På grund av pandemin ber vi dig ringa 031 786 2206 innan du besöker oss!

Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Digital feedback in primary maths 2019-10-31
    The Education Endowment Foundation in the UK has published an evaluation of Digital Feedback in Primary Maths, a program that aims to improve primary school teachers’ feedback to students. The results of the evaluation found no evidence that students taking part in the program made more progress in math, on average (effect size = -0.04), than ...
  • Många elever som inte klarar godkänt i matematik 2019-10-29
    – Teknikutbildningar är starkt förknippade med matematik. Vill vi ha fler som söker teknikinriktade utbildningar och jobb i Sverige framåt är bland det mest prioriterade att satsa på matematiken, säger Li Ljungberg, expert inom utbildningspolitik på Teknikföretagen, … Läs vidare
  • Skolinspektionen: Lärare brister i digital undervisning 2019-10-29
    Svenska högstadieelever får inte den digitala undervisning i matematik och teknik som de har rätt till. Till stor del beror detta på bristande kunskaper hos lärarna, menar Skolinspektionen efter en ny granskning. Läs vidare Läs även: Digitala verktyg i undervisningen – matematik och teknik i årskurs 7-9 Begränsad användning av digitala verktyg i matematik och teknik ...
  • Släpper vi ut mattelärare utan professionell kunskap i att undervisa? 2019-10-29
    – Nyutbildade svenska lärare skulle vilja undervisa matematik på ett annat sätt, men de vet inte hur och de kan inte börja experimentera i en klass, säger Yukiko Asami Johansson, matematikforskare vid Högskolan i Gävle. Läs vidare
  • Ansök till Kleindagarna senast 4 nov! 2019-10-28
    Under Kleindagarna samlas ett tjugotal gymnasielärare i matematik för att tillsammans med professorer och högskolelärare utveckla morgondagens matematiklektioner. Vid världsledande Institut Mittag-Leffler i Djursholm, strax utanför Stockholm, utvecklar och planerar vi tillsammans morgondagens matematiklektioner för gymnasiet. Vidareutbildningen pågår under tre dagar. https://kleindagarna.se/ansokan/
  • Så blev Snättringeskolans sexor superproffs på matte 2019-10-28
    Över 60 procent av eleverna som gick ut årskurs sex på Snättringeskolan i våras har betyget A eller B i matte. Hemligheten? Redan i fyran skippade de matteboken. Läs vidare
  • Babies understand counting years earlier than believed 2019-10-28
    Babies who are years away from being able to say ”one,” ”two,” and ”three” actually already have a sense of what counting means, Johns Hopkins University researchers have discovered. Läs vidare/Read more
  • Minikonferens i algebradidaktik 2019-10-25
    Konferensen riktar sig framförallt till forskare och lärare inom matematikdidaktik i Norden men kan även vara av intresse för andra ämnesdidaktiker. Arrangörer är nätverket ”Teaching and learning of algebra” som startades våren 2016 på initiativ av forskare inom algebrans didaktik i Sverige och Finland. Läs vidare
  • Studie: Betydelsen av att variera innehållsliga aspekter för yngre elevers lärande av platsvärde 2019-10-24
    Forskning har visat att elever kan ha svårt att förstå platsvärde och att undervisning inte alltid lyckas med att utveckla deras kunskap om begreppet. Syftet med studien är att bidra med kunskap om undervisning av platsvärde i grundskolans tidigare år. Läs vidare
  • Studie: Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen 2019-10-24
    Syftet med denna studie är att få en bättre förståelse för hur fysisk aktivitet kan användas i skolan för att skapa mer gynnsamma förutsättningar för elevernas lärande i matematik. I studien har det undersökts om det finns en effekt av fysisk aktivitet på lång sikt på elevernas koncentration, arbetsminne och kunskaper i matematik av ett ...
