Tidskriftsnytt, maj, 2013

The American Mathematical Monthly 2013:2 – Aritmetiska utsagor man ännu inte kunnat bevisa. Hur en cylinder uppför sig på ett pappersark inbjuder till studier inom tillämpad matematik.
Origo 2013:3 – I Akalla arbetar en förstaklass med kulram med en metod hämtad från Indien. Andreia Balan intervjuas angående sin doktorsavhandling om formativ bedömning. Johan Wendt berättar om Mattecentrum, en ideell organisation som ger gratis läxhjälp i matte och som han själv har startat och driver.
Journal for Research in Mathematics Education 2013:3 – Utvärdering av andraklassares färdigheter i geometri och mätning. Undersökning bland elever i årskurs två om deras uppfattningar om mått och mätenheter för att utvärdera och få en uppfattning om hur barns tankar kring detta område utvecklas.
School Science and Mathematics 2013:4 – Djupanalys av tre matematiskt högpresterande flickor med olika hemförhållande och skolerfarenheter och hur deras motivation och akademiska val utvecklades. Studenters rapporter över hur de använder miniräknare. Problem.
Mathematics Teaching , 234 2013: maj – Den senaste undervisningsteknologin med smartphones, video, ipads med mera har en stor potential i matematiklärandet alltifrån tidig ålder, men den lyser med sin frånvaro i väldigt många klassrum. Intervjuer med barn om hur de subtraherar och varför de använder den beskrivna strategin. Föräldrar har mestadels lärt sig räkna subtraktion på ett annat sätt än deras barn lär sig i skolan och det kan ofta orsaka stor förvirring vid läxhjälp både för föräldern och barnet.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2013:1 – Angående en av uppgifterna i PISA där det gäller att tolka en graf och diskussion om svaren som gavs på uppgiften från de svenska studenterna. Norska gymnasiestudenter i kurs med svår matematik och deras motiv för val av den kursen – med en genderaspekt.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2012/2013: 3 – Optiska illusioner då man delar en kaka i åtta parallella bitar. Ett resultat som följer av Carmichaels teorem på Fibonaccitalen. Problem och lösningar.
Mathematical thinking and learning 2013:2 – Undersökning visar att lärares utformning av matematikundervisningen i hög grad är påverkad av hur avgörande prov i ämnet brukar se ut.
Teaching Children Mathematics Vol. 19(2013): 9 – Övergången från att upptäcka mönster till att överföra dem till algebraisk representation. Ett projekt där praktiklärare träffar barn och deras föräldrar och vägleder föräldrarna till hur de ska ge den bästa hjälpen till sina barn då de arbetar hemma med matematik.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 18(2013): 9 – Om problemlösning med exempel relaterade till storleken på sportarenor och fotbollsplaner där man använder både uppskattning och tessellering.
The Journal of Mathematical Behavior 2013:2 – En workshop för gymnasielärare angående en algebraisk metod att finna tangenter till algebraiska kurvor. En undersökning bland elever i årskurs 3, 4 och 5 visar att många ser likhetstecknet som ett operationellt tecken och har svårt att förstå ekvationers struktur.
Educational Studies in Mathematics Vol. 83(2013):2 – I en undersökning bland förskolebarn om tron på sin förmåga och den verkliga förmågan kunde man inte utläsa någon skillnad mellan misshandlade eller försummade barn gentemot övriga barn.
Primary magazine 2013:2 – Utifrån uppfattningen att barn med Downs Syndrom har en stark visuell förmåga arbetar en lärare och hennes utvecklingsstörde son med matematiska övningar som bygger på en ungersk metod. Mentala bilder då man räknar division med tresiffriga tal. Tärningsspel i arbetet med formativ bedömning.
Mathematics in School 2013:3 – Arbete med magiska trianglar – vilka är egenskaperna och hur många sådana trianglar finns det? Lärare har gjort webbsidan makemaths.com och vill med den stimulera till roligare matematiklektioner.
Investigations in mathematics learning 2013:3 – Studenter dokumenterar sitt eget lärande under tiden de skriver om den historiska utvecklingen av ett matematiskt begrepp. Presentation och utvärdering av ett projekt som syftade till att överbrygga matematiksvårigheter hos elever i den amerikanska ursprungsbefolkningen.
The American Mathematical Monthly 2013:5 – Presentation av Lloyd Shapley, nobelpristagare i ekonomi för sitt arbete i spelteori.
Matematik, Danmark 2013:4 – Beskrivning av ett Lesson Study –förlopp med centikuber för årskurs 5 i Århus. Temat för Matematikkens Dag 2013 kommer att vara ekonomi.
Mathematics Education Research Journal 2013:2 – Lärare fick i ett kompetensutvecklingsprojekt följa demonstrationslektioner i matematik som hölls av universitetslärare – modellen beskrivs och lärarnas intryck, tillika redovisas diskussioner under projektet. Kännedom om de mentala bilder, som konstrueras då barn mellan 5 och 7 år räknar klossar eller andra föremål, kan leda till bättre undervisning.
Journal of Mathematics Teacher Education 2013:3 – Analys av planeringen av en så kallad öppen matematiklektion i Japan, dit lärare från andra skolor är inbjudna att sitta med och det sedan följer en diskussion av lektionen.