Clone of Licentiatavhandlingar

Alla licentiatavhandlingar är tillgängliga på NCM:s bibliotek. Då avhandlingar eller abstracts är tillgängliga online är det i de flesta fall i form av pdf-filer.

| Finlandssvenska licentiatavhandlingar |

2011 5 avhandlingar

Becevic, Semir (2011)
Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
(Linköping Studies in Science and Technology, 1502). Linköping: Linköpings universitet.
Abstract och fulltext

  • Frejd, Peter (2011)
    Mathematical modeling in upper secondary school in Sweden : an
    exploratory study

    (Linköping Studies in Science and Technology, 1471). Linköping: Linköpings universitet

    Lundberg, Anna L.V. (2011)
    Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken : en studie om läromedel och nationella prov
    (Linköping studies in science and technology. Thesis, 1498)
    (Studies in science and technology education, 44)
    Fulltext

    Mehanovic, Sanela (2011)
    The Potential and Challenges of the Use of Dynamic Software in Upper Secondary Mathematics: Students’ and Teachers’ Work with Integrals in GeoGebra Based Environments
    (Linköping Studies in Science and Technology. Thesis, 1499) Linköping: Linköpings universitet.
    Abstract och fulltext

    Sönnerhed, Wang Wei (2011)
    Mathematics textbooks for teaching : an analysis of content knowledge and pedagogical content knowledge concerning algebra in mathematics textbooks in Swedish upper secondary education
    Göteborg: Göteborgs universitet.
    Fulltext

    2010 1 avhandling

    Lindberg, Lisbeth (2010)
    Matematiken i yrkesutbildningen : möjligheter och begränsningar
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology) Luleå: Luleå tekniska universitet.
    Abstract och fulltext

    2008 3 avhandlingar

    Långström, Peder (2008)
    Matematikelevers strategier för fel- och hjälpsökning (Licentiate thesis / Research report in mathematics education, 2008:1). Umeå, Umeå Universitet.
    Fulltext

    Pettersson, Eva (2008)
    Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik
    (Reports from MSI, 08030).
    Växjö: Växjö universitet.
    Fulltext

    Sumpter, Lovisa (2008)
    Affect and reasoning
    (Research reports in mathematics education, 2008:3) Umeå: Umeå
    universitet.

    2007 2 avhandlingar

    Hatami, Reza (2007)
    Reguladetri : en retorisk räknemetod speglad i svenska läromedel från 1600-talet till början av 1900-talet
    (Reports from MSI, 07005). Växjö: Växjö universitet.

    Jannok Nutti, Ylva (2007)
    Matematiskt tankesätt inom den samiska kulturen : utifrån samiska slöjdares och renskötares berättelser
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2007:03). Luleå: Luleå tekniska universitet.
    Abstract och fulltext

    2006 3 avhandlingar

    Fransson, Torbjörn (2006)
    Artefacts and objectification of mathematical knowledge : a study of students’ interaction with concrete material in analytic geometry
    (Reports from MSI, 06044). Växjö: Växjö universitet.

    Jakobsson-Åhl, Teresia (2006)
    Algebra in upper secondary mathematics : a study of a selection of textbooks used in the years 1960-2000 in Sweden
    (Licentiat Thesis / Lule University of Technology, 2006:33). Luleå: Luleå Tekniska Universitet.
    Abstract och fulltext

    Persson, Elisabeth (2006)
    Det smyger sig in hela tiden : om tankestilar och traditioner i utbildningen för blivande matematiklärare
    Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm.
    Fulltext, (pdf)

    2005 3 avhandlingar

    Brändström, Anna (2005)
    Differentiated tasks in mathematics textbooks : an analysis of the levels of difficulty
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2005:18). Luleå: Luleå tekniska universitet
    Avhandlingen

    Persson, Per-Eskil (2005)
    Bokstavliga svårigheter : faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande
    (Licentiatuppsats / Luleå tekniska universitet, 2005:09) Luleå tekniska universitet.
    Avhandlingen

    2004 8 avhandlingar

    Bråting, Kajsa (2004)
    A study of the development of concepts in mathematics
    (U.U.D.M. report, 2004:21). Uppsala: Uppsala universitet
    Referens

    Hansson, Örjan (2004)
    Preservice teachers‚ view on the concept of function : a study including the utilization of concepts maps
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2004:49). Luleå: Luleå tekniska universitet.
    Abstract och fulltext

    Juter, Kristina (2004)
    Learning Limits of Functions, university students’ development during a basic course in mathematics
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2003:70) Luleå: Luleå tekniska universitet.
    Abstract

    Pejlare, Johanna (2004)
    Torsten Brodén and the principles of geometry
    (Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:56). Göteborg: Chalmers tekniska högskola.