  • Opinion: Modern high school math should be about data science — not Algebra 2 2019-10-24
    Thanks to the information revolution, a stunning 90% of the data created by humanity has been generated in just the past two years. Yet the math taught in U.S. schools hasn’t materially changed since Sputnik was sent into orbit in the late 1950s, says Jo Boaler and Steven D. Levitt. Läs vidare/Read more
  • NORMA 20 2019-10-22
    Den nionde nordiska matematikdidaktiska konferensen, NORMA 20 äger rum i Oslo 2-5 juni 2020. Värd för konferensen är Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vid Oslo universitet. Mer information finns på konferensens webbsida
  • Här är rymdhistoriens alla kvinnor 2019-10-21
    Kvinnornas roll i rymdhistorien inleddes långt före den första bemannade rymdfärden. De tre svarta kvinnliga matematikerna Katherine Johnson, Dorothy Vaughan och Mary Jackson hade avgörande – men tidigare inte så erkända – nyckelroller i USA:s rymdprogram före datoriseringens tid. Läs vidare
  • On Reviews of Research in Education 2019-10-21
    Not so long ago, every middle class home had at least one encyclopedia. Encyclopedias were prominently displayed, a statement to all that this was a house that valued learning. Läs vidare/Read more
  • Japanese Mathematics Teachers’ Professional Knowledge 2019-10-17
    Yukiko Asami-Johansson har forskat om japanska lärares professionella kunskaper i matematik. ”What kind of knowledge is required for the teaching of school mathematics at a given level depends on which teaching and learning culture one belongs to, since such knowledge is constructed under the constant institutional influence of the society.” Läs avhandlingen
  • Lärares egna lärande är viktigt för att förbättra elevers lärande 2019-10-17
    Lärares lärande är komplext och påverkas dels av egenskaper i fortbildningen och skolmiljön men även av individuella faktorer, som hur man lär sig, vad som motiverar och vilka förkunskaper man har. Sara Engvall visar att lärarens lärprocess är en viktig faktor att ta hänsyn till när man ska utforma lärarfortbildning som skapar långsiktig förändring i ...
  • Elever i matematiksvårigheter: Lärare och elever om låga prestationer i matematik 2019-10-15
    Har alla elever som inte får godkänt i matematik dyskalkyli? Vilka andra skäl kan ligga bakom elevernas låga prestationer i matematik De här frågorna är utgångspunkt i Ingemar Karlssons avhandling. Läs vidare
  • Tag chansen och ansök till Kleindagarna! 2019-10-15
    Kleindagarna är en kostnadsfri vidareutbildning för dig som är matematiklärare i gymnasieskolan. Anmälan är nu öppen för Kleindagarna 8-10 januari 2020. Ansök senast 4 november. Läs vidare
  • Anmälan öppen för Matematikbiennalen 2020 2019-10-14
    Matematikbiennalen är en av Sveriges största mötesplatser för verksamma lärare från förskola till högskola. Kongressen ger möjlighet till såväl nätverkande och kompetensutveckling som att delta i formandet av framtidens matematikundervisning. Läs vidare
  • Den svindlande Nobelveckan! 2019-10-14
    Nobelveckan är över – och det är för många, inklusive mig, något av en högtidsvecka varje år. Det är alltså de dagar i oktober då vetenskapen hyllas. Man kan också säga att det är en Upplysningstankens eller den mänskliga nyfikenhetens vecka, skriver Göran Greider. Läs vidare
  • Önskvärt anpassa kompetensutveckling till lokala skolförhållanden 2019-10-10
    Nationella satsningar för att stärka lärares professionalism måste låta berörda skolor vara med och anpassa satsningarna utifrån lokala förutsättningar och behov. Annars riskerar lärarnas professionella självkänsla att hämmas istället för att stärkas. Detta visar en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet utifrån exemplet Matematiklyftet. Läs vidare
  • Proven programs can’t replicate, just like bees can’t fly 2019-10-04
    In the 1930’s, scientists in France announced that based on principles of aerodynamics, bees could not fly. The only evidence to the contrary was observational, atheoretical, quasi-scientific reports that bees do in fact fly. Läs vidare/Read more
  • Ingrid Carlgren: Vad är nytt i de nya kursplanerna? 2019-10-01
    Så har nu förslagen till nya kursplaner kommit. Eftersom riktlinjerna för revideringarna varit kända ett bra tag innehåller förslagen inga större överraskningar. Ändå skulle de behöva granskas och analyseras ordentligt. Det gäller inte minst kunskapskraven. Visserligen sägs det att förändringarna handlar om förtydliganden och förenklingar snarare än större förändringar, men det som kallas för förenklingar ...
