Tidskriftsnytt, april, 2007

Qvartilen 2007:1 – Medicinsk statistik och industriell statistik. Likheter och skillnader i amerikansk och svensk statistikundervisning. Referat från en workshop i Lettland om stickprovsteori. Angående en internationell standard för statistisk undersökningsmetodik.
Journal für Matematik-Didaktik 2007:1 – Problemlösning i matematiska och icke-matematiska sammanhang ur ett kognitivt perspektiv. Owe Gellert om videofilmade lärarkandidater och lärare i vidareutbildning med fokus på den sociala interaktionen i klassrummet.
For the learning of mathematics 2007:1 – Om etnomatematik som ett förhållningssätt och etnomatematikens förhållande till matematiken. Matematiska samtal i klassrummet – en metod att utveckla förståelsen för ämnet: hur inleder man samtalet och hur summeras det?
Australian mathematics teacher 2007:1 – Konstruera ett enkelt program för att finna de perfekta talen. Påskräkning med utgångspunkt från kalendern. En vidare definition av utvärdering och vad som kan rymmas inom begreppet matematisk kompetens.
Australian senior mathematics journal 2007:1 – Angående det matematiska språkets komplexitet – här ett exempel taget från kvadratrotsundervisning. Matematikundervisning med utvecklande kunskapskontroll på gymnasiet.
Teaching statistics 2007:2 – Statistikundervisning med exempel från krigets Irak och beräkningen av antalet dödade. Att kunna bedöma tillförlitligheten av en uppskattning.
Educational studies in mathematics Vol. 65 (2007): 1 – Att arbeta med bevis i årskurs tre. Blivande gymnasielärares kunskaper om rationella och irrationella tal. Kuwaitiska lärares och framförallt den nationella kursplanens inställning till ett rätt svar.
Educational studies in mathematics Vol.65(2007): 2 – I skolor i Californien infördes med mycket positivt resultat den matematikundervisning som tillämpas i de europeiska och asiatiska länder som placerar sig högst i TIMSS-studierna. Lärarkandidater skriver om sin inställning till och sina känslor inför matematik i början på och i slutet av sin matematikkurs.
School, science and mathematics 2006:7 – Om sambandet mellan matematikångest och effektiv matematikundervisning bland praktiklärare. Problemavdelning.
School,science and mathematics 2006:8 – Analysen av TIMSS-undersökningen i Jordanien presenterar vilken typ av uppgifter som gynnar flickorna och vilken typ som gynnar pojkarna. Vid intervjuer med sju amerikanska matematiklärare framkom att lärarna anser att de i sin utbildning knappt fått någon förberedelse för att bedriva inkluderande undervisning med svagpresterande elever.
Teaching children mathematics Vol. 13(2007): 6 – The Science Museum i Minnesota inbjöd skolbarn till museet, där de fick veta hur en paleontolog använder matematik i sitt arbete samt själva göra olika mätningar på djurskelett och andra föremål. Pappersvikning i klassrummet kan ge upphov till intressanta matematiska diskussioner och ge bra övning i multiplikativt tänkande. Tips hur man kan inkludera elever med matematiksvårigheter i den vanliga klassundervisningen.
Mathematics teacher Vol. 100(2007): 6 – Under en ballongfärd samlade elever in så många data som möjligt och beskrev dessa med olika sorters representationer. Nöjesfält, vattenspridare och geometri.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 12(2007): 6 – Att varje månad uppmärksamma en matematiker ger kännedom om matematikhistoria och kan ge upphov till ett flertal matematiska aktiviteter knutna till denna matematikers gärning.
LMNT-nytt 2007:1 – En grundskollärare skriver om sina erfarenheter som pedagog på Universeum i Göteborg. Paul Vaderlind om matematiska frågor med anknytning till Sudoku. Nya matematikproblem och webbmatte, ett flerspråkigt stödmaterial i matematik.
Reflect, the magazine of NRDC Issue 7 2007: mars – Vuxnas lärande ur neurologisk synvinkel. Vuxna med låg kunskapsnivå i modersmål och matematik visade sig i en studie ha bättre kontroll än förväntat över sina finanser. Vad kommer de sig att så många väljer att inte fullfölja sina vuxenstudier? Bilagan Maths4life presenterar ett nytt läromedel som projektet Maths4life utvecklat.
Science and education 2007: 3-5 – Bidrag från konferensen Eight International History, Philosophy & Science Conference i Leeds.
Science and education 2007:6 – Special issue: From Itinerant Lectures of the 18th Century to Popularizing Science for the 21st Century. Om läraryrket som bibringandet av kunskap och intresseväckande underhållning. Bakgrunden till att prästen Edwin Abbott och matematikern Charles Hinton skrev boken Flatland.
Tidskrift för lärarutbildning och forskning (Umeå) 2007:1 – De nya hederdoktorerna vid Umeå Universitet Lena Fejan Ljunghill och Diane J Greyson höll vid promoveringen varsitt tal: Till skolan med kärlek och vrede respektive The making of a science teacher, vilka publiceras i detta nummer. Ference Marton och Lo Mun Ling skriver om learning study och nödvändigheten att vara medveten om undervisningsmetoder och inlärningsobjekt.
Mathematical Gazette vol. 91 Nr. 520 2007. Galton, Cayley och hur man mäter avståndet till en punkt på motsatta stranden av en flod. Hur lång tid tar namnleken i genomsnitt när det är två personer i leken?
Normat 2007:1 – Ulf Persson, tidskriftens nye redaktör, skriver om Mercatorprojektionen. Om Josefus permutation. Aritmetiska relationer i Leibnitz taltrekant.
Mathematics education research journal 2006:3 – Behovet av forskning om effekten av teknologiska hjälpmedel i matematikundervisningen. En studie som söker orsaker till att att många flickor i årskurs sex och sju tappar intresset för matematik.
Matematik (Danmark) 2007:3 – En åttondeklass i Danmark fick disponera åtta timmar till att två och två utarbeta en arkitektritningar över en skolbyggnad, med hänsyn taget till de tekniska krav som ställs på sådana byggnader och som skulle rymma tre åttondeklasser. Tine Wedege och Jeppe Skott presenterar resultat från ett forskningsprojekt om matematiktävlingen KappAbel. Sommarkurs i matemaik för lärare på Brandbjergs högkskole 9 – 12 augusti. Uppgifterna på Folkeskolens avgångsprov i matematik – vilka är och hur känner man igen så kallade pseudouppgifter – meningslösa uppgifter, som ingen behöver veta svaret på.
Teaching children mathematics Vol. 13(2007): 8 – Lärarkandidater från ett universitet planerade och genomförde tillsammans med en klasslärare en matematikkväll för barn och föräldrar. Är den tomma tallinjen en bra metod att lösa matematikuppgifter? Avdelningen Investigations presenterar uppgiften
att räkna ut hur mycket solenergi olika slags löv respektive hela trädet kan absorbera.

