Tidskriftsnytt, april, 2013

Mathematics Education Research Journal 2013:1 Special issue: Mathematics education with/for indigenous people – En mer kulturellt lyhörd matematikundervisning och annan undervisning i Kanada har delvis vänt trenden att nästan hälften av ursprungsbefolkningen saknar gymnasiekompetens och dessutom saknar självtillit. 17 lärare från olika mexikanska ursprungsbefolkningar deltog i ett projekt att analysera de mellanamerikanska talsystemen för att bättre kunna stödja elevernas förståelse av talsystem.
MAA Focus 2013:1 – Bilder och referat från JMM, Joint Mathematics Meetings i San Diego. Bland annat fanns där en utställning med tesselleringar. CBMS, Conference Board of the Mathematical Sciences har gett ut en ny publikation om den matematik lärare behöver kunna och hur matematiker tillsammans med lärarutbildare kan bistå med sina kunskaper.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2013:2 – Man undersökte tre sätt att undervisa matematik – det traditionella sättet där läraren undervisar och eleverna sedan utför sina räkneuppgifter, matematikundervisning med teknologi i form av miniräknare samt distansundervisning – man jämförde sedan resultaten.
Mathematical thinking and learning 2013:1 – I en påbyggnadskurs i sannolikhet för lärare undersöktes lärarnas uppfattning om begreppet sannolikhet och slumpprocesser.
International Journal for Technology in Mathematics Education 2013:1 Activity theoretical approches to mathematics classroom practices with the use of technology – Utvärdering av en antropologisk metod att studera lärares tveksamheter att använda undervisningsteknologi klassrummet.
Teaching Children Mathematics Vol. 19(2013):7 – Ett program där skolan försöker involvera föräldrar i barnens matematiklärande. En metod att mäta grundskoleelevers matematikångest och vad som då händer i hjärnan. Lapptäcksteknik och matematiskt tänkande i undervisningen med barn F-6.
Förskolan 2013:4 Tema: Lekfulla rum – Maria Bjerneby Häll undersöker miljön i förskolor och hur den främjar lärandet – i synnerhet matematiklärandet.
ZDM, International journal on mathematics education 2013:2 “Creativity and mathematics education” – En studie med cirka hundra blivande grundskolelärare visade att spatiala förmågor var starkt knutna till matematisk kreativitet däremot visade inte verbala förmågor någon sådan relation. Lärares syn på vad som karaktäriserar en matematiskt kreativ elev respektive lärare eller person och vilket förhållande matematik har till kultur – uppfattningar som skiljer sig betydligt beroende på lärarnas nationalitet, kultur och utbildning.
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 2013:1 – Matematikundervisning i ett indianskt samhälle i Alberta hade positiva resultat då man i undervisningen integrerade den indianska kulturen och lade stor vikt vid traditionellt och kulturellt viktiga platser. Förmåga hos elever i sjätte klass att föra logiska resonemang, motivera argument och leda matematiska förmodanden i bevis.
Teaching Children Mathematics Vol. 19(2013):8 – Redaktionen listar sina fem rekommenderade iPod Touch appar fria för nedladdning. Blivande matematiklärare upplever en stor konflikt mellan sin egen skolmatematik, där de fick lära sig utantill och komma ihåg olika metoder för uträkning, och dagens skolmatematik med problemlösning och matematiska resonemang.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 18(2013):8 – Att skriva ner sina matematiska tankar hjälpte eleverna att förklara för lärare, klasskamraterna och sig själva hur de gjort en viss uträkning och i sitt skrivande hade de av läraren fått fyra punkter att utgå ifrån. Lärare som erbjuder eleverna utmanande matematiska uppgifter stimulerar alla elevers utveckling om de utformar sina instruktioner så att elever på olika kunskapsnivåer kan förstå och utveckla strategier för problemlösning.
Australian Primary Mathematics Classroom 2013:1 – Förskolebarn undersöker sin omvärld med måttband och andra mätinstrument och jämför längder. En femteklass lär sig decimaler med hjälp av temperaturstudier, likaså övar de sig på att göra prognoser för temperaturer.
