Tidskriftsnytt, december, 2010

Mathematics Education Research Journal (peer reviewed) 2010:2 Special issue: Applications and mathematical modelling in mathematics learning and teaching – Rapport från statistikundervisning i tre australiska årskurs 1 klasser där barnen fick lära sig att visualisera och presentera data men även att resonera om vilka data som kan vara lämpliga att presentera statistiskt. En analys av meningen med matematiska modeller innefattar ifrågasättande av traditionella matematiska modeller och hur dessa använd i diagnoser i skolan.
Förskolan 2010:10 – Förskoletest av nya sällskapsspel. Barnen på förskolan ville använda sig av statistik då de skulle betygsätta barnböcker.
Lika värde 2010:4 – Påannonsering av en konferens om matematiksvårigheter i början av nästa år. Utomhusmatematik för elever med inlärningssvårigheter i en förskola på Frösön.
International Journal of Science and Mathematics Education (peer reviewed) 2010:6 – Analys av videoinspelade matematiklektioner där eleverna samarbetar och spontant tänker högt för sig själva samt formulerar sina tveksamheter och ifrågasättande vid problemlösning. Forskningsöversikt över lärares kunskaper om bevis samt diskussion om lärares fortbildning inom detta område.
Australian Senior Mathematics Journal (peer reviewed) 2010:2 – Konstruktion av sekvenser av Pythagoreiska tripplar med en geometrisk metod. Förekommer alls bevisföring i nutida matematikkursplaner?
Australian Mathematics Teacher 2010:4 – Två halvcirklar av olika storlek på en linje innefattade i en större halvcirkel bildar en figur liknande en skomakarkniv och har flera intressanta egenskaper. Ett logiskt problem som utmanar eleverna att konstruera användbara diagram.
Primus. Problems, Resources, and Issues in Undergraduate Mathematics Studies 2010:8 – Lärarutbildares syn på vad gymnasielärare i matematik ska ha för kunskaper och kvaliteter för sin praktik. Den ursprungliga tanken bakom matematikundervisningen i humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningslinjer och hur den bör vara utformad.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere (peer reviewed) 2010:4 – I senaste danska läroplanen för grundskolan finns nu som ett av målen kompetensen till matematiskt resonemang.
360 2010:5 – Är bedömningen till för utveckling eller för sortering? Mattelärare tycker att alla nationella prov borde rättas av Skolverket för att det ska bli objektivt. Forskarskola i pedagogisk bedömning. Angelika Kullbergs doktorsavhandling om learning study omtalas som en av höstens viktigaste.
MatematikMagasinet 55, 2010:dec. – Ett problem med vätska i behållare, 7 dl och 11 dl, vilka inte är måttindelade och som går ut på att mäta upp 2 dl. Ett exempel på Sangaku, japansk tempelgeometri, där läsarna uppmanas att skicka in lösningar.
Matematik 2010:8 – Ur en mjölkkartong kan eleverna klippa ut fyrkantiga “ringar” som exempelvis kan omvandlas till trekanter eller användas i olika konstruktioner. Reportage från Matematikkens dag. I sjunde klass arbetade man med spelet Ubongo Extrem, vilket eleverna varierade och utvecklade. Intressanta stenplattor i hamnen i Alcudia, vilka var rektangulära eller rombformade samt tesselleringar som utgick från ett parallellogram. Som bilaga en skrift från NAVIMAT: Elever med särlige behov i matematik.
Mathematics Teacher Vol. 104(2010): 5 – Ett antal problemställningar som utgår från en tidningsartikel om att Zimbabwe har strukit tolv nollor i sin valuta så att det som tidigare benämndes som en biljon Zimbabwe dollars nu är en Z dollar. En geometriuppgift för gymnasiet utgående ifrån planeten Mars omloppsbana. Med mobiltelefoner och miniräknare beräknar studenter skillnaden mellan en aktuell soltimma och medelvärdet av soltimman (alltså klocktimman).
Learning and Instruction (peer reviewed) 2011:1 – Test av tre olika instruktionsmaterial för att mäta ytor för fjärde klass samt elevernas förmåga att lösa sådana problem. Australisk undersökning av 9 -12 åringars förmåga att lösa problem, vilka presenteras i grafer, kartor och diagram, visade att pojkarna presterade klart bättre än flickorna.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 16(2010/2011):5 – Att dividera bråk och hur man undviker vanliga fel. En högstadielärare berättar om sina positiva erfarenheter av arbete med öppna frågor bortom lärobokens innehåll. Dubblering som ett första steg vid multiplikation.
Australian Primary Mathematics Classroom 2010:4 – Unga skolbarn tecknar och berättar om hur de tänker sig massa och tyngder. Markerade tallinjer – hur de används som ett redskap av framgångsrika elever respektive mindre framgångsrika samt rekommendationer för användning av markerade tallinjer.

Innehåll: MD