Tidskriftsnytt, januari, 2014

Australian Mathematics Teacher 2013:4 Focus issue: Statistics – Om statistikens betydelse vid arbete med data i alla ämnen, likaså för att kunna vara en informerad samhällsmedborgare och – tillägger författaren – är den en viktig komponent vid utveckling av taluppfattningen.
Australian Primary Mathematics Classroom 2013:4 – Peter Farrell skriver om betydelsen av att lärare bedriver forskning och ger exempel från sin egen klassrumsforskning. En förteckning över vad läraren bör tänka på vid användning av iPads i matematikundervisningen.
Australian Senior Mathematics Journal 2013:2 – En undersökning bland matematiklärare i gymnasiets senare klasser på Fiji visade att de flesta lärarna visserligen kände sig trygga i sin undervisning men att många studenter inte tyckte om ämnet. Om vår nuvarande gregorianska kalender och den julianska kalendern samt hur de båda förhåller sig till det astronomiska året och hur man har blivit tvungna att justera för bristen på exakthet.
Teaching Children Mathematics Vol. 20(2013/2014): 5 – Om multiplikation och den distributiva lagen samt lektionsexempel och aktiviteter. Hur förskollärarna på olika sätt kan uppmärksamma barnen på matematiken i spel och lekar.
Mathematics Teaching 238, 2014: January – Argument för miniräknare som ett positivt inslag i matematikundervisningen. Att finna aktiviteter på matematiklektionerna där de osynliga eleverna kan bli synliga. Räknekedjor visade sig vara en aktivitet som engagerade lågpresterande elever.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2013:4 – Om ett undersökande och elevstyrt arbetssätt i matematikundervisningen. Mogensen kommenterar en tidigare artikel om inklusion i årskurserna 1 –6 och bidrar med sina erfarenheter från årskurs 8.
The Journal of Mathematical Behavior 2013:4 Special issue “The teaching abstract algebra for understanding project: designing and scaling up a curriculum innovation” – Studie av hur lärarens matematiska aktiviteter i problembaserad undervisning påverkar elevernas matematiska aktiviteter. Processen att ta fram en lärarhandledning för problembaserat lärande.
Mathematical Spectrum 2013:2 – Försök att finna en förklaring till varför primtalstvillingar är så sällan förekommande. Utforskande av den tredje sekvensen fibonaccital. Analys av egenskaperna hos en handgjord, månghörnig lampskärm.
International Journal of Science and Mathematics Education 2013:6 – Vilka kvaliteter bör en diskussionsledare ha för att väcka engagemang hos matematiklärare i kompetensutbildning? ENT3R är ett norskt lyckat projekt för matematikundervisning utanför skolan där instruktörerna bland annat har kvaliteter som goda undervisare, att de skapar postiv stämning och engagerar sig i gruppens sammanhållning.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2013:4 Temanummer om lärande av och undervisning om sannolikhet – Elever i grundskolan och stokastiska prognoser. Undersökning via frågeformulär om svenska lärares kunskaper om sannolikhet.
Journal for Research in Mathematics Education 2014:1 – Analys av kritiska punkter och produktiva sätt att tänka vid barns inlärning av hela negativa tal. Att öva sig på att förklara uppgifter är till stor nytta vid bevisföring.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2013:4 – Ett samarbetsprojekt inom Comeniusprogrammet om e-learning i matematik – detaljerad beskrivning om samarbetet mellan studenter i Dublin, Irland och Mikolow i Polen.
Primary Mathematics 2014:1 – Funderingar och resonemang kring miniräknarens användning i klassrummet. Ian Thompsons andra del i sin serie om addition och subtraktion i de tidiga åren.
Mathematics in School 2014:1 – En modell för operationer med negativa tal för de fyra räknesätten. Hur de gamla egyptierna räknade med bråk – exempel och jämförelser med nutida bråkräkning. Artikel om utveckling av matematiskt resonemang som bygger på ett antal lektioner från ett specialprogram i matematik för avancerade elever i årskurs sju.
Symmetry plus 53, 2014: spring – Uträkning med formel av en båge på en cirkel . Om Nevil Maskelyne engelsk 1700-talsmatematiker som bland annat deltog i flera expeditioner för att fastställa longituder och bestämma jordens densitet.
Origo 2014:1 – Tre personer med anknytning till matematikämnet ger sin syn på ämnets vara eller ej i sin nuvarande form. Rickard Östergren intervjuas om inlärningsproblem i matematik och vad de kan bero på.
Mathematics Competitions 2013:2 – Elever uppmuntras i sitt matematiklärande och fortsatta studier om deras matematiklärare ger dem utmanande problem. Artikel som ger exempel på hur undervisningsteknologin ger möjlighet att presentera och för eleverna att lösa tidigare mycket komplicerade problem.
School, science and mathematics 2013:8 – Matematiklärare på kompetensutbildning skriver om sina upplevelser och reflekterar över sin identitet som matematikstuderande. Undersökning där man frågade elever i årskurserna 3-5 om hur de tänker när de arbetar med bråk, visade att flera barn använder subtraktion och att det fungerar.
Nämnaren 2014:1 – Hur blöjbyte på förskolan kan bli en pedagogisk situation med ett matematiskt innehåll. Längd-, area- och volymskalor applicerade på hur byggnader är konstruerade och djurs uppbyggnad och proportioner. En femstegsmetod för att att förbättra lärarens kommunikation med sina elever med och om matematik.