Tidskriftsnytt, juni, 2014

Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2014:2 – Jämförelse mellan fysiska och virtuella laborativa material vid bråkräkning visade att båda var effektiva men att de virtuella var tidsmässigt mer effektiva.
Recherches en didactique des mathématiques 2014:1 – Studie av lektioner för elever med inlärningssvårigheter där man delar upp tal för att göra dem mer begripliga.
Teaching Mathematics and its Applications 2014:2 – Grekiska gymnasieelever fick den historiska uppgiften att argumentera för ett enhetligt längdmåttsystem och fick uppleva både vad matematik är bra för och matematikens multidisciplinära natur. Studier i hur studenter tänker vid problemlösning visade att de är mer påverkade av hur de blivit undervisade än egna sätt att tänka.
Skolvärlden 2014:5 – Om appar i matematikundervisningen. Skolvärlden listar de 25 mäktigaste inom skolan.
Matematik, Danmark 2014:4 – Årsplaner och målstyrd undervisning i dansk skola. Kreativ digital matematik – då lärarna utvecklar egna undervisningsmaterial med IT.
Educational Studies in Mathematics Vol. 86(2014): 2 Special issue: Characterising and developing vocational mathematical knowledge – Vuxenstuderande fick i matematikstudierna uppgiften att identifiera specifika matematiska problem inom sitt yrkesområde på ett företag som tillverkade ledningsrör. Om sjuksköterskors arbete med att räkna ut dosering av mediciner. Vad man kan lära sig av forskning om verksamheten ute på arbetsplatser och om yrkesutbildning som kan vara till nytta för hur matematikundervisningen i skolorna utformas.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2014:2 – Kommentarer till Misfeldts artikel i förra numret om teknologins inflytande på kursplanerna i matematik – dels med utgångspunkt om att matematikinnehållet och teknologin eventuellt hänger samman dels det klassiska hantverket ställt mot applets som tillåter beräkningar av okända sidor och vinklar i en triangel, vilket om det användes okritiskt anses trivialisera matematikundervisningen.