IKT-strävor

Skapad: 2016-12-16. Ändrad: 2017-03-06  

IKT-strävor

Vad kan digitala verktyg tillföra matematikundervisningen? Vad innebär det för läraren att använda digitala verktyg i matematikundervisningen? Vilken digital kompetens behövs?
Detta är frågor som diskuteras i Uppslaget IKT-strävor, Nämnaren 2016:4.
Läs hela Uppslaget här >>

På denna sida samlar vi de aktiviteter i Strävorna som har en tydlig IKT-anknytning, men du hittar dem också som vanligt via Strävornamatrisen eller de sidor där samtliga aktiviteter listas.

Från skutträkning till räta linjens ekvation, fyra aktiviteter, 8A8B:
Skutträkning – aktivitet 1
Skutt i tabell- och punktform samt koordinater – aktivitet 2
Från punkter till en rät linje – aktivitet 3
Undersök räta linjens ekvation – aktivitet 4
Fyra olika fyrhörningar 8C8E
Hamlet – To be or not to be 8D8E
Oändlighet och gränsvärde 8E8F
Robotprogrammering 8C8F
Samma area 8C8E
Tio frågor 8C

De länkar, filmer och annat kompletterande material som det hänvisas till i aktiviteterna finns samlat på ncm.gu.se/link >>

Läs mer på NCM:s webbsidor för matematikundervisning och IKT!
Matematikundervisning med IKT >>