Vt 2018
Alla seminarier är kostnadsfria. Vissa föreläsningar spelas in och kan ses i efterhand. Anmälan dig här nedanför.
29 januari
Kara Imm
Mathematics in the city.
26 februari
Caroline Nagy
Fler bråk i matematikundervisningen, en aktionsforskningsstudie där lärare lär om progression.
Anmälan
»»» Obs att du behöver anmäla dig till respektive seminarium.
Lokal
NCM:s konferensrum på Vera Sandbergs Allé 5a 2 tr i Göteborg.
Tid
13:00 – 15:00.
Ev. ändrad tid meddelas via epost till deltagarna.
Genomförda seminarier 2017
11 december
Andreas Ryve
13 november
Jöran Petersson
Jämförelse mellan förstaspråkares och andraspråkares kunskapsprofiler på nationella prov åk 9.
16 oktober
Anna Teledahl
Elevers skriftliga redovisningar som underlag för bedömning i matematik
11 september
Rimma Nyman
Intresse och engagemang i matematikklassrummet
3 april
Arne Engström
Från dyskalkyli till låga prestationer i matematik. Arvet efter Olof Magne
13 mars
Kerstin Larsson
Multiplikationsmodeller för förståelse av multiplikation
6 februari
Att vara proaktiv i sin matematikplanering
Se seminariet i efterhand »»».
Powerpointpresentation.
Åsa Öhrnell & Marie Nemhed-Gustafsson
16 januari
Matematikundervisning för nyanlända.
Se seminariet i efterhand »»».
Powerpointpresentation
Lena Trygg & Elisabeth Rystedt
Genomförda seminarier 2016
11 feb | Malin Christersson Programmering i skolan? Se seminariet i efterhand »»» Diskussionspanel: Cecilia Christiansen, Per Berggren & Jacob Axdorff |
3 mars | Berner Lindström Aritmetikprojekt – CoDAC (Conditions and tools for Development of Arithmetic Competences) |
30 mars | Helena Hagström Ljus – Hästhovens förskola – se seminariet i efterhand |
14 april | Ola Helenius Att lära in och lära ut taluppfattning genom iPad-spel – se seminariet i efterhand |
2 juni | Hanna Palmér ELMA – En studie av entreprenöriellt lärande i matematik med inslag av IKT |
12 sep | Samuel Bengmark Läs mer och se video: Föreläsningar – en utdöende undervisningsform? |
10 okt | Torbjörn Lundh Läs mer och se video: Matematik som uppfinningsverktyg – tre kardiovaskulära exempel |
7 nov | Madeleine Löwing Läs mer och se video: Utmaningar i matematikundervisningen. Hur du kan förebygga att elever får svårigheter. |
12 dec | Peter Nyström Läs mer och se video: Hur gick det i TIMSS och PISA? |