Tidskriftsnytt, januari, 2012

School Science and Mathematics Fritt tillgänglig på The Free Library! 2011:8 – Trots undervisning i strategier för lösning av algebraproblem använder väldigt många gymnasieelever sig inte av dessa och av dem som gör det är den förväntade framgången inte särskilt stor. Ett projekt med teknikaktiviteter i sjätte och sjunde klass samt extra aktiviteter efter skoltiden för flickor ökade elevernas intresse och säkerhet i naturvetenskap och matematik.
Teaching Mathematics and its Applications 2011:4 – En kartläggning på flera universitet i Storbritannien av olika bedömningsmetoder inför betygsättning. Presentation av ett projekt i Storbritannien angående utveckling och förbättring av matematikundervisning på ingenjörsprogrammet.
International Journal for Technology in Mathematics Education 2011:4 – Innehåller valda bidrag från konferensen Technology and its integration into mathematics education conference. En workshop för blivande grundskolelärare i GeoGebra utvärderades av de studerande och ansågs vara ett hjälpmedel som utvecklar de geometriska kunskaperna och användbar i det kommande läraryrket. En variant av mängdlära användes för analys av relationen mellan brottsplatser och basen varifrån brottslingen ifråga opererar.
Journal for Research in Mathematics Education 2012:1 – Uppmaning att arbeta med betydelsen av tecknet =, så att tecknet inte uppfattas som en operativ uppmaning. Självsynen bestämmer även den matematiska identiteten. Delar av undervisningsmodulerna i den kulturellt influerade matematikundervisningen i Alaska utvärderades med märkbart positiva resultat.
Normat – Nordisk Matematisk Tidskrift 2011:2 – Minnesord över Mikael Passare. Aspekter av Smales hästsko.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2011:4 – I frågan om unga människors bortval av matematiska och naturvetenskapliga ämnen efter gymnasiet ser man identitetsarbetet som en möjlig del av förklaringen.
Mathematics Teacher Education and Development 2011:2 – En kritisk studie över den obligatoriska matematikkursen för blivande lärare i Nordamerika – kan de lärarstuderande tillgodogöra sig denna? Hur stor betydelse har handledaren i olika typer av fortbildning för matematiklärare?
MAA Focus 2011:5 – Ett matematiskt pussel kallat Arrowgram (pilogram?). Rapporter från resor och möten.
Far East Journal of Mathematical Education 2011:1 – Analys av innebörden av kritisk självkontroll vid problemlösning. Amerikansk underökning om barns matematiska kunskaper då de börjar förskolan.
Far East Journal of Mathematical Education 2011:2 – Att i klassrummet skapa utrymme för frågeställningar – upptakten till att problemlösning.
Skolvärlden 2012:1 – Med anledning av privatekonomi och bankernas avgifter skriver chefredaktören i ledaren om skolans matematikundervisning som en fråga om demokrati. Gunnar Sjögren menar att lärare läser för lite forskningstexter. Hur läraren uttrycker sin bedömning i klassrummet är viktigt för matematikundervisningen. Teamarbete i matematik på Bryggeriets gymnasium i Malmö.
Mathematics Teaching , 226 2012:January – Medias dynamiska natur gör det möjligt för matematiker att presentera nya manifestationer av matematiken i konsten och tvärsom. Inbjudan till debatt angående matematikämnets förändring och därmed hur detta påverkar ämnets intresseorganisationer såsom exempelvis ATM.
Teaching statistics 2012 – Detta är tidskriftens hundrade nummer. Ett effektivt sätt att undervisa sannolikhet med hjälp av en tärning, där resultatet illustrerar grundläggande tankar i sannolikhet såväl som hur sannolikhet används i statistisk slutledning.
Educational Studies in Mathematics Vol. 79(2012): 1 – Ljudet är en av dimensionerna i förkroppsligad matematikkunskap – ett försök till en teori. En studie om lärares syn på matematik – som en disciplin och som ett skolämne – exemplifieras av en erfaren och en ganska ny gymnasielärare i matematik. En undersökning hur ganska nyutbildade matematiker kommunicerar matematik på sin arbetsplats.

Innehåll: MD