  • Skolchefen om lärarbristen: ”En nationell katastrof” 2019-10-01
    ”Tyvärr är det en nationell katastrof”. Anders Bergström, skolchef i Skellefteå kommun, har kämpat med lärarbrist de senaste åren. Liksom i andra kommuner sätts kreativiteten återkommande på prov för att kunna lösa situationerna som uppstår när det saknas lärare. Läs vidare
  • Debatt: 10-årig grundskola bara ett hugskott? 2019-09-30
    Debattören: Förslaget riskerar att öka skillnaderna i skolan. Att göra om förskoleklassen till åk 1 och därmed få en 10-årig grundskola är en idé som har diskuterats länge. När förskoleklassen blev obligatorisk 2018 sågs det som ett första steg mot en 10-årig grundskola. Läs vidare
  • Study: The importance of early attitudes toward mathematics and science 2019-09-30
    Given the importance of increasing student participation in science, technology, engineering, and math (STEM), there is a need to understand how factors such as student’s attitudes toward math and science in middle and high school are linked to their later college and career choices. The purpose of this study is to describe heterogeneity in math ...
  • Kids in poor, urban schools learn just as much as others 2019-09-27
    Schools serving disadvantaged and minority children teach as much to their students as those serving more advantaged kids, according to a new nationwide study. The results may seem surprising, given that student test scores are normally higher in suburban and wealthier school districts than they are in urban districts serving mostly disadvantaged and minority children. Läs ...
  • Emphasizing social play in kindergarten improves academics, reduces teacher burnout 2019-09-25
    Emphasizing more play, hands-on learning, and students helping one another in kindergarten improves academic outcomes, self-control and attention regulation, finds new UBC research. Läs vidare/Read more
  • Lärarstudenter: Utbildningen kräver drivkraft 2019-09-25
    Studenterna Lisa Källvik och Denny Jansson lägger fem år vardera på att utbilda sig till ämneslärare. Deras råd: Underskatta inte utbildningen. Den är mer krävande än vad många tror. Läs vidare
  • Knepen som gör matteuppgifterna lättare 2019-09-25
    Genom att träna på att hitta olika strategier så ökar elevers problemlösningsförmåga i matematik. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. – Matematikern Paul Halmos hävdade att problemlösning är ”matematikens hjärta”. Och det stämmer att problemlösning har en särställning i matematikundervisningen på gymnasiet, säger avhandlingens författare Eva Fülöp, som också är lärare i matematik på ...
  • Prisad professor fortsätter leva aktivt liv 2019-09-24
    Du är bra på att väcka lusten för matematik, ett ämne som för många är förknippat med ångest i skolan? – Ja, jag blir så ledsen av att höra det. Matematik är ju det mest fantastiska ämne som uppfunnits i världshistorien. Det är ju hemskt att så många som tio procent inte lärt sig att läsa, ...
  • Konsten att hänga tavlor 2019-09-24
    För högt eller för lågt? För att få till en schysst tavelvägg finns en del regler att beakta. – De som jobbar med utställningar tänker alltid enligt gyllene snittet, säger Jenny Westin från Interiördesign. Läs vidare
  • Jobba och studera till lärare samtidigt 2019-09-24
    Sverige behöver fler kunniga och kompetenta lärare. Regeringen föreslår en satsning som gör det möjligt för fler lärosäten att erbjuda en arbetsintegrerad lärarutbildning, där möjlighet finns att jobba på en skola och studera till lärare parallellt. Läs vidare
  • Matematik & kultur är grunden 2019-09-24
    Under de senaste 20 åren har vi lärt oss 90 procent av det vi nu vet om hjärnan, som att fysisk aktivitet förbättrar minne, kreativitet och väl-befinnande. Vad gör konsten? Läs vidare
  • »Lärares tysta kunskap är inte alltid den bästa« 2019-09-23
    Lena M Olsson, sociolog, har skrivit boken Från tyst kunskap till beprövad erfarenhet. Det har gjorts många utvecklingsinsatser för att beskriva vad lärares tysta kunskap består av, för att den ska kunna spridas och för att få en ökad legitimitet för lärares arbete. – Men den tysta kunskapen kan också behöva ifrågasättas och granskas. Beprövad erfarenhet ...
