Tidskriftsnytt, maj, 2014

International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2014:4 – Hur vikningen av en enkel låda kan ge upphov till viktiga undersökningar av geometriska begrepp. Att som matematikstudent delta i ett program med peer assisted learning ger ökat intresse och även goda studieresultat.
Educational Studies in Mathematics Vol. 86(2014): 1 – En andraklassares sätt att tänka på och behandla negativa tal vid uträkningar. Utformning av en plan för att lösa fermiproblem med stora tal. Tidig introduktion av medeltal handlar om uttryck som vanligtvis och typiskt.
Förskoletidningen 2014:3 Tema: Inkludering – Satsningar på mer specialpedagogiska insatser skulle ge stora vinster menar Kristian Lutz.
Forskning och framsteg 2014:5 – Polymath – Timothy Gowers benämning på matematiska problem som löses i grupp, vilket är väldigt effektivt via nätet. Max Tegmark anser att allt som finns är matematik.
Mathematical Spectrum 2013/2014: 3 – Geometriska egenskaper vid polyedriska strukturer. En gammal egyptisk formel för att räkna ut arean på inte helt rektangulära marker. Angående några talsekvenser.
Mathematics Teaching 240, 2014: May – Kan man med övning befästa matematikkunskaper och samtidigt bli inspirerad istället för utless. Ett projekt där man undersökte vilken matematik som faktiskt fanns i barns liv utanför skolan, något barnen själva hade svårt att identifiera.
Nämnaren 2014:2 – Om huvudräkningsstrategier – bland annat med hjälp av tallinjen. Tallinjens ursprung och användning i klassrummet. Socrative – ett elevresponsprogram för mobiltelefoner och surfplattor – som gör eleverna mer delaktiga på lektionerna. GeoGebra för att jobba med komplexa tal och differentialekvationer. Två artiklar om musik och matematik.
Primary Mathematics 2014:2 – introduktion till bråk och dokumenterad progression. Fjärdeklassare planerade, designade och satte upp ett eget bråkmuseum. Ännu en artikel om att förstå bråk. Ian Thompsons tredje artikel om addition och subtraktion i unga år.
Mathematics in School 2014: 3 – Att undervisa omotiverade och/eller lågpresterande elever i matematik. Geometriska former sedda från sidan och uppifrån. Ellipser som rullar på varandras yta och deras symmetrier.
Symmetry plus 2014: summer – Om Charles Hutton, en så gott som självlärd engelsk sjuttonhundratals matematiker, matematiklärare och lärarutbildare och dessutom läroboksförfattare. Vad gör ett perfekt tal perfekt? Kurvor och deras mittpunkt.