Tidskriftsnytt, november, 2011

Familjemagasinet 2011:7 – Föräldramatte är ett nytt digitalt läromedel, som förklarar skolmatematiken för föräldrar.
School Science and Mathematics Fritt tillgänglig på The Free Library! 2011: 6 – En jämförande undersökning av tredje- och fjärdeklassares användning av konkreta respektive virtuella material vid bråkräkning och arbete med symmetri visade ingen skillnad i resultat. Artikel som vill rikta uppmärksamheten på behovet att arbeta med och motivera de latinska studenternas matematikundervisning och särskilt algebran vilken anses vara en stötesten för många minoritetsgrupper.
The Journal of Mathematical Behavior (peer reviewed) 2011:3 – Strategier som 13-åriga elever med högre prestationsförmåga än snittet i matematik men lägre i läsning använde sig av vid lösning av benämnda tal. Femteklassares additiva och multiplikativa resonemang vad gäller fortsättningen av grafer som visar hur många kilometer en fotgängare tar sig fram per timma.
Mathematics Teaching Flera artiklar tillgängliga online! 225, 2011: nov. – Cuisinairestavar framhålls som ett utmärkt konkret material vid multiplikativa resonemang. Om udda och jämna funktioner.
Technology, knowledge and learning (peer reviewed) 2011:2 – Om TI-Nspire – ett undervisningsprogram. Överföring av tangenter till funktionsgrafer.
Förskolan 2011:9 – Anna Palmer skriver i sin doktorsavhandling om blivande förskollärare, som tycker att matematik är svårt och ångestskapande, vilket skriver hon ofta grundar sig i en rådande syn på vad som är manligt och kvinnligt.
Teaching Children Mathematics Vol. 18(2011): 4 – Tre matematikuppgifter om mätning, som ger underlag till diskussioner och fördjupad förståelse om vad längden av en sträcka innebär. Elevers pyramidbyggande med ett legoliknande material blev ett underlag till spatiala och matematiska resonemang.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 17(2011): 4 – Spel som är framtagna för att öva sig på decimaltal. Wikki-Stix är böjbara smala stavar som man kan använda till att mäta ytan av exempelvis sfärer.
Journal for Research in Mathematics Education (peer reviewed) 2011:5 – Om olika slags metakognitiva aktiviteter som pågick då tre elever i årskurs 9 arbetade tillsammans med modelleringsproblem. Om att hantera språkliga termer under matematiklektioner och samma termer i andra sammanhang.
Mathematics in School 2011:5 – Adrian Oldknow ger en översikt över datorer och räknedosor i matematikundervisningens tjänst. Serier av geometriska figurer inskrivna i andra figurer. Mönster för pappersvikning.
Mathematics Teacher Vol. 105(2011): 4 Focus issue: Teaching geometry – Elever söker efter de optimala dimensionerna av ett rektangulärt papper för origamibruk och gör en hel del numeriska, algebraiska och geometriska upptäcker. Undersökning av elliptiska former samt tillhörande vokabulär. Undersöka relationerna mellan två- och tredimensionella former.
Investigations in mathematics learning (peer reviewed) 2011:1 – Lektioner för 2-klassare med matematiksvårigheter att utveckla färdigheter i additionsstrategier med omgruppering – här gick man från det konkreta till det abstrakta med goda resultat.
For the Learning of Mathematics (peer reviewed) 2011:3 – Språket i matematikundervisningen i en kanadensisk kustprovins med urinvånare (kallade aboriginer), där man har ett visst självstyre och egen läroplan. Begreppet etnomatematik är så laddat med kolonialism, förtryck och fysiska och psykiska trauman att en omformulering föreslås till ett mytopoetiskt ramverk. Skovsmose om kritisk pedagogik som ett fluktuerande koncept.
Matematik, Danmark 2011:7 – Efter inspiration från svenska erfarenheter har man även i danska skolor haft familjematematikkvällar. I detta nummer finns en julekalender med ett problem för varje dag i från första december till julafton.
The Mathematical Gazette nr 534 2011:nov. – Förre presidenten för Mathematical Association David Acheson reflekterar över vad problemet är med matematiken och även över vad som kan väcka fascination hos unga människor. Att finna pseudoprimtal. Multimagiska rutor.
Nämnaren 2011:4 – I en förskola arbetade man med kartor och lärde sig mycket om avstånd och två- och tredimensionella perspektiv. Analys och jämförelse av två läromedel i matematik. Ett matematikläromedel framtaget av och med exempel från den egna kommunen. Proportioner och reguladetri har anor i medeltiden och ligger nära våra vardagliga problem. Med detta nummer kommer även adventskalendern med kluriga problem.
Primary Mathematics 2011:3 – En ungersk lektion där man undersöker talet 6. Aktuell neurologisk forskning och vilken betydelse den kan få för undervisning och lärande i matematik.
The Journal of Mathematical Behavior (peer reviewed) 2011:4 – Modeller eller representationer är ett stöd för tanken och en hjälp att förstå – här är exemplet multiplikation. Mason, Watson och ett par till skriver om den sfär varifrån personer alltifrån skolåldern till lärarstuderande hämtar sina räkneexempel, hur den är strukturerad och vad som påverkar den strukturen.
Educational Studies in Mathematics (peer reviewed) Vol. 78(2011): 3 – Kritisk teori och jämställdhetsperspektiv på en jämförande analys av tre geometritexter för gymnasiet. Hur gester inbjuder till matematiskt experimenterande och kan fungera som belysning i matematiklärandet – här ett exempel från en fortbildningskurs.
Origo 2011: 6 – Att diskutera och formulera de matematikproblem man arbetar med leder till förståelse och tankeutveckling. Om Föreningen Mattecentrum som ger läxhjälp till tusentals elever. En mall i åtta steg för att bena upp benämnda tal.
LMFK-bladet 2011:6 – Math.en.Jeans är en matematikförening som finns på skolor i hela Frankrike och vars mål är att främja studier i matematik. Efter en arkeologisk undersökning i Jelling, Danmark har man funnit att linjer som förbinder fynden med varandra bildar en romb, vars diagonaler möts i Danmarks största gravhög, Thyras hög.
MAA Focus 2011:3 – Framtiden för matematiktidskrifter i perspektiv av Open access och traditionell prenumeration. Euler Society har ambitionen att till år 2033 ha digitaliserat hela Eulers produktion av texter. Att starta mattecirklar.
SMaL:s medelmsblad 2011:2 – Referat från Piennalen, Pi-dagens firande i Västerås i våras. Lesson study i Skellefteå.
LMNT-nytt 2011:2 – Diskussioner om föreningens samt bladets vara eller inte vara. Problem samt diskussion med anledning av tidigare problem.

Innehåll: MD