  • Här får lärarna både tid och betalt för att handleda studenter 2019-09-23
    I Finland driver universiteten egna övningsskolor som lärarstudenterna gör sin praktik på. – Närheten mellan verkstadsgolvet och lärarutbildningen är oerhört värdefull, säger Bernt Klockars som är ledande rektor för Vasa övningsskola. Läs vidare
  • Staying at elementary school for longer associated with higher student attainment 2019-09-20
    A new study has discovered that US students achieve better results in reading and mathematics tests when they stay in elementary school for grades six (age 11-12) and seven (age 12-13), rather than transfer to middle school. Läs mer
  • Matematiska samtal i klassrummet 2019-09-18
    Intervju med Cecilia Kilhamn, lektor i matematikdidaktik som tillsammans med kollegor vid Göteborgs universitet har skrivit boken Matematiska samtal i klassrummet. Vägar till elevers lärande. Läs mer
  • All you need is maths? The man using equations to find love 2019-09-11
    They say love is a numbers game. Bobby Seagull – the mathematician who rose to fame as a finalist on University Challenge in 2017 – took them literally. A few years ago, he sat down to try to work out why he had been so unlucky in life. “I was 32 or 33, I was ...
  • Strategiskt tänkande en tillgång för elever 2019-09-11
    Genom att träna på att hitta olika strategier så ökar elevers problemlösningsförmåga i matematik. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. Läs vidare
  • Digital mattebok på arabiska för gymnasiet 2019-09-09
    Idag släpps den tredje gymnasiekursen på den arabiska versionen av Matteboken.se. Förhoppningen är att översättningen ska underlätta för elever med arabiska som modersmål att utveckla sina matematikkunskaper på högre nivåer. Läs vidare
  • De samarbetar och lär sig mer matematik 2019-09-09
    Pernilla Jalvin är klasslärare på Kastellegårdsskolan i Ytterby utanför Kungälv. Hon och hennes kollegor i arbetslaget för treorna arbetar med metodiken kooperativt lärande. Det betyder bland annat att de lär ut flera olika strukturer för hur eleverna kan samarbeta med varandra. Läs vidare
  • Kvalitetsskillnaderna ökar i svensk skola, visar ny forskning 2019-09-09
    Det råder stora kvalitetsskillnader mellan svenska skolor – särskilt ökar skillnaderna mellan storstads- och landsbygdsskolor. Läs vidare
  • Can an idea be beautiful? 2019-09-07
    Mathematicians often describe arguments as “beautiful” or “dull,” and famous scientists have claimed that mathematical beauty is a guide toward the truth. Do laypeople, like mathematicians and scientists, experience mathematics aesthetically? Three studies suggest that they do. Läs mer samt ScienceDaily.
  • Sum of three cubes for 42 finally solved 2019-09-07
    Hot on the heels of the ground-breaking ’Sum-Of-Three-Cubes’ solution for the number 33, a team led by the University of Bristol and Massachusetts Institute of Technology (MIT) has solved the final piece of the famous 65-year-old maths puzzle with an answer for the most elusive number of all – 42. The original problem, set in 1954 ...
  • Skolornas matematiktävling 2019-09-03
    Anmäl din skola till Skolornas Matematiktävling 2019 senast onsdag den 18 september! Det är därför hög tid att anmäla just din skola till tävlingen som varje år inspirerar mängder av gymnasieelever att utforska matematikens fantastiska värld. Skolornas matematiktävling är en tävling i matematisk problemlösning för gymnasielever. Tävlingen har arrangerats varje år sedan 1961 av Svenska Matematikerförbundet. I ...
  • Teknik i skolan – vad kan vi lära av forskningen? 2019-08-27
    Svensk skola digitaliseras på bred front, men forskningsstödet för att det leder till generella förbättringar är klent. I den här rapporten går Gabriel Heller-Sahlgren igenom vad vi vet om de nya digitala hjälpmedlens betydelse för lärandet och hur förutsättningarna ser ut för att med teknikens hjälp effektivisera undervisningen och sänka kostnaderna i skolan. Läs vidare
  • Does language matter? 2019-08-27
    Frithjof Theens har undersökt några möjliga effekter som språket kan ha på skriftliga matematikuppgifter och därmed också på validiteten vid bedömning av matematikkunskaper. Läs vidare
  • Studie: Så kan moralisk och politisk utveckling förutsägas 2019-08-26
    Hur kommer det sig att dagens konservativa är mer liberala i många värderingsfrågor än gårdagens liberaler? Varför har opinionen i stora delar av världen svängt så enormt snabbt till förmån för homosexuellas rättigheter men stått stilla på andra etiskt minerade områden som till exempel aborträtt? De fyra forskarna – matematiker, psykologer och samhällsvetare vid Stockholms ...
