till matematikämnet genom olika aktiviteter och teknologiska hjälpmedel. Nedslag i Pi:s historia med början 3000 f Kr. Matematik- och teknikläger för lågpresterande flickor med undersökningar, samtal och hands-on-aktiviteter.
Teaching children mathematics Vol. 15(2009): 8 – Byggklotsar har en stor potential för små barns utveckling i algebraiskt, geometriskt och spatialt tänkande. Med hjälp av elevers arbeten undervisades lärarkandidater i hur man lär ut bråkräkning.
Teaching statistics 2009:2 – Kan man beräkna sannolikhet med underlag från en enda händelse. Du väljer ett av två igenklistrade kuvert där det ena innehåller dubbel så mycket pengar som det andra och får innan du öppnar kuvertet möjlighet att ändra ditt val – bör du göra det eller ej och i så fall varför? Arbeta med sannolikhet i grundskolan utifrån verkliga händelser.
Meddelanden från Åbo Akademi 2009:6 – Vid Tekniska fakulteten, Åbo Akademi, har utvecklats matematiska optimeringsmodeller och -metoder som tillämpas vid optimering av avancerad process- och produktionsplanering.
Lärartidningen 2009 : 7 – Specialpedagog angående att det under 90-talet varnades för den redan då utbredda individualiseringen i matematikundervisningen.
Australian mathematics teacher 2009:1 – Kommentarer till förslaget om ny kursplan i matematik i Australien. Formler för uträkning av ytan på tredimensionella figurer – vad grundar de sig på?
School science and mathematics 2009:4 – Examinerade matematikstuderande med erfarenhet av praktik på gymnasiet, ville inte bli lärare på grund av för dålig lön, elevernas dåliga uppförande, inga karriärmöjligheter och för många oattraktiva arbetsuppgifter.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2009): 8 Focus issue: Developing algebra concepts – Arbeta med aritmetik och algebra med tallinjen som hjälpmedel. Att spara pengar är ett belysande exempel då man lär sig arbetsgången i algebra.
LMNT-nytt 2009:1 – Knåp och knep med matematiska pyramider. LEONARDO – matematisk spetsutbildning vid Ehrensvärdska gymnasiet i Karlskrona. Erfarenheter från lärarlyftskursen ”Djup i gymnasiematematiken” i Stockholm. Bengt Ulin ger sin syn på skolmatematiken och hur den kan förbättras.
Nämnaren 2009:2 – Om konstruktion av ämnesprovet i matematik i årskurs tre. Erfarenheter från samverkan mellan träslöjd och matematik. Att undervisa gymnasiematematik på kinesiskt vis.
Learning and instruction 2009:2 – Försök med konkret material och vice versa i matematikundervisningen visade att det finns både för- och nackdelar med konkret material.
International journal of mathematical education in science and technology 2009:3 – Studie från Botswana om gymnasieelevers uppfattning och upplevelse av matematiklektionerna, vilka upplevdes undervisningsstyrda och där det matematiska språket kändes som ett hinder för förståelsen. Gammal matematisk kunskap från pyramidkonstruktionerna, Rhindpapyrusen och moskvapapyrusen studeras ur nya perspektiv.
Lika värde 2009:2 – Presentation av en konferens kring matematiksvårigheter som Specialpedagogiska skolmyndigheten och Dyslexiförbundet anordnar i augusti. Artikel från konferensen Vuxenutbildning om bland annat anpassade läromedel och studiesituationer.
Mitteilungen der DMV 2009:1 – Chip-design och matematik. Matematiska kiltmönster.
Innehåll: MD