Alla licentiatavhandlingar är tillgängliga på NCM:s bibliotek. Då avhandlingar eller abstracts är tillgängliga online är det i de flesta fall i form av pdf-filer.
| Finlandssvenska licentiatavhandlingar |
2011 5 avhandlingar
Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
(Linköping Studies in Science and Technology, 1502). Linköping: Linköpings universitet.
Abstract och fulltext
Mathematical modeling in upper secondary school in Sweden : an
exploratory study
(Linköping Studies in Science and Technology, 1471). Linköping: Linköpings universitet
Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken : en studie om läromedel och nationella prov
(Linköping studies in science and technology. Thesis, 1498)
(Studies in science and technology education, 44)
Fulltext
The Potential and Challenges of the Use of Dynamic Software in Upper Secondary Mathematics: Students’ and Teachers’ Work with Integrals in GeoGebra Based Environments
(Linköping Studies in Science and Technology. Thesis, 1499) Linköping: Linköpings universitet.
Abstract och fulltext
Mathematics textbooks for teaching : an analysis of content knowledge and pedagogical content knowledge concerning algebra in mathematics textbooks in Swedish upper secondary education
Göteborg: Göteborgs universitet.
Fulltext
2010 1 avhandling
Matematiken i yrkesutbildningen : möjligheter och begränsningar
(Licentiate thesis / Luleå University of Technology) Luleå: Luleå tekniska universitet.
Abstract och fulltext
2008 3 avhandlingar
Matematikelevers strategier för fel- och hjälpsökning (Licentiate thesis / Research report in mathematics education, 2008:1). Umeå, Umeå Universitet.
Fulltext
Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik
(Reports from MSI, 08030).
Växjö: Växjö universitet.
Fulltext
Affect and reasoning
(Research reports in mathematics education, 2008:3) Umeå: Umeå
universitet.
2007 2 avhandlingar
Reguladetri : en retorisk räknemetod speglad i svenska läromedel från 1600-talet till början av 1900-talet
(Reports from MSI, 07005). Växjö: Växjö universitet.
Matematiskt tankesätt inom den samiska kulturen : utifrån samiska slöjdares och renskötares berättelser
(Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2007:03). Luleå: Luleå tekniska universitet.
Abstract och fulltext
2006 3 avhandlingar
Artefacts and objectification of mathematical knowledge : a study of students’ interaction with concrete material in analytic geometry
(Reports from MSI, 06044). Växjö: Växjö universitet.
Algebra in upper secondary mathematics : a study of a selection of textbooks used in the years 1960-2000 in Sweden
(Licentiat Thesis / Lule University of Technology, 2006:33). Luleå: Luleå Tekniska Universitet.
Abstract och fulltext
Det smyger sig in hela tiden : om tankestilar och traditioner i utbildningen för blivande matematiklärare
Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm.
Fulltext, (pdf)
2005 3 avhandlingar
Differentiated tasks in mathematics textbooks : an analysis of the levels of difficulty
(Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2005:18). Luleå: Luleå tekniska universitet
Avhandlingen
Bokstavliga svårigheter : faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande
(Licentiatuppsats / Luleå tekniska universitet, 2005:09) Luleå tekniska universitet.
Avhandlingen
2004 8 avhandlingar
A study of the development of concepts in mathematics
(U.U.D.M. report, 2004:21). Uppsala: Uppsala universitet
Referens
Preservice teachers‚ view on the concept of function : a study including the utilization of concepts maps
(Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2004:49). Luleå: Luleå tekniska universitet.
Abstract och fulltext
Learning Limits of Functions, university students’ development during a basic course in mathematics
(Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2003:70) Luleå: Luleå tekniska universitet.
Abstract
Torsten Brodén and the principles of geometry
(Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:56). Göteborg: Chalmers tekniska högskola.
Samspel mellan intuitiva idéer och formella bevis : en fallstudie av universitetsstudenters arbete med en analysuppgift
(Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:44) Göteborg: Chalmers tekniska högskola.
Avhandlingen, (pdf-fil, ca 440K)
A study of the angle of contact : with a special focus on John Wallis’ conception of quantities and angles
(U.U.D.M. report, 2004:30) Uppsala: Uppsala university.
Referens
Becoming a teacher in mathematics and science : a study of the transition from initial teacher education to school practice
(Licentiatavhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 19). Umeå: Umeå universitet.
Abstract och fulltext
Läsa matematiska texter : förståelse och lärande i läsprocessen
(Linköping studies in science and technology. Thesis, 1134). Linköping: Linköpings universitet.
Abstract och fulltext
2003 5 avhandlingar
Matteboken som redskap och aktör – en studie av hur derivata introduceras i svenska läroböcker 1967-2002
Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm.
Textbooks in mathematics education: a study of textbooks as the potentially implemented curriculum
(Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2003:65) Luleå: Luleå tekniska universitet.
Abstract och fulltext
Elevers förståelse av en slumpsituation – En fallstudie av hur elever i årskurs 7 tolkar och hanterar aspekter av sannolikhet aktualiserade i ett tärningsspel
(Reports from MSI, 03119) Växjö: Växjö universitet.
Abstract
Concept mapping in Linear algebra
(Mälardalen University Licentiate Thesis, 21) Västerås: Mälardalens högskola.
Abstract
Problemlösning och analys av rika matematiska problem
(Research reports in mathematics education, 2003:5) Umeå: Umeå universitet.
Abstract
2002 1 avhandling
Varför undervisning i matematik? Argument för matematik i grundskolan – i läroplaner, läroplansdebatt och hos blivande lärare
(FiF-avhandling, 60) Linköping: Linköping university.
2001 1 avhandling
Talbegreppets utveckling : ett radikalkonstruktivistiskt perspektiv
(Individ, omvärld och lärande/Forskning, 7). Stockholm: Lärarhögskolan.
2000 1 avhandling
Interaktion och problemlösning : att kommunicera om och med matematik
(FiF-avhandling, 42). Linköping: Linköpings universitet.
1999 1 avhandling
Teaching based on a constructive perspective supported by a computer program
London: South Bank University.
Abstract
1988 1 avhandling
Tankeform och problemmiljö : skolan som kontext för tänkande i elementär matematik
(Rapport / Universitetet i Linköping, Institutionen för pedagogik och psykologi ; 126). Linköping: Universitetet i Linköping.
1971 1 avhandling
Individualiserad matematikundervisning på mellanstadiet : licentiatavhandling i pedagogik ht 1970
(Rapport, 27). Umeå: Lärarhögskolan i Umeå.
1968 1 avhandling
Innehåll: MD