Slöjdarbeten som konkretiserar matematiska idéer och begrepp

Skapad: 2007-12-10. Ändrad: 2014-12-10  

Slöjdarbeten som konkretiserar matematiska idéer och begrepp

Matematiska idéer och begrepp är till sin natur generella och abstrakta. För att konkretisera matematikinnehållet för elever kan många skilda arbetssätt och material användas. Slöjdprocessen och tillgång till slöjdens alla material är andra bra exempel på hur matematik kan konkretiseras. På denna sida samlas slöjdarbeten som både kan "stå på egna ben" som slöjdarbeten men som också kan åskådliggöra eller konkretisera ett specifikt matematikinnehåll.

Literen i leire eller i tre


Literen i keramikk har mye matematikk i seg. Målene på sideflatene må beregnes. Ikke minst er det morsom å måle volumet på literen når den kommer ut av ovenen for andre gang. Hva har skjedd? Den rommer ikke en liter! Hvor mye har den krympet? Går det an å beregne størrelsen på sideflatene når vi vet krympningsprosenten? Ja, hvor stor må vi ha laget sidenflate for at "den ferdige boksen" skal romme en liter?

  • Innholdet i boksen skal romme en liter. Hvor store må sideplatene være når de er en cm tykke?
  • Elevene lager maler på fire sideplater og en bunnplate.
  • Ved bruk av kjevle og pinner kjevles leira ut til leiver som er en cm tykke.
  • Malene legges oppå og skjæres ut ved hjelp av en tapetkniv.
  • La sideplatene hvile til de blir lærharde. Platene settes sammen med leireslam. Tilslutt festes bunnen på.
  • Boksen blir mer elegant med små knotter til bein.
  • Lokket kan utformes på mange forskjellige måter og trenger ikke nødvendigvis å være like stor som boksen. Dekorer lokket med en fin ”knapp” på toppen, gjerne en som er utformet på samme måte som knottetne under.



Literboks i tre

Innholdet i boksen skal romme 1 liter. Sideplatene bør skjæres til med maskin slik at kantene blir rette.

  • Størrelsen på sideflatene må tilpasses tykkelsen på materialet. Er treplankene 10 mm tykke, må lengden på to plater være 10 cm og lengden på de to andre være 12 cm.
  • Høyden på boksen er avhengig om bunnen skal felles inn eller festes utenpå. På bildet er bunnen felt inn i et spor slik at høyden på boksen på bildet er noe mer enn 10 cm. Det enkleste er å feste bunnen utenpå og i etterkant når sideplatene er satt sammen.
  • Her er platene limt sammen og festet med tretapper. Fine, små spiker eller nagler kan også brukes.
  • Boksen kan dekoreres med ulike malingsteknikker for eksempel sjablonmaling, penseldekor og trykk. Tulipanene er laget med sjablonmaling ved hjelp av kontaktpapir, bladene er laget med pensel og prikkene i rødt er trykket med en flathodet spiker.
  • Boksen kan lakkeres til slutt.



Geometriskt bokmärke
Detta är en laborativ aktivitet med geometri samt övning i att följa en arbetsbeskrivning och omsätta innehållet till praktisk verksamhet. Innehållet passar för de äldre grundskoleeleverna. I en variant avsedd för årskurs 1 får eleverna genom en klippövning i tyg även erfarenhet av de geometriska formerna kvadrat, rektangel och triangel samt en tidig och mycket handgriplig kontakt med en triangels area.
Geometriskt bokmärke >>


Fingerstickade snoddar
Fingerstickning ger bra finmotorisk övning, de flesta tycker det är enkelt att lära sig tekniken, det behövs inga redskap utöver fingrarna och det går snabbt att fingersticka långa snoddar. Nackdelen är möjligtvis att det går åt mycket garn när många elever kommer igång och vill fingersticka långt, långt, långt …! Eftersom det snabbt blir mycket långa snoddar, speciellt om en hel grupp håller på samtidigt, uppstår alltid frågan: Hur långa är våra snoddar? Det brukar bli aktuellt att använda korridoren eller att gå utomhus och mäta med 10-meters måttband.