Learning and Instruction Vol. 26(2013) – Med tanke på den ökade populariteten för undervisning på två eller flera språk gjordes en undersökning, där man undervisade elever i multiplikation och subtraktion på franska eller tyska och testade dem sedan på sådana sorts uppgifter dels på deras modersmål, dels på undervisningsspråket, vilket visade att mycket överföring av kunskap går förlorad vid undervisning på ett språk som inte är modersmålet.
School Science and Mathematics 2013:3 – Vid en undersökning då blivande grundskolelärare sorterade kort framgick att de kunde finna oväntat många matematiska samband trots sina bristfälliga förkunskaper i matematik.
International Journal of Science and Mathematics Education 2013:2 – PISA 2009 visade att de elever i västländer inklusive Australien visade som presterade allra bäst i matematik var övervägande pojkar och särskilt pojkar från enkönade undervisningsgrupper.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2013:2 – De undersökningar som gjorts om användningen av matematikexempel från verkligheten visar att de exempel man använt inte tilltalar studenterna. Försök som gjorts att förbättra den spatial förmågan bland gymnasieelever har resulterat i framförallt förbättrad rumslig orientering och att den förmågan var större hos pojkar än flickor både före och efter försöken.
MatematikMagasinet 69, 2013 april – Mycket om cirklar. Pytagoreiska tal. Geometriproblem och lösningar till tidigare geometriproblem. Arean av en polygon.
Math Horizons 2013: april – Två artiklar om Paul Erdös med anledning av att han skulle blivit hundra år i år. Om stora dimensioner och höga tal där sannolikhet och geometri ibland sammanfaller. Rubiks kub är här igen med lite nya designer och andra nyheter. Algebra för konstnärer.
Matematik, Danmark 2013:4 – Ipad-baserade matematiklektioner i årskurs två. Lesson study på lärarutbildningen i Århus och de studielektioner i matematik som lärarstudenterna genomförde. I klass 0 har man testat ABACUS – matematik i skolstarten.
Teaching statistics 2013:2 – Intressanta klassrumsövningar med resultaten från kricketmatcher i ICC World Cup. Arbetet med att designa en statistikkurs för onlineundervisning.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2013:3 – Referenser vid studiet av Hypatia antyder att Theano, Pythagoras hustru, var en tidigare matematiker, som man inte vet så mycket om utöver några manuskriptsidor. Lyckad differentierad undervisning på en universitetskurs i analys.
Australian Mathematics Teacher 2013:1 – Angeläget att lärare identifierar elever med matematisk begåvning och kreativitet så att dessa barn tas hand om på rätt sätt samt att lärarnas undervisning är kreativ. Att använda sannolikhetsproblemet Monty Hall i undervisningen.
Journal of Mathematics Teacher Education 2013:2 – En genomgång av hur utbildningen av matematiklärare för årskurs 7-9 i en av Kinas provinser går till. Moment under matematiklektionen då läraren bör uppmärksamma barnens matematiska tänkande och utnyttja tillfället att föra tänkandet vidare.
MAA Focus 2013:2 – Om Lloyd Shapley och hans och David Gales nu femtioåriga artikel i The American Mathematics monthly: College admissions and the stability of marriage, upptakten till ett arbete som 2012 belönades med nobelpriset i ekonomi. Presentation av föreläsningar, workshops med mera under MAA:s Mathfest 31 juli – 3 augusti.
Educational Studies in Mathematics Vol. 83(2013):1 PME Special issue: Problem posing in mathematics teaching and learning: establishing a framework for research – Lärarens roll i momentet problemlösning i matematikundervisningen har tre viktiga komponenter: sättet att tänka om problemet, presentationen av problemet för eleverna och följdfrågorna. En studie mellan gymnasieelever i USA och Kina där man jämförde deras matematikkunskaper, förmågan att formulera problem samt relationen mellan matematikkunskaperna och förmågan att formulera problem.
Nämnaren 2013:2 – Att utveckla elevernas kunskaper i geometri årskurs 1-3. Kombinatorikövningar och resonemang om sannolikhet. Presentation av belönat examensarbete om problemlösning. Förskollärarens förmåga att fånga de matematiska momenten i barnens spontana lek.