  • Lärarbristen borde göra politikerna sömnlösa 2019-08-26
    Nio av tio föräldrar tycker att det är viktigt med behöriga lärare. Men lärarbristen fortsätter växa. Det är mer än hög tid för politikerna att börja agera mer kraftfullt, skriver Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand. Läs vidare
  • Malin utvecklar framtidens praktiska mattelektioner 2019-08-26
    Mattelektionerna behöver inte alltid bestå av att sitta i skolbänken och räkna, utan kan också innehålla praktiska övningar som gör ämnet lättare och roligare. Det vill Malin Bergsten, matematiklärare på Naturbruksskolan Svenljunga, vara med och bidra till. Läs vidare
  • Shape-shifting sheets 2019-08-23
    Mathematical framework turns any sheet of material into any shape using kirigami cuts. Researchers from the Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences (SEAS) have developed a mathematical framework that can turn any sheet of material into any prescribed shape, inspired by the paper craft kirigami (from the Japanese, kiri, meaning to ...
  • Varför övergavs romerska siffror? 2019-08-21
    På 1200-talet introducerade matematikern Leonardo Fibonacci ett revolutionerande talsystem för européerna som kom att förändra Europa för alltid. Läs vidare
  • Stor brist på vissa ämneslärare 2019-08-21
    Högstadielärare och speciellt matte-NO- och slöjdlärare är svårast för kommunerna att få tag på, visar Ekots enkät. Över 70 procent av de 202 kommuner som svarat på en enkät från Ekot inför läsårsstarten uppger att det är svårast att få tag på högstadielärare när det gäller rekryteringen av lärare till grundskolan. Läs vidare
  • Forskare vill nyansera bilden om tre terminer 2019-08-21
    Tre terminer och kortare sommarlov. Det är modellen för Amerikanska gymnasiet i Göteborg. Enligt rektorn finns det över 50 studier som stödjer deras inriktning. Men enligt professor Christian Lundahl finns det få studier som jämfört två- och treterminssystem. Däremot stödjer flera studier att det finns negativa effekter med ett långt sommarlov. Läs vidare
  • 1000 sjuåringar i Eskilstuna lär sig matte på nytt sätt 2019-08-20
    När skolorna börjar igen i Eskilstuna ska en majoritet av eleverna i årskurs ett få undervisning i matte på ett helt nytt sätt. Ett forskningsbaserat läromedel har tagits fram av projektet Framtidens läromedel vid Mälardalens högskola. Metoden ger ett tydligt stöd till lärarna. Läs vidare
  • Garanti för rätt stöd i rätt tid 2019-08-20
    Elever som behöver extra stöd i svenska och matematik ska få det redan i förskoleklass. Det är en del i läsa, skriva och räkna-garantin som infördes vid halvårsskiftet. Läs vidare
  • Where teachers thrive: Organizing school for success 2019-08-13
    Bokrecension Susan Moore Johnson has spent a lifetime studying teachers in their workplaces. In her new book, Where Teachers Thrive: Organizing Schools for Success, she helps us understand more about how context matters. To emphasize the central importance of the environment of schools for teachers, when the research team “compared schools demographically similar, we found higher rates ...
  • The teachers we need, the teachers we can get 2019-08-10
    A new report from the Oklahoma Department of Education confirmed that that state has lost 30,000 teachers in the past six years, a significant number in a state that employs a total of only 41,000 teachers. Response to teacher flight in Oklahoma, as in other states, has focused on finding warm bodies to fill classrooms, not ...
  • Study shows we like our math like we like our art: Beautiful 2019-08-10
    A beautiful landscape painting, a beautiful piano sonata — art and music are almost exclusively described in terms of aesthetics, but what about math? Beyond useful or brilliant, can an abstract idea be considered beautiful? Yes, actually — and not just by mathematicians, reports a new study in Cognition. Läs mer
  • A growth mindset intervention can change students’ grades if school culture is supportive 2019-08-08
    Boosting academic success does not have to derive from new teachers or curriculum; it can also come from changing students’ attitudes about their abilities through a short online intervention, according to the latest findings from the National Study of Learning Mindsets published in Nature on Aug. 7. The experimental study involved more than 12,000 ninth graders ...
