Tidskriftsnytt, februari, 2013

360 2013:1 Specialnummer om skolforskning – Olika uppfattningar i Sverige och Finland om vad som utmärker effektiv matematikundervisning. Hur pass väl avspeglar de nationella proven vad eleverna bör kunna i matematik? Lista över 2012 års utbildningsvetenskapliga doktorsavhandlingar.
Teaching statistics 20013:1 – Att undervisa statistik för synskadade och blinda elever. Grundläggande teorier för sannolikhet diskuteras i artikeln om vilket kön barn nummer två i familjen förmodligen kommer att ha.
Journal of Mathematics Teacher Education 2013:1 – Ett nummer som handlar om problemuppgifter – redskap för lärande. I en studie om fortbildning för lärare i problemlösning undersöktes om flera möjligheter till lösning förändrade lärarnas inställning med hänsyn till intresse och svårighetsgrad.
Matematik, Danmark 2013:1 – Jubileumsnummer (40 år) med lite tillbakablickar. Arne Mogensen skriver om kollegialt lärande med lesson study. Jubileumshälsningar från Göran Emanuelsson med tankar om matematikutbildning och tidskrifter i ämnet samt fem problem i present med anledning av jubiléet. Jubileumshälsningar även från Tangenten och Marit Johnsen-Höines. Pernille Pind har varit på Nationalmuséets utställning Hur man räknade då morfar var barn.
Forskning och framsteg 2013:2 – Matematikern Shinichi Mochizukis matematiska teori som löser talteoriproblemet abc-förmodan kan varken bekräftas eller förkastas eftersom ingen begriper den.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk2012:2 – Estnisk studie om matematikstudenters syn på matematik. Studenters syn på sig själva och andra som matematikstudenter ur ett genusperspektiv.
MatematikMagasinet, 68 2013: februari – Två matematikuppgifter med anledning av årtalet 2013. Uppgifter och lösningsförslag till Georg Mohr-tävlingen i början av januari. Flera geometriproblem.
Primus. Problems, Resources, and Issues in Undergraduate Mathematics Studies Vol. 22(2012): 1-8 En undersökning om hur matematikstudenter använder läroböckerna visar att många studerar exemplen och inte texterna samt att lärarens instruktioner för lärobokens användning har stor betydelse. Anledningen att stödkurser i matematik inte ger önskad effekt beror mestadels inte på bristande förmåga hos studenterna utan på bristande lust och engagemang.
The Journal of Mathematical Behavior 2013:1 – Svårigheter som uppstår vid undervisning av vinklar. Lärarkandidaters kännedom om den associativa lagen vid multiplikation.
Mathematics Competitions 2012:2 – Om matematiktävlingen Heaven and earth där man tävlar i lag med jordproblem som inte ger poäng och himmelsproblem som ger poäng – problem och lösningar medföljer. Alexander Soifer skriver om meningen med matematikundervisning och matematiktävlingar.
Learning and Instruction3:1 – I en studie om barns matematiska utveckling konstaterar man bland annat att färdigheter att kartlägga och använda symboler är viktiga för att utföra matematiska beräkningar.
The American Mathematical Monthly3:1 – Diskussion om det perfekta sättet att dela en kaka (eller annat) beroende på antal intressenter. Problem och lösningar.
Mathematics Teacher Vol. 106(2013):6 – Amerikanska lärares åsikter varierar om hög kvalitet på matematikundervisning, medan japanska lärares åsikter är i stort sett samstämmiga. Synen på sin egen roll i grupparbetet på matematiklektionerna och målet med grupparbete. En lektion om det kinesiska talpyramid-problemet.
Teaching Children Mathematics Vol. 19(2013): 6 – Arbete i årskurs 1 om att sortera och presentera data – tidig statistikundervisning. Undervisningsteknologi för att undervisa. Avdelningen Math of the month presenterar i detta nummer problem om skateboards.
Mathematics Teaching in the Middle School Focus issue: Mathematics in a STEM context Vol. 18(2013): 6 – Matematiklektioner där någon typ av konstruktioner ingår är populära bland elever och sätter lärospår. En artikel föreslår att öva koordinatsystem genom en fiktiv attack med krigsfartyg. Konstruera ett bord av papper. Övningar att arbeta med tesselleringar i Eschers anda.