I häftet Gör roliga saker av tyg och garn finns en mycket instruktiv teknikbeskrivning. Se litteraturlistan >>


Längdlådor
Elever behöver få många erfarenheter av att uppskatta och mäta storheter. I en sträva presenteras förslag på några aktiviteter om längdmätning som exempelvis kan finnas färdigförberedda i lådor. Se särskilt Gör en metersnodd och Smala ränder.

  • En uppskattad hemuppgift för elever i årskurs 1: "Ta hem snodden och mät saker som är kortare eller längre än en meter!" Eleverna får med sig ett litet kort där de på ena sidan skriver eller ritar saker som är kortare än en meter och på andra sidan sådant som är längre.
  • Äldre elever sätter upp fyra snoddar till en kvadratmeter på anslagstavlan. De får i uppdrag att klippa ut kvadratdecimetrar ur tidningar. Kvadratdecimetrarna sätts upp i kvadratmetern och ingen tvekar sen på hur många kvadratdecimetrar det går på en kvadratmeter.

Längdlådor >>


Stjerne i blomstertråd
Hva skjer hvis du slår en knute på ei remse papir?

  • Klipp en remse i gråpapir, ca 9 cm bred og ca 50 cm lang.
  • Slå en vanlig ”knute” på papiret.
  • Ikke trekk hardt i endene, men juster endene slik at du får utnyttet bredden på papiret.
  • Knuten skal bli flat. Bruk bordplaten eller underlaget for å gjøre arbeidet lettere.
  • Når bredden på papiret ”fyller” knuten, så kan papiret trykkes ned mot bordplaten.
  • Klipp av endene.

Det er mulig å brette en regulær femkant på denne måten. Kanskje du må trene noen ganger for å få det til.


  • Legg malen på en treplate og slå en spiker i hvert hjørne.
  • Tvinn en metalltråd rundt annenhver spiker tre til fire ganger.
  • Bruke små metalltråder til å feste skjæringspunktene mellom trådene.
  • Fjern spikrene.
  • Tre perler på en ny metalltråd og tvinn denne rundt den femtakkede stjerna.


  • Lorenz attraktor och hyperboliska plan
    Det sägs att en fjärils vingslag i Brasilien kan orsaka orkaner i Texas ...
    Edward Lorenz är pionjär inom kaosforskningen. Genom sitt arbete som matematikintresserad meteorolog har han kunnat visa varför vi aldrig kommer att kunna göra långsiktiga väderprognoser. En liten avvikelse i ett inmatat värde ger snabbt stora avvikelser i de matematiska modeller som finns för att simulera väder.

    Dr Hinke Osinga är matematiker vid universitetet i Bristol. Under en julledighet kopplade hon av med att virka spetsmönstrade sexhörningar och kollegan Prof Bernd Krauskopf undrade om hon inte kunde virka något nyttigare eller mer användbart. Detta ledde till att Lorenz kaosekvation konkretiserades med hjälp av garn och ståltråd.
    Läs artikel >>
    Det är enkelt att finna ytterligare information genom att googla på Lorenz attraktor eller Lorenz manifold.

    Läs gärna
    How crochet solved an age-old maths problem >>
    Hyperbolic crochet coral reef >>
    Se YouTube-film om Hyperbolic crochet coral reef >>

    Tamina, D (2009). Crocheting adventures with hyperbolic planes USA: A K Peters Ltd.
    Mer om boken finns här >>

    En av de hyperboliska plan som finns att se i NCM:s matematikverkstad.



    Geometriska julkort

    Förena nytta med nöje och låt geometriska konstruktionsövningar resultera i julkort. Som en variation finns konstruktion av klassiska flätade julhjärtan.
    Geometriska julkort >>


    Julgransoktaeder

    Detta är en specialaktivitet för juletider eftersom halm och rött garn ska användas. Det går naturligtvis lika bra att göra aktiviteten årstidslös genom att använda annat material. Eleverna får erfarenhet av att jobba med en tredimensionell kropp under tiden som de övar färdighet i att läsa och följa en arbetsbeskrivning som innehåller en del matematiska ord. Gå ett steg vidare och låt eleverna tillverka oroar. Hemslöjden har många fina idéer.
    Strävorna 1C >>


    Tetraederkyckling

    Vad är en tetraeder? Åskådliggör genom att sy en charmig påskkycklig i fleece.
    Tetraederkyckling >>


    Innehåll: LT