Tidskriftsnytt, maj, 2012

Matematik, Danmark 2012:3 – Arne Mogensen skriver om sitt forskningsprojekt där han studerat om och hur lärare framhåller matematiska poänger i undervisningen. Årets Matematikens dag kommer att ha temat Spel.
Origo 2012:3 – Om regeringens satsning på små barns lärande i matematik och språk. En intervju med Madeleine Löwing om diagnosmaterialet Diamant.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 17(2012):9 – Högstadieelever lär sig grundläggande funktioner då de studerar vätskors volym och höjd i en behållare. Rika matematiska samtal kan utvecklas om läraren har fostrat eleverna i grupparbete och väljer lämpliga uppgifter.
Mathematical Spectrum 2011/2012:3 – Att definiera funktioner för icke rätvinkliga trianglar. Triangulära tal i kvadrat och Pells ekvation. Problem med lösningar.
Skolvärlden 2012:4 – Starka normer ger matematiken en genusstämpel – ett hinder för matematiskt tänkande.
School Science and Mathematics 2012:4 – Resultat från intervjuer och klassrumsstudier i årskurs fem till sju visar att lärare har en negativ syn på afro-amerikanska flickors förutsättningar i ämnena matematik och naturvetenskap. Undersökning om elevers användning av miniräknare i årskurs fyra och åtta vid provet National Assessment of Educational Progress (NAEP) i matematik.
Mathematics Teacher Vol. 105(2012):9 – Skolelever och deras lärare gjorde gruppvisa observationer och mätningar i en bäck nära skolan – bland annat mätte de vattnets genomströmningshastigheten vid en given punkt och hur lång tid det skulle ta att fylla exempelvis ett badkar med den hastigheten. God undervisning är inte enda förklaringen till att elever i Singapore presterar så väl på de jämförande matematiktesten menar Usiskin, som också framhåller faktorer som höga förväntningar och att eleverna ägnar mycket tid till studierna både i skolan och utanför.
Teaching Children Mathematics Vol. 18(2012):9 – Test i vattenpistolers effektivitet utfördes så att eleverna först tog reda på tillverkarens utfästelser om hur långt vattenstrålen kan nå och sedan testade genom att skjuta och mäta hur väl dessa utfästelser uppnåddes. Begreppsförståelse i mått och mätning. Decimalbråk.
Learning and Instruction 2012:4 Special issue: Improving self-monitoring and self-regulation of learning: from cognitive psychology to the classroom.
LMNT-nytt 2012:1 – Medlemsantalet sjunker och LMNT:s ordförande funderar på föreningens existens. Matematiska knep och knåp samt problemlösning.
Illustrerad vetenskap 2012:8 – Lång artikel om Alan Turing med anledning av att det i år är hundra år sedan han föddes.
NCSM Newsletter 2012:4 – Frågeställningar och svar angående laborativt material i matematikundervisningen. Intervju med Marilyn Burns om problemlösning.
Journal for Research in Mathematics Education 2012:3 – Om svårigheterna för elever att räkna med tid. Problematiskt att behandla sociopolitiska och etniska frågor i matematikdidaktisk forskning.

Innehåll: MD