Vad innebär det att kunna matematik? Hur kan detta beskrivas? Ofta handlar det om att uttrycka kunnandet i form av kompetenser eller förmågor som inte är kopplade till något specifikt områden inom matematiken. Förmågorna framkommer, samverkar och utvecklas då man är engagerad i aktiviteter med matematikinnehåll.
Här finner ni ett urval av länkar och referenser för inspiration och diskussion.
Matematik
- Bishop, Mathematical enculturation: a cultural perspective on mathematics education, bläddra online i boken.
- Devlin, Mathematics: The Science of Patterns: The Search for Order in Life, Mind and the Universe, bläddra online i boken.
- Reuben Hersh mfl, What Is Mathematics, Really? eller The Mathematical Experience. Ta del av hans böcker via google books…
- Sverker Lundin (2008), Skolans matematik. En kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling, doktorsavhandling, Uppsala universitet.
- Högskoleverket, Matematik och bildning.
- George Lakoff and Rafael E. Núñez, 2000. Where Mathematics Comes From, Basic Books.
Introduktion och sammanfattning, se wikipedia Where Mathematics Comes From. - Mouwitz, Matematik och bildning: berättelse, gräns, tystnad, avhandling i fulltext.
- Mac Lane, Saunders (1986). Mathematics, Form and Function. Springer-Verlag. Kortfattade introduktion på wikipedia, Mathematics, From and Funktion.
- Nationalencyklopedien beskriver matematik.
- Matematiken – var finns det?, Ola Helenius, Lars Mouwitz
Kunnande i matematik
- Ernest, Relevans och nytta, Lära och undervisa i matematik, NCM.
- Gustafsson och Mowitz, Vuxna och matematik – ett livsviktigt ämne.
- Gustafsson och Mouwitz, Validering av vuxnas kunnande – med rättvisa i fokus.
- Högskoleverket (1999), Räcker kunskaperna i matematik? I rapporten introduceras begreppet matematisk mognad.
- Kilpatrick mfl (2001), Adding it up. Går att läsa online kapitelvis, se tex 4 The Strands of Mathematical Proficiency.
- Vad är kunskap i matematik?, Andreas Ryve, Nämnaren nr 1 2006. (Artikel om Adding it up)
- NCTM, Principles and Standards for School Mathematics, delar fritt tillgängliga eller en 120-dagar free access. Se tex Summary
- Matematikämnet i skolan i internationell belysning (1992), rapporter och artiklar från ett svenskt projekt kring att studera Standards.
- OECD Education Working Papers, No. 35, OECD Publishing.PIAAC Numeracy: A Conceptual Framework, Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). PIAAC Numeracy Expert Group (2009), Palm mlf, En tolkning av målen med den svenska gymnasiematematiken och tolkningens konsekvenser för uppgiftskonstruktion (PM 199).
- The PISA 2015 Assessment Frameworkl
- The PISA 2012 Assessment Framework
- The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and Problem Solving, Knowledge and Skills, s 23 – 102 Mathematics Literacy. (2003 fokuserade PISA på matematik)
- Skolverket, Baskunnade i matematik.
- Skolverket, Nycklar till ett framgångsrikt liv? Om EU:s nyckelkompetenser, av Sven-Erik Lidman.
- Skolverket, Vetandet, kunnandet och klokheten – Tre former av kunskap och hur dessa framträder i gymnasieskolans kursplaner. Rapport framtagen inför kursplanearbetet GY2007.
- Skolverket, Mål och kunskapsformer i gymnasieskolans kursplaner. Rapport framtagen inför kursplanearbetet GY2007.
- Skolverket, Lärportalen i matematik, sök på ”förmågor”.
- TIMSS 2015 Mathematics Framework
- TIMSS 2011 Mathematics Framework
- TIMSS 2007 Assessment Frameworks, Mathematical Framework s 21 – 49. (Årskurs 4 och 8).
- TiMSS Advanced 2008 Assessment Frameworks, Mathematical Framework s 9 – 21. (Gymnasieskolans sista år).
- Undervisningsministeriet Danmark, (KOM – rapporten), Kompetencer og matematiklæring, Ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark.
- Kompetenser och matematik, Ola Helenius, Nämnaren nr 3 2006. (Artikeln om KOM-rapporten).