Tidskriftsnytt, december, 2012

For the Learning of Mathematics 2012:3 – Etik, menar Ernest, är den första och grundläggande filosofin vad gäller matematikundervisning. Roth om lärande som en vandring i det okända.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 18(2012): 4 – I spelet Crypto får eleverna med hjälp av olika matematiska uträkningar – med eller utan miniräknare – knäcka koden i hemliga meddelanden. Diskussion med eleverna om ett uttryck som två storlekar för liten – om kvantifiering av storlek och form och jämförelse mellan föremål.
Förskolan 2012:10 – Tidningen Förskolan har testat brädspel och givit högst poäng till spelet Räkna & Rätta ( 4 år –), men även spelet Siffror & Antal (3 år –) från samma förlag får hög poäng.
Origo 2012:6 – Som matematiklärare och hem- och konsumentkunskapslärare ser Monica Abrahamsson-Johansson att de två skolämnena är utmärkta att integrera.
School Science and Mathematics 2012:7 – Observationer av matematiklektioner gjorda av expertlärare och nyutexaminerade lärare diskuteras utifrån kvalitativa liknader och skillnader.
Teaching Mathematics and its Applications 2012:4 – Efter försök i England att på universitetsnivå tillämpa muntlig utvärdering i ämnet matematik konstaterar man att det kan ge för stor arbetsbörda för lärarna och att studenters nervositet kan påverka resultatet negativt, men att denna typ av utvärdering kan spela en roll i framtida utvärderingar. Utvärdering av effektiviteten vid ett lärcenter för matematik på University of Limerick genom intervjuer av studenter gav positiva utslag för lärcentrets del.
International Journal for Technology in Mathematics Education 2012:4 “Activity theoretical approaches to mathematics classroom practices with the use of technology – Part 1”
Matematikmagasinet 67, 2012: december – Den reguljära n-kanten. Att med passarens hjälp bestämma en cirkels centrum kallas Napoleons uppgift och illustrationen finns även på numrets framsida. Fibonaccitriangeln. Fermats punkt.
SMaL:s medlemsblad – Om bedömning i förskolan och de lägre skolåren. Bedömning i årskurs 6. Tankar om bedömning på gymnasiet. Kamratbedömning.