Tidskriftsnytt, juli, 2011

Journal of Mathematics Teacher Education (peer reviewed) 2011:3 – En studie över turkiska blivande matematiklärares kunskaper i multiplikation av bråk. Med anledning av att flera länder i Afrika har infört matematikundervisning på de lokala språken efterlyses en undervisning för detta även i lärarutbildningen.
Educational Studies in Mathematics (peer reviewed) Vol. 77(2011): 2-3 Special issue “Signifying and meaning-making in mathematics thinking, teaching and learning: Semiotic perspectives” – Synskadade studenters gester och kroppsliga uttryck vid studiet av geometriska egenskaper och förhållanden. Ett exempel på hur kroppen är en utgångspunkt för kunskapsutveckling i geometri hos en elev i årskurs två.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching (peer reviewed) 2010:4 – Undersökning visar att effektiviteten på online kurser för matematikstudenter var lägre än för studenter i andra ämnen, att matematikstudenterna behövde mer samarbete med sina kurskamrater och dialog med sin lärare.
International Journal for Technology in Mathematics Education (peer reviewed) 2011:2 – Förskolebarn introduceras för och får en inblick i sannolikhet då de spelar ett virtuellt tärningsspel. Klassrumsobservationer hos två matematiklärare i ett kompetensutvecklingsprogram för utbildningsteknologi visade en låg nivå på den teknologin de använde, men den nivån höjdes om de planerade sina lektioner tillsammans med projektledningen för kompetensutvecklingsprogrammet.

Innehåll: MD