Tidskriftsnytt, december, 2011

ZDM, International journal on mathematics education (peer reviewed) 2011:6-7 Tema: Approaches and practices in developing teachers’ expertise in mathematics instruction – Erfarna kinesiska lärare får hjälp att utveckla sin undervisning hos en “master teacher”, där de både lär sig mer matematik men också att förändra sitt tänkande och undervisning inom specifika matematikområden. Om nyttan av att intervjua elever en och en i utvärdering av elevernas matematikkunskaper, vilket även ger läraren insikter i elevernas matematiska tänkande och hur de har uppfattat lärarens instruktioner.
Journal of Mathematics Teacher Education (peer reviewed) 2011:6 – Tveksamheter huruvida gymnasielärares matematikkunskaper är tillräckliga för att rätt kunna bedöma sina elevers argumentation vid bevisföring.
School Science and Mathematics Fritt tillgänglig på The Free Library! 2011:7 – Kritisk undersökning av uppgifterna i TIMSS och om TIMSS är ett tillförlitligt utvärderingsinstrument på kunskaper i matematik och naturvetenskap. Jämförelse mellan amerikanska och kinesiska läroböcker angående avsnittet “relationen mellan multiplikation och division” visar att de kinesiska läroböckerna innehåller en större bredd och ett större djup i undervisningen av detta avsnitt.
Recherches en didactique des mathématiques (peer reviewed) 2011:3 – Högstadieelevers tolkning av de ord som används i problem i kombinatorik.
360 2011:4 – Ett matteprojekt bland lärare i Älmhult där man arbetar mycket med öppna frågor i undervisningen. Om begreppet dyskalkyli och dess innebörd.
Australian Primary Mathematics Classroom Fritt tillgänglig på The Free Libarary! 2011:4 – Hur en chokladkaka kan stimulera till en klassrumsdiskussion om procent. Om mätning av samma kvantitet i mått av olika former. Enkla uppgifter som visar vad barnen förstår om positionssystemet.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk (peer reviewed) 2011:3 – Anne Birgitte Fyhn om hur norska läroböcker introducerar vektorer samt en film om klättring som åskådliggör relationen mellan vinklar och vektorer. En etnografisk studie i hur bönder använder matematik i sitt arbete med jordbruk och boskapsskötsel.
Familjemagasinet 2011:8 – RTI-undervisning (respons-to-instruction) har nu även testats inom matematikundervisningen i ett projekt kallat Hot Math, där elever med matematiksvårigheter fick ytterligare undervisning i smågrupper som bland annat syftade till uthållighet i arbetet, vilket tidigare forskning har visat vara betydelsefullt för lärandet. Ingvar Lundberg berättar varför högläsning är så viktigt för barns utveckling.
Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia 2011:1 Special issue: Lesson study – Inprasitha om införandet av lesson study i Thailand. Undersökning hur 28 lärare uppfattar lesson study som en fortbildningsmetod.
MatematikMagasinet 61, 2011:december – Fibonaccital och decimaltalet 1/89. Sangukus – geometriska satser upphängda på träplattor under taket på flera japanska tempel och gemensamt för dem är att de alla handlar om egenskaper hos kvadraten.
Australian Mathematics Teacher Fritt tillgänglig på The Free Library! 2011:4 – Gymnasieelever beskriver sina uppfattningar om en bra matematiklärare. Elever i årskurs 9 arbetade med vinklar och vad de innebär i verkliga livet som exempelvis relevansen för varningar att använda åkgräsklippare i sluttningar på mer än 10 grader. Beskrivningar av numeracy och om ett numeracy-test.
Australian Senior Mathematics Journal (peer reviewed)2011:2 – Presentationer av kända matematikers olika beskrivningar om vad matematik är kan stimulera till livliga och intressanta diskussioner bland studenter från sista gymnasieåret och uppåt. Studenter fick undersöka ett problem, skriva en hypotes och sedan leda den i bevis.
Mathematics Teacher Vol. 105(2011/2012): 5 – Undervisning inspirerad av Platons allegori från grottan om skuggors förhållande till verkligheten för att elever ska få en djupare förståelse för tredimensionell geometri. Geometriundervisning genom problembaserat lärande. Statistikundervisning med exempel från höga hastigheter på motorvägar. Sannolikhetsövningar med exempel från sportens värld.
Teaching Children Mathematics Vol. 18 (2011/2012): 5 – Undervisning i taluppfattning. Domino ger övning i taluppfattning, mått, statistik med mera. Frågor om symmetri som eleverna ska besvara med motivation.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 17(2011/2012) : 5 – För att förstå bråk och multiplikation med bråk behöver eleverna få en djupare förståelse för multiplikation och hur multiplikation förhåller sig till bråk. Det krävs inte enbart god undervisning för att eleverna ska uppnå goda kunskaper i matematik utan även en god inlärningsmiljö.
Mathematics Teacher Education and Development (peer reviewed) Fritt tillgänglig online! 2011:1 Special issue: Sustaining and scaling teacher professional learning and development in mathematics – Ett samarbete mellan matematiklärare, rektorer och skolledare på högre nivå för att förbättra matematikundervisningen i stort. Mekanismer som påverkar varaktigheten i ett program för genomförande av en matematikundervisningsreform. Beskrivning av lesson study från erfarenheter av den japanska metoden och forskningslitteratur om densamma samt dess kulturella grund.

Innehåll: MD