Vad innebär det att kunna matematik? Hur kan detta beskrivas? Ofta handlar det om att uttrycka kunnandet i form av kompetenser eller förmågor som inte är kopplade till något specifikt områden inom matematiken. Förmågorna framkommer, samverkar och utvecklas då man är engagerad i aktiviteter med matematikinnehåll.
Här finner ni ett urval av länkar och referenser för inspiration och diskussion.
Matematik
- Bishop, Mathematical enculturation: a cultural perspective on mathematics education, bläddra online i boken.
- Devlin, Mathematics: The Science of Patterns: The Search for Order in Life, Mind and the Universe, bläddra online i boken.
- Reuben Hersh mfl, What Is Mathematics, Really? eller The Mathematical Experience. Ta del av hans böcker via google books…
- Sverker Lundin (2008), Skolans matematik. En kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling, doktorsavhandling, Uppsala universitet.
- George Lakoff and Rafael E. Núñez, 2000. Where Mathematics Comes From, Introduktion och sammanfattning, se wikipedia Where Mathematics Comes From.
- Mouwitz, Matematik och bildning: berättelse, gräns, tystnad, avhandling i fulltext.
- Mac Lane, Saunders (1986). Mathematics, Form and Function. Kortfattade introduktion på wikipedia, Mathematics, From and Funktion.
- Nationalencyklopedien beskriver matematik.
- Matematiken – var finns den?, Ola Helenius, Lars Mouwitz
Kunnande i matematik
- Ernest, Relevans och nytta, Lära och undervisa i matematik, NCM.
- Gustafsson och Mouwitz, Vuxna och matematik – ett livsviktigt ämne.
- Gustafsson och Mouwitz, Validering av vuxnas kunnande – med rättvisa i fokus.
- Kilpatrick mfl (2001), Adding it up. Går att läsa online kapitelvis, se tex 4 The Strands of Mathematical Proficiency.
- Vad är kunskap i matematik?, Andreas Ryve, Nämnaren nr 1 2006. (Artikel om Adding it up)
- NCTM, Principles and Standards for School Mathematics, delar fritt tillgängliga eller en 120-dagar free access. Se tex Summary
- Matematikämnet i skolan i internationell belysning (1992), rapporter och artiklar från ett svenskt projekt kring att studera Standards.
- OECD Education Working Papers, No. 35, OECD Publishing.PIAAC Numeracy: A Conceptual Framework, Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). PIAAC Numeracy Expert Group (2009).
- The PISA 2015 Assessment Frameworkl
- The PISA 2012 Assessment Framework
- The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and Problem Solving, Knowledge and Skills, s 23 – 102 Mathematics Literacy. (2003 fokuserade PISA på matematik)
- Skolverket, Baskunnade i matematik.
- Skolverket, Nycklar till ett framgångsrikt liv? Om EU:s nyckelkompetenser, av Sven-Erik Lidman.
- Skolverket, Vetandet, kunnandet och klokheten – Tre former av kunskap och hur dessa framträder i gymnasieskolans kursplaner. Rapport framtagen inför kursplanearbetet GY2007.
- Skolverket, Mål och kunskapsformer i gymnasieskolans kursplaner. Rapport framtagen inför kursplanearbetet GY2007.
- Skolverket, Lärportalen i matematik, sök på ”förmågor”.
- TIMSS 2015 Mathematics Framework
- TIMSS 2011 Mathematics Framework
- TIMSS 2007 Assessment Frameworks, Mathematical Framework s 21 – 49. (Årskurs 4 och 8).
- TiMSS Advanced 2008 Assessment Frameworks, Mathematical Framework s 9 – 21. (Gymnasieskolans sista år).
- Kompetenser och matematik, Ola Helenius, Nämnaren nr 3 2006. (Artikeln om KOM-rapporten).
Se även
- Matematiska idéer och bilder på siten Matematisk Nyfikenhet av professor emeritus Håkan Lennerstad.
- Litteratur för lärare som undervisar i matematik.
- Skriftserie som behandlar olika aspekter av matematikutbildning. Författarna står själva för innehållet.