Den internationella kunskapsundersökningen Timss Longitudinal Study, som nu presenteras på Skolverkets webb, är en uppföljning av Timss 2023 (Trends in International Mathematics and Science Study). Timss Longitudinal Study har följt upp elever som deltog i Timms 2023, och kan därmed visa utvecklingen från årskurs 4 till 5, och årskurs 8 till 9.
Enligt Skolverket visar resultaten att elever i Sverige i genomsnitt förbättrar sina matematikkunskaper mellan årskurserna 4 och 5 samt 8 och 9. I de lägre årskurserna förbättrar sig både låg- och högpresterande elever. I de högre årskurserna förbättrade sig de högpreseterande eleverna, medan de lågpresterande eleverna fick sämre resultat i årskurs 9 jämfört med årskurs 8.
Resultat visar också, precis som i Timss 2023, att elevers socioekonomiska bakgrund har betydelse för deras kunskapsnivå i årskurs 5 och 9. Socioekonomiska faktorer påverkar elevernas kunskapsutveckling, där barn från mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund inte hade någon kunskapsutveckling alls mellan årskurs 8 och 9.
Timss är IEA:s internationella studie (Trends in International Mathematics and Science Study) som undersöker elevers kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskapliga ämnen i årskurs 4 och 8. I den longitudinella uppföljningen fick eleverna genomföra Timss när de gick i årskurs 5 respektive 9.
