Tidskriftsnytt, oktober, 2013

Educational Studies in Mathematics Vol. 84(2013): 2 Special issue: Alternative perspectives on learning mathematics in the early years – Undersökning av matematiska färdigheter bland förskolebarn visade att pojkars färdigheter dominerade över flickornas. Om matematiska situationer i förskolebarnens lekar.
Journal of Mathematics Teacher Education 2013:3 – Blivande lärares förkovran i att notera barns tidiga matematiska förmågor. Problem och lösningar.
The College mathematics journal 2013:4 – Flera artiklar om matematiska spel och pussel. Tärningar med olika antal sidor.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2013:3 – Matematikläraren som ledare av både lärandet och gruppgemenskapen och betydelsen av detta för de mer svagpresterande elevernas situation.
Teaching Children Mathematics Vol. 20(2013): 2 – När lika med-tecknet kan stå för en operation och när det inte kan göra det. Spel som övar addition och subtraktion i exempelvis tiokamrater och för att uppnå flyt. Multiplikationstänkande som upprepad addition.
ZDM, International journal on mathematics education 2013:5 “Textbook research in mathematics education”- Matematiklärobokens utveckling med tyngdpunkt på England och ett försök att beskriva vad som utmärker sådana läromedel och uppgifternas roll. Studenters användning av läroböcker och vilken betydelse lärobokens sätt att presentera matematiken har för studenterna. Översikt av studier om matematiska texter och en jämförelse av texternas struktur i matematikläromedel jämfört med texter i historieläromedel.
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 2013:3 – Analys av hur studenter förstår decimaltalet 0,9 i förhållande till talet 1.
The American Mathematical Monthly 2013:7 – Om talteori vad gäller pi, primtal, periodicitet och sannolikhet. Uppdelning av trianglar i mindre trianglar samt dessa i ännu mindre och så vidare.
Primus. Problems, Resources, and Issues in Undergraduate Mathematics Studies Vol. 23: 1-5
Skolporten (tidigare 360) 2013:3 – Korta presentationer av vårens doktorsavhandlingar om skolan. Skolportens lärarpanel utser de bästa avhandlingarna. Metoder i klassrummet och behovet av att tänka om. Mellanstadielärare som i höst lägger fram sin licentiatavhandling om hur lärare samtalar om bedömning av elevers kunskaper i matematik.
Skolvärlden 2013:7 – Om Amble-projektet och den delen som handlar om hur hjärnan fungerar och hur barn lär sig matematik. Matematiklärare som arbetar ihop med en forskare och bygger sin undervisning på forskningsrön.
Förskolan 2013:8 – Tidskriften uppmärksammar Ida Säfströms doktorsavhandling om 5-åringar som sysslar med matematiska problem.
Mathematics Teacher Vol. 107(2013): 3 – Att öva uppskattning av mängder ger förståelse för talens magnituder. Så kallade öppna problem förordas om man vill utbilda studenterna inte bara för att klara matteproven.
Australian Primary Mathematics Classroom 2013:3 – Argumentation för att man i grundskolans undervisning i bråk borde använda en linjär modell istället för tårtbitsmodellen. Ytterligare en artikel om bråk med hjälp av talraden. En aktivitet i geometriskt tänkande vid undersökning av tredimensionella objekt. Lektion i statistik där man använder videospel.
Australian Mathematics Teacher 2013:3 – Ett lesson study-projekt med lärare för årskurs 3 och 4 i några skolor i Melbourne. Två artiklar om matematikundervisning på gymnasiet där man fokuserar på matematisk förståelse.
MatematikMagasinet 72, 2013: oktober – Några stycken “Lille geometrioppgave” samt lösningar till tidigare sådana. Ett problem man löser med trigonometri. En om- och inskriven cirkel.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2013:2 – Dagmar Neuman skriver om den inledande aritmetikundervisningen och baserar sig dels på sin doktorsavhandling från 1987 dels på senare forskningsresultat om hur barn använder division. Videofilmning av studenters strategier vid problemlösning med Geogebra-program och hur läraren vägleder dem.
Matematik 2013:6 – Lärare berättar hur hon arbetar med taluppfattning i sin sjätte klass. Att arbeta med iPads i matematikundervisningen och exempel på appar som är bra för olika ändamål. Om avgångsproven i matematik för ett par olika stadier.
International Journal of Science and Mathematics Education 2013:4 Special issue “International perspectives on mathematics and science teacher educations for the future” – Kunskapstester för just utbildade matematiklärare visar att den sorts kunskaper de uppvisade påverkades starkt av ländernas kultur. Undersökning visar att ju mer stöd nya matematiklärare får från skolledaren desto bättre kvalitéer uppvisare de som lärare.
International Journal for Technology in Mathematics Education 2013:3 “Technology and its integration into mathematics education conference (TIME 2012) – I Estland har man sedan fem år tillbaks en ny matematiktävling för studenter “Notice mathematics around you” som stimulerar till användning av datorprogram och –applikationer, vilket har rönt uppskattning. En kompetensutvecklingskurs i hur man använder undervisningsteknologi i matematikundervisningen förändrade både lärarnas undervisning och elevernas lärande.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 19(2013):3 – The Partnership for 21st Century Skills listar fyra egenskaper man behöver för att bli framgångsrik: kritiskt tänkande, kommunicera, samarbeta och vara kreativ – dessa egenskaper beskrivs och även den matematikundervisning som befrämjar dessa egenskaper. Lärare analyserar elevers resonemang kring problemet “av en grupp pensionärer är 2/3 av männen gifta med 3/5 av kvinnorna”.
Teaching Children Mathematics Vol. 20(2013): 3 Focus issue: Developing & empowering teacher leaders – Om en matematiklärares erfarenheter från lärare till coach för sina kollegor. Ett ramverk som innehåller uppgifterna och utmaningarna för en coach för matematiklärare. Hur arbetet med en coach för lärarna har en positiv effekt på elevernas prestationer och varför det tar tid.
International Journal of Science and Mathematics Education 2013:5 – Analys av begreppet “kan inte” hos en elev under en lektion i naturvetenskap och en elev under en matematiklektion och hur lärarna agerade. Studie av en lärare som gick på kompetensutvecklingskurs och vars medvetenhet ökade och undervisning förbättrades gentemot de begåvade eleverna.
Teaching for Excellence and Equity in Mathematics (TEEM) Vol. 5(2013):1 – Att även få möta matematikaktiviteter i informella sammanhang utanför skolan är särskilt viktigt för elever i minoritetskulturer. Vad innebär jämställd matematikundervisning i klasser med elever från andra kulturer än den dominerande?
Educational Studies in Mathematics Vol. 84(2013):3 – Fyra gymnasieflickor med matematiksvårigheter fick med kamera besvara vad matematik är, vad som är bästa inlärningsmiljön och vad de upplever som ett hinder i matematiklärandet. Faktorer som påverkar studerande i deras attityder till matematikläxor.
Journal für Mathematik-Didaktik (Journal for didactics of mathematics) 2013:2 – Videofilmning då 6-åringar spelade spel visade hur olika spel erbjuder olika möjligheter till lärande och att barn använder flera matematiska färdigheter då de spelar spel beroende på sina individuella förkunskaper. Det har visat sig att tyska studenter i början av högstadiet har stora brister vad gäller kunskaper om tals helhet och delar samt division, något som påverkar matematikprestationerna ända upp i gymnasiet.
MAA Focus 2013:5 – Om biografier över matematiker.