    Pettersson, Kerstin (2004)
    Samspel mellan intuitiva idéer och formella bevis : en fallstudie av universitetsstudenters arbete med en analysuppgift
    (Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:44) Göteborg: Chalmers tekniska högskola.
    Avhandlingen, (pdf-fil, ca 440K)

    Prytz, Johan (2004)
    A study of the angle of contact : with a special focus on John Wallis’ conception of quantities and angles
    (U.U.D.M. report, 2004:30) Uppsala: Uppsala university.
    Referens

    Wolf-Watz, Margareta (2004)
    Becoming a teacher in mathematics and science : a study of the transition from initial teacher education to school practice
    (Licentiatavhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 19). Umeå: Umeå universitet.
    Abstract och fulltext

    Österholm, Magnus (2004)
    Läsa matematiska texter : förståelse och lärande i läsprocessen
    (Linköping studies in science and technology. Thesis, 1134). Linköping: Linköpings universitet.
    Abstract och fulltext

    2003 5 avhandlingar

    Bremler, Niklas (2003)
    Matteboken som redskap och aktör – en studie av hur derivata introduceras i svenska läroböcker 1967-2002
    Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm.

    Johansson, Monica (2003)
    Textbooks in mathematics education: a study of textbooks as the potentially implemented curriculum
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2003:65) Luleå: Luleå tekniska universitet.
    Abstract och fulltext

    Nilsson, Per (2003)
    Elevers förståelse av en slumpsituation – En fallstudie av hur elever i årskurs 7 tolkar och hanterar aspekter av sannolikhet aktualiserade i ett tärningsspel
    (Reports from MSI, 03119) Växjö: Växjö universitet.
    Abstract

    Ryve, Andreas (2003)
    Concept mapping in Linear algebra
    (Mälardalen University Licentiate Thesis, 21) Västerås: Mälardalens högskola.
    Abstract

    Taflin, Eva (2003)
    Problemlösning och analys av rika matematiska problem
    (Research reports in mathematics education, 2003:5) Umeå: Umeå universitet.
    Abstract

    2002 1 avhandling

    Bjerneby Häll, Maria (2002)
    Varför undervisning i matematik? Argument för matematik i grundskolan – i läroplaner, läroplansdebatt och hos blivande lärare
    (FiF-avhandling, 60) Linköping: Linköping university.

    2001 1 avhandling

    Eriksson, Göta (2001)
    Talbegreppets utveckling : ett radikalkonstruktivistiskt perspektiv
    (Individ, omvärld och lärande/Forskning, 7). Stockholm: Lärarhögskolan.

    2000 1 avhandling

    Riesbeck, Eva (2000)
    Interaktion och problemlösning : att kommunicera om och med matematik
    (FiF-avhandling, 42). Linköping: Linköpings universitet.

    1999 1 avhandling

    Engström, Lil (1999)
    Teaching based on a constructive perspective supported by a computer program
    London: South Bank University.
    Abstract

    1988 1 avhandling

    Wyndhamn, Jan (1988)
    Tankeform och problemmiljö : skolan som kontext för tänkande i elementär matematik
    (Rapport / Universitetet i Linköping, Institutionen för pedagogik och psykologi ; 126). Linköping: Universitetet i Linköping.

    1971 1 avhandling

    Müllern, Henrik (1971)
    Individualiserad matematikundervisning på mellanstadiet : licentiatavhandling i pedagogik ht 1970
    (Rapport, 27). Umeå: Lärarhögskolan i Umeå.

    1968 1 avhandling

    Albihn, Erland (1968)
    Kunskaper i matematik efter ett års skolgång i olika differentieringsformer
    (Licentiatavhandlingar från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet). Göteborg: Göteborgs universitet.

    Finlandssvenska avhandlingar
    Häggblom, Lisen (1994)
    Matematik på barnets villkor : en teoretisk och empirisk utgångspunkt för inlärning och utveckling av lågstadiets matematikundervisning
    Åbo: Åbo Akademi.

    Innehåll: MD