Tidskriftsnytt, september, 2010

MatematikMagasinet 53 2010:augusti – Olympiaduppgifter i geometri. En säregen konstruktion av den regelbundna niokanten. En egenskap vid triangelns eulerlinje.
Mathematics Competitions 2010:1 – En universitetslärare från Vilnius skriver om några möjliga ingredienser i avancerat matematiskt tänkande. Godbitar från Matematikolympiaden i Colorado genom åren.
Origo 2010:4 – Om läroplansrevideringar och satsningar på matematikundervisningen i Sverige och utomlands. Insändare ifrågasätter kraven för att bli godkänd i matematik. Undervisning av gymnasiematematik på Youtube. Med hjälp av GPS-mobiler löser elever matematikuppgifter utomhus.
TMME, The Montana Mathematics Enthusiast (peer reviewed) 2010:2/3 – Två artiklar av Anne Birgitte Fyhn om bergsklättring och matematik. Kulturella konflikter i matematikundervisningen då läraren kommer från en annan kultur – i det här fallet ryska lärare i Israel – och hur konflikterna kunde lösas på ett konstruktivt sätt. Problemställningar som inbjuder till djupare reflektioner inspirerade av Wittgensteins uttryck och aforismer i Zettel.
Mathematical Spectrum 2010/11: 1 – Kypares problem med att hälla upp ett halvt glas vin (eller annan dryck) om glaset inte är cylinderformat. Hur filosoferna i antikens Grekland behandlade frågor om oändlighet. Redaktörens inledning handlar om Florence Nightingale, vars stora intresse var statistik. Problem med lösningar.
Educational Studies in Mathematics (peer reviewed) Vol. 75(2010):1 – Då elever känner igen problem i nationella test från lärobokens exempel försöker de mekaniskt tillämpa metoden eller algoritmen från läroboken medan andra så att säga nya problem behandlas mer kreativt. Intuitionens betydelse då studenter arbetar med problemlösning inom optimisering.
International Journal of Science and Mathematics Education (peer reviewed) 2010:4 – Vid undervisning om division av bråk i ett kinesiskt klassrum studerades samstämmigheten i lärarens språkbruk både vid ett och samma undervisningstillfälle och rent generellt.
The College mathematics journal 2010:4 The Fairness issue – Att dela lika ur ett geometriskt perspektiv; därtill en diskussion om rättvis delning. Strategier vid val av spelare för att få ett optimalt lag (så som vi väljer brännbollslag). Spelteori som en modell vid fördelning av sysslor i hemmet.
Mathematics Teaching 219, 2010:Sept. – Andra delen av Ann Watsons forskningsbaserade artikel om hur barn lär sig matematik, där hon också framför sin syn på undervisningen. Variationer på visuella lösningar av Pythagoras sats. Hur det visuell stödet med prickmönstret på stora dominobrickor uppsatta i klassrummet skapade en metod att använda vid matematiska operationer.
Illustrerad vetenskap 2010:13 – Gester hjälper barn att lösa matematiska uppgifter.
NCSM Newsletter 2010:1 – Rapport från 4:e etnomatematiska konferensen. Om kursplaner – utformning, utveckling och implementering.
Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia 2010:1 – En undersökning inom ett lesson study-projekt visade att efter deltagande i projektet ändrade de erfarna lärarna i mycket högre grad än de nyutexaminerade sitt sätt att ställa frågor till eleverna. Kaye Stacey skriver om hur PISA-undersökningarna i matematik och naturvetenskap är sammansatta och diskuterar utifrån undersökningsresultaten kunskaperna inom ämnena.
Teaching statistics 2010:2 – Ett kortspel vars utfall beror dels på spelarnas strategi dels på slumpen. Elever i åk 1 till 5 får se hur någon singlar mynt och försöker sedan förutsäga det sjunde utfallet, vilket samtliga tror kommer att följa ett mönster de tyckt sig se.
Teaching statistics 2010:3 – Ett klassiskt exempel på Poissonfördelningen är när vakanser inträffar bland domstolsmedlemmar. Ett spel – Deal or no deal – som bygger på indikationerna att beslutsfattare är mer känsliga för möjliga förluster än för möjliga vinster.
Research in mathematics education (peer reviewed) 2010:2 – Anne Watson om hur det matematiska tänkandet ändrar sig i tonåren. Matematiklärares förtrogenheten med bevis och falsifiering av matematiska påståenden. Tidskriften innehåller ett antal “Current reports” om två sidor vardera, bland annat en om The American Psychiatric Association’s definition av dyskalkyli.
Matematik (Danmark) 2010:5 – Ett exempel på en elev som artikelförfattaren beskriver som talblind, en “åkomma” man uppskattar finns hos 5% av befolkningen i Danmark (www.talblind.dk). En lärare låter eleverna i åk 6 och 8 arbeta med talbok – här ett exempel på vad de skriver om talet fyra. Matematikkens dag den 17 september har i år temat Utematematik.
Investigations in mathematics learning (peer reviewed) 2010:1 – Blivande lärare anser inte att 0,999 i all oändlig är lika med 1, en uppfattning artikelförfattarna tror grundats i tidiga skolår.
Dimensio 2010:3 (ett försenat nummer) – En entusiastisk artikel om Matematikbiennalen i Stockholm.
