Nydalaskolan

Skapad: 2011-10-04. Ändrad: 2011-11-29  

Nydalaskolan

nydala3.jpg

Alex, Danne och Bojana spelar Plump.

Om Nydalaskolan och matematikverkstaden,
se Youtube-film >>

Nydalaskolans matematikverkstad
Nydalaskolan har sedan hösten 2010 en matematikverkstad i huvudbyggnaden. Här arbetar jag, Jessica Håkansson som är lärare i matematik. Till matematikverkstaden kommer eleverna ur fyran, femman och sexan på schemalagda lektioner. Framförallt ges eleverna här möjlighet att utveckla sin taluppfattning och att lära matematik på ett kreativt och utmanande sätt. Varje elev har en egen matteplan baserad på vad jag anser att de behöver träna, vad de själva anser att de behöver träna, vad de tycker är roligt samt vad som står i deras IUP. Hur arbetet fortskrider dokumenterar eleverna i sin reflektionsbok. Jag planerar lektionerna efter dessa planer och övriga matematiklärares önskemål. Min strävan är att varje lektionspass dessutom ska innehålla huvudräkningsstrategier, samarbete, skriftlig reflektion och en stund då vi pratar matematik.

Onsdagar mellan 10.00 och 12.00 kan övriga grupper på skolan boka mig och/eller matematikverkstaden.

Tisdagar mellan 13.00 och 14.45 har jag öppen mottagning. Då är alla elever välkomna till mig med ett enda inträdeskrav. De måste ha med sig en lapp med önskemål om vad de vill träna på. Lappen kan de själva, läraren eller föräldrarna skriva.

Varje vecka presenteras en klurig uppgift på dörren till matematikverkstaden. Alla elever på skolan är välkomna att lämna in en lösning. Lösningen lämnas till mig senast torsdag klockan 12. Vid terminens slut delas priser ut till den elev som lämnat in lösningar till flest kluringar samt till den elev som lämnat in flest korrekt lösta kluringar.

Har du några frågor eller är lite nyfiken? Mejla mig på
jessica.hakansson@pub.malmo.se, bli min vän på Facebook: Jessica Mattefröken
eller kom och knacka på.
Välkommen!
Jessica

nydala_blomma.jpg

Eleverna tittar på blomman och väljer vilken förmåga de vill träna.

nydala1.jpg

Praktiskt arbete med tallinje i grupp.

nydala2.jpg

Lådorna är färgkodade efter blomman med förmågorna. Dafina väljer en blå låda för att träna matematiska begrepp.

nydala4.jpg

I matematikverkstaden arbetar barnen mycket praktiskt och vi varvar enskilt arbete med arbete i grupp.

Innehåll: LT