Tidskriftsnytt, oktober, 2010

School Science and Mathematics 2010:2 – Lärare på college i USA anser att de nya studenterna har alldeles för dåliga kunskaper i matematik och särskilt algebra, matematiska resonemang och förmågan att generalisera.
School Science and Mathematics 2010:3 – Forskningen kring genusskillnader angående prestationerna i matematik och naturvetenskap. Vid en jämförelse mellan hur bråk för årskurs fem och sex behandlas i läroböcker från USA, Singapore och Taiwan, befanns att den amerikanska läroboken använde problem från vardagen men inte de andra och att i Singapore introduceras ämnesområdet ett år tidigare än på de andra ställena.
School Science and Mathematics 2010:4 – Läroboken fungerar som läroplanernas/kursplanernas förlängda arm och elevernas prestationer i matematik beror i hög grad på lärobokens kvalitet. Ett datorbaserat program mätte elevernas kunskaper och utveckling i taluppfattning.
School Science and Mathematics 2010:5 – Amerikanska matematiklärares undervisningspraxis och deras allt överskuggande mål: att studenterna ska klara slutprovet i matte på gymnasiet.
International Journal of Science and Mathematics Education (peer reviewed) 2010:5 – En stor studie om genusskillnader i ungdomars syn på matematik och att använda datorbaserat laborativt material.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk (peer reviewed) 2010:2 – Analys av en kursbok i analys(!) för ingenjörsstudenter. Hur blivande grundskollärare upplever matematikämnet.
International Journal of Computers for Mathematical Learning (peer reviewed) 2010:2 – Små barn – fem och sex år – konstruerade robotar och kunde förklara robotarnas sätt att fungera.
360 2010:4 – Matematikämnet stärker eleverna i logiskt resonemang vilket även gynnar andra ämnen i skolan, menar Staffan Stenhag i sin doktorsavhandling.
Illustrerad vetenskap 2010:15 – I framtidens klassrum kommer nya tekniska redskap att revolutionera det sätt på vilket vi undervisar våra barn. Broar i siffror. Kodhjulet som uppfanns av Leon Battista Alberti, känd som krytologins fader.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching (peer reviewed) 2010:3 – Man har undersökt om det påverkar elevernas resultat ifall hemuppgifterna i matematik presenteras och besvaras i ett webbprogram eller med den traditionella “papper och penna”-metoden. Elever i årskurs tre arbetar med virtuella laborativa material inom området del – helhet av rationella tal.
KOM – Kommunikation mellan vuxenutbildare 2010:3 – Ingenjörer som läste svenska för invandrare hade en matematisk upplevelsedag då de arbetade med längd, massa, volym och tid och presenterade detta muntligt för studerande med kortare tids matematikutbildning.
Matematik 2010:6 – Från Navimat kommer en artikel om didaktiska situationer tillämpat på undervisningsförlopp om funktionella sammanhang i årskurs nio. En modell för läxor i matematik. Eleverna i årskurs 6 skriver sina egna läroböcker i matematik.
Learning and Instruction (peer reviewed) 2010:6 – Man testade förståelsen av olika decimaltal hos elever i årskurs 3 och 6.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 16(2010): 3 – Geometrilektioner där två lärare undervisar tillsammans antingen med varsin grupp eller tillsammans i helklass. Eleverna såg filmen Flatland innan de arbetade med relationer mellan två- och tredimensioner i en uppgift kallad Den trojanska oktagonen. Vad är en god problemlösnings-strategi?
Teaching Mathematics and its Applications (peer reviewed) 2010:3 – Differentiering i matematikinstruktionerna för universitetsstudenter. Attityder till matematikämnet hos fysikstudenter samt en stödkurs för dem som har svaga förkunskaper i matematik.
International Journal for Technology in Mathematics Education (peer reviewed) 2010:3 – Papers från Second Central- and Eastern European Conference on Computer Algebra and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Education (CADGME-2009). Modellering med differentialekvationer med stöd av GeoGebra. Upphovsmännen till e-material som läraren kan använda för sin undervisning sägs vara dåliga på att utnyttja de möjligheter som teknologin erbjuder.
MatematikMagasinet 54, 2010: oktober – Att dela en triangel. Konstruktion av en reguljär tiokanting. Om potenssummor. En egenskap vid cirkeltangenter.
Primary magazine 2010:3 – Att fylla en yta eller ett rum med med olika former. Vad definierar rika matematiska uppgifter? Att arbeta med gammal egyptisk och babylonsk matematik i klassrummet.
Journal of Mathematics Teacher Education (peer reviewed) 2010:5 Special issue: Mathematics teacher and mathematics teacher educator change – insight through theoretical perspectives Part 1 – Faktiska exempel på snabba och djupgående förändringar av matematiklärares sätt att undervisa. Reflektioner från en erfaren matematiklärare som har arbetat länge och nu har deltagit i ett fortbildningsprojekt i geometriundervisning.
Mathematics Teacher Vol. 104(2010): 3 – Lärarnas gemensamma diskussion efter matematiklektionen i ett lesson study projekt är i USA en eftersatt del av projektet. Med hjälp av studsande bollar undersöker eleverna andragradsekvationer. I en annan artikel om studsande bollar arbetar eleverna med höjd-, hastighet-, acceleration- och tidsgrafer.
School Science and Mathematics 2010:6- Vid undersökning av lärarkandidaters undervisning fann man att undervisningen i matematik och naturvetenskap fick lägre effekt än andra ämnen i undersökningen.
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (peer reviewed) 2010:3 Special issue “Activism: SMT education in the claws of the hegemon”. – Om ett projekt i multikulturella klasser där man utgick från Marilyn Cochran-Smith’s sex principer för social jämlikhet i matematikundervisningen.
Primus. Problems, Resources, and Issues in Undergraduate Mathematics Studies 2010:7 – Två projekt i olika årskurser – Newtons andra rörelselag och kinesiskt checkers – visade sig ha en hel del matematiskt gemensamt. Arbetet med att förbereda en lektion där man övar matematiska begrepp och som engagerar eleverna – en lektion som sedan används i kompetensutveckling för lärare.
Teaching Children Mathematics Vol. 17(2010): 3 Focus issue: Teaching math in a flat world – Undervisning av funktioner i tidiga skolår. Framgångsrika lärare måste själva omfatta det livslånga lärande och tillsammans med sina kollegor ständigt försöka fördjupa sitt kunnande.
Origo 2010:5 – Fröken matte på Youtube kompletterar mattelektioner på gymnasiet, men man kan också gå in och titta på en lektion som förberedelse till nästa lektion. Workshops i Rikskonserters regi kring matte-musik för lärare och lärarutbildare. I Bovallstrand sätter eleverna färg på siffrorna och målar matematiken. Om Hans Rosling som arbetar för en bättre värld med statistiken som verktyg.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology (peer reviewed) 2010:7 – Studie över tre gymnasielärares matematikundervisning och i synnerhet deras användning av miniräknare i undervisningen. Många studenter som nyss har genomgått en kurs i statistik kan ändå inte tolka resultaten av stickprovsundersökningar.
Mathematics Magazine 2010:4 – Om ett “snigelklot” som ytterst långsamt rullar nerför en ramp med 4 graders lutning och förklaringen till långsamheten.
MAA Focus 1010:5 – En hjälp till lärare att ge bättre läxor. Regionala kurser och möten.
Far East Journal of Mathematical Education (peer reviewed) 2010:1 – Under en fyraårs-period har man undersökt om det har någon betydelse för studenternas kunskapsinhämtande vid vilken tid på dagen föreläsningarna i matematik äger rum.

Innehåll: MD