Nämnaren 2010:3 – Om bil-logotypers geometriska egenskaper. Att lösa mordgåtor med hjälp av matematik för gymnasieklasser. Redogörelse från Skolverket om matematiksatsningen 2009-2011.
MAA Focus 2010:4 – Matematiker skriver sina hågkomster av Martin Gardner. Att ägna sig åt matematikhistoria i klassrummet och vilka böcker som då kan vara till nytta. http://homsigmaa.org/ är MAA:s Special Interest Group för matematikens historia. Ett matematikklassrum (nästan) utan några elektroniska hjälpmedel.
Math Horizons 2010:september – Flera artiklar handlar om eller har anknytning till Martin Gardner. Algoritmer ligger bakom ett speciellt transplantationsprogram för att identifiera potentiella givare och mottagare av njurar.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 16(2010):2 – Då eleverna fick arbeta tillsammans med problemlösning steg engagemanget och lusten att ge sig i kast med svårare problem ökade. Att införa laborativ matematik i undervisningen av elever med annat modersmål. Hands on och utematematik vid beräkningen av den exakta lokaliseringen av utplacerade flaggor på ett område.
Australian Mathematics Teacher 2010:3 – Matematiklärare i Shanghai startade ett projekt för att utarbeta en metod att förbättra undervisningen i faktorisering av andragradsuttryck. En modell för spridning av svininfluensan under förra året.
Australian Primary Mathematics Classroom 2010:3 – Tidningsartiklar kan vara lämpliga som utgångspunkt för matematiklektioner i de lägre klasserna om förslagsvis storlek och mått. Workshops för föräldrar om hur de hemma kan stödja sina barn med matematiken.
Equals: mathematics and special educational needs 2010:3 – Barn i klass 3 och 5 gick men papper och penna på upptäcksfärd efter lock till gatubrunnar, överförde lockens mönster med frottage till papperet och arbetade sedan i klassrummet med de geometriska mönstren. Ekvationer bör introduceras tidigt i skolan tillsammans med uttryck som lika med, större än, mindre än och man kan även byta ut vissa tal mot bilder eller figurer.
Mathematics in School 2010:4 – En lärare har dekorerat klassrummets väggar (och även taket) med inspirerande matematiska uppslag, mönster och problem. En matematiklärare som har flera studenter från andra länder i sin klass upptäckte att dessa hade lärt sig att faktorisera andragradsekvationer på olika sätt och annorlunda än han själv hade lärt sig.
Symmetry Plus nr 43 2010:autumn – Om den gyllene rektangeln och silverpentagonen. På väggen av London Stock Exchange nära St Paul’s finns något som kallas Analemma och fungerar liknande ett solur, men här är månaderna utsatta, och när skuggan sammanfaller med “analemmat” är klockan exakt tolv på dagen. En presentation av Mary Somerville , som var född i slutet av sjuttonhundratale och som första kvinna antogs till Royal Astronomical Society och även arbetade hårt för kvinnors rättighet till utbildning och att göra matematiken tillgänglig för gemene man.
Investigations in mathematics learning (peer reviewed) 2009:3 (ett nummer på efterkälken) – Elever löser problem där begreppet numeriskt värde (absolute value) ingår. Två artiklar om problem med numeriska och geometriska mönster i högstadiets matematik.
Mathematics Teacher Vol. 104(2010) : 2 – En lektion i krytering med burkar och non stop. En historisk krönika över undervisningen av trigonometri. Studenter undersöker förhållandet mellan längden på en tub och synfältet. Är sambandet mellan sannolikheten då man singlar mynt att få 7 klave av tio kast samma som att få 700 klave av 1000 kast?
MAA Focus 2010:3 (försent nummer) – Matematik och biologi – om snäckors spiralvridningar. Matematikers musikintresse.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology (peer reviewed) 2010:6 – En undersökning som försöker identifiera och statistiskt förklara variationen på och graden av motivation hos matematikstudenter på ett universitet – vad är det för faktorer som ligger bakom motivationen och kan man skapa gynnsamma förhållanden för att dessa faktorer ska uppstå?
Teaching Children Mathematics Vol. 17(2010): 2 – Vilka värderingar kommer till uttryck i matematikläromedlens problemformuleringar och kan alla elever känna igen sig i den verklighet dessa speglar? Fyra olika sätt att resonera har identifierats hos lärare som försöker stödja sina elever vid problemlösning. Om terminologi då klassen diskuterar sannolikhet.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere (peer reviewed) 2010:3 – Kompetensmål vid ett projekt med försöksundervisning på högstadiet i Slagelse, Danmark. Hur har det gått för ämnena matematik, fysik och kemi fem år efter den denaksa gymnasiereformen?
LMFK-bladet 2010:4 – Om att rekrytera unga till matematikutbildningar. De nya läroplanerna i matematik, nyskrivna handledningar och uppgifter i ämnet. Gymnasiematematik och att arbeta ämnesöverskridande i olika konstellationer.
Skolvärlden 2010:7 – Fredrik Westman ville utgå från elevens sätt att tänka och startade det webb-baserade läromedlet WebMath.
Pedagogiska magasinet 2010:3 – Matematikläraren som älskar matematik och ser matematisk skönhet i sin trädgård och som också älskar att undervisa i ämnet.

Innehåll: MD