  • Novel school improvement program can raise teaching quality while reducing inequality 2019-08-07
    A multi-national European study, looking at over 5,500 students, has found that a novel school intervention program can not only improve the mathematics scores of primary school children from disadvantaged areas, but can also lessen the achievement gap caused by socioeconomic status. Läs mer
  • Preschool teachers ask children too many simple questions 2019-08-06
    When preschool teachers read books in their classrooms, the questions they ask play a key role in how much children learn, research has shown. But a new study that involved observing teachers during class story times found that they asked few questions – and those that they did ask were usually too simple. Läs mer
  • Earthquakes, hurricanes and other natural disasters obey same mathematical pattern 2019-08-06
    Researchers from the Centre for Mathematical Research (CRM) and the Universitat Autònoma de Barcelona have mathematically described the frequency of several dangerous phenomena according to their size with more precision than ever. Using new statistical tools, researchers have rigorously demonstrated how the frequency of earthquakes, hurricanes, torrential rains and meteorite impacts can be described with the ...
  • Konferens: Educating the Educators III 2019-07-29
    En internationell konferens om hur kompetensutvecklingsinsatser för lärare i matematik och naturvetenskaperna i grund- och gymnasieskolan kan skalas upp. Konferensen hålls i Freiburg, Tyskland den 7-8 oktober 2019. Läs mer
  • Expert mathematicians stumped by simple subtractions 2019-07-12
    UNIGE researchers have shown that our general knowledge about the world interferes with our ability to solve basic mathematical problems, even among experts in the field. Läs mer
  • Small class size vs. evidence-based interventions 2019-07-10
    The Ministry of Education in France introduced a policy in 2002 that reduced class size to no more than 12 pupils in areas determined to have social difficulties and high proportions of at-risk pupils, called Zones d’Education Prioritaire (ZEP). In order to evaluate the effectiveness and usefulness of this policy, researcher Jean Ecalle and colleagues in ...
  • Sommarskolan – en chans att komma ikapp 2019-07-09
    45 skolor i skolor i Stockholms stad samarbetar så att alla elever i årskurs 4–9 som inte når målen i ett eller flera ämnen, eller gymnasiebehörighet i årskurs 9, erbjuds sommarskola. Ambitiösa och hårt arbetande elever, så beskriver läraren Thomas Arvidsson sina elever på Blackebergs gymnasieskola. Läs mer
  • Good home learning in early years boosts secondary school achievements 2019-07-09
    The positive effects of a rich home learning environment during a child’s early years continue into adolescence and help improve test scores later in life, according to a new study published in School Effectiveness and School Improvement. Läs mer )
  • Culture shapes how we learn to reason? 2019-06-25
    If you made any plans for next week, congratulations! You’ve demonstrated a key feature of being human: being able to think beyond the here and now – or, think abstractly. But when babies learn different kinds of abstract thought, and how, is still hotly debated by psychologists. Now new research published in the Proceedings of ...
  • Music students do better in school than non-musical peers 2019-06-25
    High school students who take music courses score significantly better on math, science and English exams than their non-musical peers, according to a new study published in the Journal of Educational Psychology. Läs vidare/Read more
  • I hårdträning inför OS – David ska ta sig an världseliten i matematik 2019-06-24
    Han har gillat matematik sedan förskolan och tentade av gymnasiematten redan i högstadiet. I sommar tävlar Lerbergsbon David Engström mot världseliten i matematikolympiaden i engelska Bath. Läs vidare
  • Katastrof att var tredje pojke i utsatta områden missar gymnasiet 2019-06-24
    Arbetsmarknaden för dem som bara gått grundskolan är nästan helt stängd. Samtidigt saknar allt fler elever behörighet att söka till gymnasieskolans nationella program. Särskilt stort är problemet i utsatta områden. Läs vidare
  • Three big questions on artificial intelligence and schools 2019-06-24
    Artificial Intelligence is changing banking, health, business, and the military. But so far, it has been slow to go big in K-12 education, said Scott Garrigan, a professor at Lehigh University at a session at the International Society for Technology in Education’s annual conference here. Läs vidare/Read more
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2019-06-24
    Årets andra nummer innehåller fyra artiklar. Investigating the fit of a model for students’ understanding of fractions in a Norwegian context Trond Stølen Gustavsen and Olav Gravir Imenes Authority in students’ peer collaboration in statistics: an empirical study based on inferentialism Abdel Seidouvy, Ola Helenius and Maike Schindler Engaging children in mathematical discourse: a kindergarten teacher’s multimodal participation Svanhild Breive University students’ ...
