Tidskriftsnytt, februari, 2011

NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk (peer reviewed) 2010:3 – Lärares syn på vad som karaktäriserar elever med matematikbegåvning. Om benämnda tal som innebär uträkningar i flera led.
The American Mathematical Monthly 2011:1 – Om Eisentsteins kriterium och historien om hur Schönemann var den som upptäckte det först.
School Science and Mathematics (Fritt tillgänglig på The Free Library!) 2011:1 – I en högstadieklass fick eleverna försöka förutsäga resultatet innan de gjorde uträkningen av algebratal, vilket visade sig öka deras förståelsen och förbättra det matematiska tänkandet. I ett försök att förbättra rekryteringen till lärarutbildningen i matematik och naturvetenskapliga ämnen anordnades sommarskolor i dessa ämnen för elever, som uttryckt intresse för något av ämnena och för ett framtida yrke som lärare.
Mathematics Competitions 2010:2 – Att indela polygoner i trianglar. Mellan linjen och planet : en etyd i sex satser, där i overtyren frågan ställs hur man i ett klassrum kan förmedla vad matematik är.
Normat – Nordisk Matematisk Tidskrift 2010:3 – Om Römers kugghjulskonstruktion. Ulf Persson skriver om vad Martin Gardner har betytt för honom. Minneskrönika över Benoit Mandelbrot.
360 2011:1 – Kritiken mot brittiska skolor. Eva Noréns doktoravhandling om tvåspråkig undervisning i matematik. Staffan Stenhag menar att matematiken kan fungera som en intellektuell träningsbana – att matte gör oss smartare. Anneli Frelin har studerat hur lärare gör för att skapa fungerande undervisningsrelationer. Vuxenstuderande och självstudier. 2010 års doktorsavhandlingar inom skola, pedagogik och utbildning.
Matematik, Danmark 2011:1 – Referat från Matematikens dag på Stavnholtskolen och på Buskelundskolen, där man på båda ställena har haft utomhusaktiviteter. Redan från inskolningen är det viktigt att fokusera på den muntliga delen av matematiken.
Learning and Instruction (peer reviewed) 2011:1 Sektion 1: Solving information-based problems : evaluating sources and information, Sektion 2: Stretching the limits in help-seeking research : theoretical, methodological and technological advances.
Nämnaren 2011:1 – Flera artiklar handlar om symmetri -i islamiska mönster, i snöflingor, i bilder. Förutsättningar för goda resultat från intensivundervisning i matematik – i artikeln handlar det om sådan undervisning med elever i årskurs två. Exempel på hur en lärare med matematikdidaktiska kunskaper kan använda de interaktiva tavlorna i undervisningen.
Forum for matematikkens didaktik 2011:1 – Sammanfattning av en doktorsavhandling om engagerande matematikundervisning online. Presentation av NORME (Nordic Society for Research in Mathematics Education) en ny förening sedan två år. Kort intervju med en matematiker om dennes syn på världen och matematiken.
Journal für Mathematik-Didaktik (peer reviewed) 2011:1 – Hur elever i grundskolan argumenterar på matematiklektionerna. Presentation av projektet STRATUM (Strategies for teaching understanding in and trough modelling) som handlar om att undervisa lågpresterande elever i modellering.
International Journal of Computers for Mathematical Learning (peer reviewed) 2010:3 – Wallace Feurzeig om uppkomsten av programspråket Logo och dess potential – inledning av Richard Noss. Presentation av uppgifter i kombinatorik om rektangulära öar i ett rutnät.
Matematikmagasinet 56 2011: febr. – En magisk sexkant. Tangerande cirklar. Fibonaccispiralen. Uppgifter i Georg Mohr-tävlingen och förslag till lösningar.
Mathematics Teacher Vol. 104(2011): 6 – Om ett lesson study-projekt och diskussionen efter undervisningsmomentet. Från ett klassrum med rik teknologisk utrustning ger dels läraren dels en av studenterna sina reflektioner på lärandet och undervisningen. Användning av handdatorer i matematikundervisningen.

Innehåll: MD