Tidskriftsnytt, november, 2012

School Science and Mathematics 2012:6 – Kan man ha “flyt i matematiken”, vara snabbräknare och samtidigt förstå vad man gör eller finns här en motsättning, skriver en av tidskriftens redaktörer. Problemhörna.
Australian Mathematics Teacher 2012:3 – Elever undervisades framgångsrikt i hur division fungerar med hjälp av nians tabell och positionssystemet. Tre sorters resonemang till stöd vid inlärning är redan på plats vid skolstarten.
TME, The Mathematics Enthusiast 2012:1/2 – Matematikbegåvade ungdomar i Ungern och nya typer av matematiktävlingar. Tidigare uppfattningar och erfarenheter är trots goda intentioner ett stort hinder till förändring av matematiklärares undervisning.
TME, The Mathematics Enthusiast 2012:3 – Statistik visar att i svenska matematikklasser på gymnasiet är flickor underrepresenterade och att elevernas föräldrar har högre utbildning än på jämförande linjer; därtill konstaterar författaren att elever med utländsk bakgrund inte är underrepresenterade och reser frågan om förhållandet kan vara det motsatta. Vilka faktorer leder till framgång i matematik, hur kan dessa faktorer och kvaliteter definieras och hur stor påverkan har lärarens utbildning och sätt att undervisa?
Mathematics Teaching 231 2012 : november – MT publicerar en artikel om potentialerna i talrutor – den första i en serie artiklar skrivna för några år sedan av Graham Littler och Milan Koman. Ett försök att ta reda på vad eleverna verkligen tycker om matematiklektionerna. Mason, Watson, Swan m fl behandlar frågan om vad som är en god matematikuppgift och vad som inte är det.
Normat – Nordisk Matematisk Tidskrift 2011: 3/4 – En hyllning till Evariste Galois tvåhundra år efter hans födelse. Om galoisgrupper och talteori. Galoisteori och utvidgningar.
ZDM, International journal on mathematics education 2012:7 “Probability in reasoning about data and risk” – Metoder som elever i årskurs 4 och 6 använder för att hantera osäkerhet innan de fått undervisning i stokastiska processer.
Nämnaren 2012:4 – Att räkna med abakus. Modern konst som inspirationskälla till matematik. Filmad undervisning som ett pedagogiskt verktyg och vad elever och lärare tycker om detta. Är dans ett sätt att konkretisera vektorer?
Mathematics in School 2012:5 – Douglas Hofstadter besvarar frågor från elever i årskurs åtta om sitt liv som matematiker – svårigheter han stött på, hans största framgång som matematiker och vad han har för råd till elever som har svårt för matematik. Svar och diskussion kring frågan om det har blivit lättare att klara nivå A i matematik i England. Hur priset påverkar efterfrågan som statistisk problemlösning.
Mathematics Teacher 2012:4 (november) Focus issue: fostering flexible mathematical thinking – Låt eleverna tänka som matematiker; till exempel när ett givet problem är löst kan man ändra någon av förutsättningarna i problemet. Ett rikt problem kan vara att utifrån flera givna punkter konstruera så många fyrsidingar som möjligt.
The Journal of Mathematical Behavior 2012:4 – En jämförande studie i hur lärare introducerar linjära ekvationer i årskurs åtta i Finland, Flandern och i Ungern. Baserat på nya neurovetenskapliga rön ges förslag till ett annat sätt att räkna ut multiplikationsuppgifter än den traditionella algoritmen, vilka av många anses för krångliga.
Mathematics Education Research Journal 2012:4 – Då elever spelar spel på matematiklektionerna är de mer engagerade i matematiska samtal och matematiskt tänkande än då de sysslar med traditionella matematikuppgifter. Undersökning av hur mycket och hur tre olika matematikläromedel på gymnasiet behandlade argumentation och bevisföring.
LMNT-nytt 2012:2 “Naturvetenskap och matematik i vardagen”- En betraktelse över våra siffror som påstås inte alls vara arabiska. Tidigare matematikproblem presenteras med sina lösningar. Fyra nya matematikproblem som läsekretsen uppmanas att lösa och skicka in till redaktionen.
360: 2012:4 Tema: Skola i förändring – I ett projekt undersöker Eva Jablonka hur lärarens attityd påverkar de enskilda elevernas framgång i matematik.
Teaching Children Mathematics Vol. 19(2012):4 – Exempel på differentierad undervisning i årskurs ett. Att arbeta med geometriska växande mönster utvecklar elevernas förståelse av funktioner – både linjära och ickelinjära.
Recherches en didactique des mathématiques 2012:3 – Man studerade hur och varför tre grundskolelärare förändrade den uppgiften som läroboken presenterade genom att studera deras utbildning och deras praktik under första året som lärare. En studie om tio nyutbildade matematiklärare som börjar sitt yrkesliv i gymnasieskolor i låginkomstområden.
Mathematical thinking and learning 2012:4 – Upprepning och förutsägbarhet var återkommande begrepp då man undersökte vilka kriterier unga elever och deras lärare använde för att identifiera mönster, men det framkom också viktiga skillnader i beskrivningen med betydelse för undervisningen.