  • Erlaskolan satsar på att höja matematikresultaten 2019-06-18
    År 2021 ska meritvärdet för elever som går ut nian på Erlaskolan vara högre än genomsnittet. Det är ett av målen för den matematiksatsning som nu görs på alla tre skolor. Att utgå från aktuell forskning om hur man får till kreativa matematiska resonemang med elever är en viktig del i denna satsning. Läs vidare
  • Mikael Passares stipendium 2019 2019-06-17
    Mikael Passares minnesfond har instiftat ett stipendium för att uppmärksamma elevers matematikprestationer. Det delas ut i samband med Kängurutävlingen. Läs mer om stipendiet … Årets stipendiater är: Annie Karlsson, Skottorps skola, Laholm Danylo Shevshuk, Jonsboskola, Långshyttan Elsa Börjesson, Vasaskolan, Kalmar Felix Tsukanaka Ohorn, Ekdalaskolan, Mölnlycke Iris Alvengren, Skottorps skola, Laholm Isabelle Sihver, Källängens skola, Lidingö Johan S Curstedt, Danderyds gymnasium, Danderyd Martin Haoxuan, Montessoriskolan kvarnhjulet, ...
  • Undervisningstid i europeisk grundskola jämförd 2019-06-17
    Svenska elever tillbringar mer tid i klassrummet än finska men mindre än danska. Franska elever får betydligt mer undervisning i läsning och skrivning än svenska. Läs vidare
  • Kända forskare föreläser om kosmos och matematik 2019-06-13
    Vilka matematiska pussel erbjuder kosmos? I sommar, den 6 juli, kommer två av de mest framstående forskarna och populärvetenskapliga talarna i världen att presentera sin syn på matematikens roll i utforskandet av universum. Föreläsningarna är öppna för allmänheten efter anmälan. Läs vidare
  • Läsa-skriva-räkna-garantin blir verklighet – tar plats i läroplanen 2019-06-13
    Den 1 juli 2019 börjar reformen Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser att gälla. Garantin ska säkerställa att alla elever som behöver stödinsatser i förskoleklass och lågstadiet tidigt får det i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Läs vidare Läs även: Nya lagar och regler för skolan träder i kraft
  • California’s positive outliers: Districts beating the odds 2019-06-11
    In this report, we summarize the results of a quantitative analysis that identifies districts in which students of color, as well as their White peers, have demonstrated extraordinary levels of academic achievement, measured by California’s new assessments in English language arts and mathematics, taking into account race and family income and education levels. These results show, ...
  • Skärpta betygskrav får dramatiska effekter 2019-06-10
    Regeringen vill se tuffare antagningskrav till vissa högskoleutbildningar. Men det skulle få dramatiska effekter, visar en färsk analys. Grundlärarutbildningen skulle knappt få några antagna alls. Läs vidare
  • Does technology help boost students’ critical thinking skills? 2019-06-10
    That’s the question the Reboot Foundation, a nonprofit, asked in a new report examining the impact of technology usage. The foundation analyzed international tests, like the Programme for International Student Assessment or PISA, which compares student outcomes in different nations, and the National Assessment of Educational Progress or NAEP, which is given only in the ...
  • How engaged are teachers with research? 2019-06-05
    A research briefing published by the Education Endowment Foundation (EEF) in the UK looks at what progress has been made in embedding evidence-informed practice within teaching in England. As part of the brief, researchers from the National Foundation for Educational Research (NFER) summarized findings from a nationally representative survey of 1,670 schools and teachers. The survey ...
  • Ring ut till lektion! 2019-06-04
    Naturen har en lugnande inverkan på de flesta människor samtidigt som utomhuspedagogik ger möjligheter att anpassa och tänka nytt kring undervisningen. Men för att det ska fungera för alla elever krävs noggranna förberedelser och tydliga ramar. Läs vidare
  • The reader-friendliness of effect sizes 2019-06-03
    Effect size has long been the standard measurement used in educational research. This commonality allows for comparison across studies, between programs, and so on. It’s a tricky statistic, though, because its implications are not necessarily understood by the typical consumer of research. For example, saying that a program has an effect size of +0.13 is ...
  • Anpassat mattelyft 2019-06-03
    När lärarna på Södermalmsskolans grund­särskola deltog i arbetet med att ta fram läromedel i matematik väcktes lusten hos eleverna och gavs fortbildning för dem själva. Läs vidare
  • Interleaved practice improves math test scores 2019-06-03
    The results of a randomized controlled trial, published in the Journal of Educational Psychology, suggest that a greater emphasis on interleaved practice may dramatically improve math test scores for seventh graders. Whereas most mathematics worksheets consist of a block of problems devoted to the same skill or concept, an interleaved worksheet is arranged so that ...
