Tidskriftsnytt, september, 2013

Mathematical Spectrum 2013/2013:1 – Om olika utformning av datumljus (adventsljus) och en modell för datum-indelningen. Matematiken i origami och hur man delar en vinkel i tre lika delar samt hur man dubblerar volymen av en kub. Problem med lösningar.
Mathematics Teaching 236, 2013: Sept. – Mike Ollerton och Patrick de Boer i ett samtal om att undervisa i matematik. Ett antal strategier för att räkna division tillsammans med tydliga förklaringar.
Matematik, Danmark 2013:5 – Att läraren delger eleverna sina mål med matematikundervisningen under en viss period genom att formulera och sätta upp vad eleverna ska lära sig på anslagstavlan samt hur de ska uppnå dessa mål. Konsulenten för Nordjysk center for läsning og matematik argumenterar för nödvändigheten av att få en erkänd definition som skiljer matematiksvårigheter från dyskalkyli.
Förskolan 2013:7 – Om appen Little digits, där man räknar med fingrarna och appen Mingo Matte som tränar huvudräkning.
Nämnaren 2013:3 – Matematikundervisning i årskurs 6 där den skriftliga och muntliga kommunikationen har stor betydelse för elevernas lärande. En lärares erfarenheter av matematikundervisning i en gymnasieklass där flera elever tydligt demonstrerar sitt ointresse. Hur surfplattor används på matematiklektionerna i en dansk årskurs 2.
TME, The Mathematics Enthusiast 2013:1-2 “International perspectives on problem solving research in mathematics education” – Schoenfeld reflekterar över problemlösningens teori och praktik. Haptic-teknologi som gör att ganska avancerad matematik kan introduceras för barn i de lägre åldrarna. Om konsten att i problemlösning kunna se det enkla, konkreta och ekonomiska aspekter.
TME, The Mathematics Enthusiast 2013:3 “The National Science Foundation’s Math and Science Partnership Grants” – Om feedback både individuellt och kollektivt – undersökning hur detta kan utvecklas för att förbättra undervisningen och lärandet. Dokumentation av arbetet i tre lärarteam som arbetade med lesson study och där man kunde konstatera att lärarna i alla grupperna utvecklade och förbättrade sina egna såväl matematiska som pedagogiska kunskaper och färdigheter.
Teaching Mathematics and its Applications 2013:3 – Jämförande undersökning av inställningen till matematik bland matematikstudenter och vanliga studenter visar att åsikten hos de senare om matematik som en massa fakta och uträkningar med vaga eller inga samband alls ofta förbättras efter en kurs i matematik. Om svårigheten att jämföra betyg i matematik från International Baccalaureat och A-level.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 19(2013): 2 – Om undervisning i procenträkning. Användning i undervisningen av en arkimedisk metod för att finna pi i en cirkel.