Studera och jobba med lön samtidigt i unik ämneslärarutbildning

Snart kan du utbilda dig till teknik- och mattelärare för högstadiet vid Högskolan i Gävle, samtidigt som du har en läraranställning genom en kommun. En ny inriktning vid ämneslärarprogrammet ska bidra till att få bukt med den rådande bristen på behöriga lärare i teknik. Läs vidare [Högskolan i Gävle]

Studera och jobba med lön samtidigt i unik ämneslärarutbildning Read More »

Svar och lösningar, januari 2019

Vi tackar Douglas Oredsson, åk 7, Markaryd Rut Bjurdamm, Arvid Asplund, Stina Lindmark, Ella Lindmark, Billy Lindblom, åk 6, Robertsfors Klass 7g1, Vasaskolan, Skövde Lasse Berglund, lärare komvux, Malmö Davit Tadevosysan och Elias Ihrsèn, Enögla skolan, Enköping som har skickat in lösningsförslag på minst ett av problemen. Rätt svar 32 De flesta lösningarna bygger på

Svar och lösningar, januari 2019 Read More »

Månadens problem, februari 2019

Du kan ladda ner alla problemen som en pdf. Glöm heller inte att skicka in dina lösningar! Vi publicerar lösningar och kommentarer när inkomna lösningar är sammanställda. Feb_manadens_problem_2019 Skicka in lösningar Vi utmanar alla enskilda, grupper och klasser att skicka in lösningar, kommentarer eller förklaringar till hur ni löst problemen. Bidragen kan vara digitala eller

Månadens problem, februari 2019 Read More »

NOMAD – 24 (1)

Volume 24, No 1, March 2019 e-NOMAD Links display the full text pdf. Editorial Annika Pettersson, Yvonne Liljekvist and Jorryt van Bommel Studying concept elements as a way to trace students’ conceptual understanding Kajsa Bråting, Lars Madej and Kirsti Hemmi Development of algebraic thinking: opportunities offered by the Swedish curriculum and elementary mathematics textbooks Johan

NOMAD – 24 (1) Read More »

Debatt: Matematiken fördärvar många elevers liv

I vilka situationer kommer eleverna i sitt framtida liv att behöva all matte som skolan lär ur, frågar sig Per Acke Orstadius. I grundskolan får eleverna 1 125 lektionstimmar matte. Det är ett hundratal timmar mera än vad de får i ämnena geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap och konsumentkunskap sammanlagt. Vad eleverna lär sig i dessa

Debatt: Matematiken fördärvar många elevers liv Read More »

Högpresterande eller särskilt begåvad?

Enligt Skolverket kan omkring fem procent av Sveriges elever räknas som särskilt begåvade. Men enligt Attila Szabo, forskare i matematikdidaktik, är det inte viktigt att avgöra om en elev är särskilt begåvad eller högpresterande i matematik. – De elever som har ett intresse bör vara välkomna i särskilda grupper eller fördjupande matematik, baserat på intresse.

Högpresterande eller särskilt begåvad? Read More »