International journal for technology in mathematics education
Vol. 14 no. 1 – Datorstödd utvärdering av matematikkunskaper hos universitetsstudenter med sådana svårigheter som exempelvis dyslexi. Konsten att lära sig problemformulering genom WebQuest, en nätbaserad aktivitet, visade sig sig ge mycket positivt resultat för lärarkandidater som deltog i testet.

Förskolan
2007:4 – Tema: Barnfritt – kampen om tiden. I Portättet får vi möte landets första professor i förskolepedagogik Ingrid Pramling Samuelsson. Handledare på förskolor i frågor som handlar om barn i behov av särskilt stöd.
NORDINA, Nordic studies in sceince education. Ny prenumeration för vårt bibliotek från nummer 1, 2005. Senaste numret nr. 5, december 2006 – Areskoug och Ekborg om hur lärarstudenter under utbildningen blir medvetna om växthuseffekten. Stein Dankert Kolstö forskar om hur naturkunskapsämnet kan fungera som ett allmänbildningsämne och hur det skulle kunna understödja utövande av demokratiska och medborgerliga rättigheter.
Journal of mathematics teacher education 2007:1 – Lärare använde begreppskartor för att utvärdera sina framsteg under ett kompetensutvecklingsprojekt i algebra. Andreas Ryve om en jämförande studie över kurser i problemlösningsundervisning under lärarutbildningen.
Educational studies in mathematics Vol. 65(2007): 3. – Samarbete mellan två gymnasieelever i en databaserad kurs i sannolikhet ställer frågan vad i samarbetet som är utvecklande och vad som eventuellt kan vara negativt. Vid en studie i en industri undersöktes hur tydligt och så att säga talande grafer uppfattades av arbetare och ingenjörer.
International journal of science and mathematics education 2007:2 – Man mätte vid ett avslutande kursprov vad blivande matematiklärare för de lägre åldrarna hade lärt sig om matematikundervisning. Om små tal, gränsvärden och avrundning till noll.
International journal of science and mathematics education 2007:3 – En internationell studie, där universitetsstuderande ombads berätta om sin syn på matematikens betydelse, visade upp stora skillnader mellan de olika universiteten men även mellan olika årskurser på universiteten. Deltagande lärares syn kompetensutveckling i matematik- och naturvetenskapsundervisning och den syn, som de som anordnade kompetensutvecklingen gav uttryck för. Gymnasieelevers beskrivning av begreppet funktioner relaterat till deras förmåga att arbeta med funktioner i problemlösning.
International journal of mathematics education in science and technology 2007:3 – Vad har kön och etnicitet för betydelse för arabiska respektive judiska fjärdeklassares kunskaper i matematik. En turkisk studie bland femte terminens universitetsstuderande i matematik gällde eventuella skillnader hos kvinnliga respektive manliga studerande i lärstilar, studieresultat och inställningen till ämnet.

Innehåll: MD