  • Det vilda skollivet 2019-05-31
    Full fart mellan hönsgård och linbana. Elsebeth Holm, vägledare i utepedagogik på danska Strandgårdskolen, är övertygad om att utevistelse stärker lärandet för alla – men att det passar extra bra för elever i behov av särskilt stöd. Läs vidare
  • Elevers upplevelser kan utveckla undervisningen i matematik 2019-05-29
    Matematik är ett ämne som kan upplevas som svårt i skolan, inte minst när det finns särskilda utbildningsbehov. Helena Roos vid Linnéuniversitetet har undersökt när elever känner sig inkluderade och lär sig matematik bäst. Men det finns inte en enda universallösning. Läs vidare
  • 110 procent matte och fysik – Oliver bryter skoltrenden 2019-05-29
    Många oroar sig för att gymnasieelevernas skolresultat ska ha försämrats, framförallt inom ämnen som matematik och svenska. Läs vidare
  • Phase transitions: The math behind the music 2019-05-29
    Physics Professor Jesse Berezovsky contends that until now, much of the thinking about math and music has been a top-down approach, applying mathematical ideas to existing musical compositions as a way of understanding already existing music. He contends he’s uncovering the ’emergent structures of musical harmony’ inherent in the art, just as order comes from ...
  • Sökmotorn Wolfram Alpha fyller 10 år! 2019-05-28
    Den 18 maj var det tio år sedan den vetenskapliga sökmotorn Wolfram Alpha drog igång sin verksamhet. Sökmotorn skapades av den brittiske matematikern Stephen Wolfram och målet med sökmotorn är att den bättre ska kunna ge svar på olika vetenskapliga frågor, matematiska uträkningar och liknande än vad andra sökmotorer klarar av. Läs vidare  
  • Mattebloggen skapar hetta i problemen 2019-05-28
    Verkliga mottagare sporrar motivation och lärande, menar läraren Katarina Eriksson som startat bloggen Matte United där elever ger varandra matematiska problem. Läs vidare
  • ”Utan kontanter går integriteten förlorad” 2019-05-27
    Utan kontanter riskerar vi att förlora möjligheten att hålla våra transaktioner hemliga. Köp som var för sig verkar harmlösa läggs samman till detaljerade profiler, skriver Svante Linusson (C), professor i matematik vid KTH. Läs vidare
  • ”Betyg är ett lärarbeslut” 2019-05-27
    Snart är det återigen dags att sätta betyg. Många ringer Skolverkets upplysningstjänst för rådgivning just nu, då direktiven spretar. På förekommen anledning vill vi därför påminna om att svaren redan finns – i skollagen. Vi har tagit fram några exempel, som vi alla kan ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen: Läs vidare
  • Normerna fångas i formler 2019-05-23
    Pontus Strimling leder tillsammans med Kimmo Eriksson en forskargrupp på Institutet för framtidsstudier som använder matematiska modeller för att undersöka hur och varför normer förändras i samhället. I en artikel nyligen lyfter de till exempel fram en övergång som sker just nu, från normen att hosta i handen till att hosta i armvecket i stället. Läs vidare
  • Med algoritmerna i advokatens tjänst 2019-05-20
    Algoritmer var under en lång tid i stort sett endast något som de mer matematiskt intresserade brydde sig om och fascinerades av. Ordet kommer från arabiskan och från den persiske matematikern och astronomen al-Khwarizmi, som levde i Bagdad på 800-talet. Men under andra världskriget förändrades allt när de första elektroniska datamaskinerna togs i bruk. Plötsligt ...
  • Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid 2019-05-20
    Catarina Player-Koro, docent vid Institutionen för pedagogik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet, och Anita Eriksson, högskolan i Borås, har undersökt hur förstelärare i matematik i grundskolan ser på sitt uppdrag. Läs vidare
  • Matematik på universitetsnivå – redan i gymnasiet 2019-05-20
    Elever från Höga kustens teoretiska gymnasium åker varannan vecka till Umeå för att studera problemlösning – ett sätt att möta universitetet tidigare och få en större förståelse för matte. Läs vidare
NCM:s och Nämnarens webbplats