På grund av pandemin ber vi dig ringa 031 786 2206 innan du besöker oss!

Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Nya ”Förstå och använda tal” har kommit 2020-10-20
    Nu finns nya Förstå och använda tal i vår webbshop. Detta är en reviderad upplaga av bästsäljaren från 2008 av Alastair McIntosh.
  • Seminarium 22/10: Matematikboken och läroplanen – möjlighet och/eller hinder? 2020-10-20
    Seminarium med Anna Pansell som disputerade 2018 och  idag arbetar som lektor i matematikdidaktik på Stockholms universitet. När: Torsdag 22 oktober 2020 klockan 16:00-17:30 Var: Höstens seminarier kommer att genomföras digitalt via zoom. När du har anmält dig får du en zoomlänk i bekräftelsen på epost. Läs mer och anmäl dig här
  • Hur kan elever lära bättre? 2020-10-20
    Forskarskolan Käkk, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum, vänder sig till lärarutbildare med ett ämnesdidaktiskt intresse. De ska genom praktiknära studier utveckla kunskap om hur ämnesinnehåll transformeras och omsätts i undervisningen. – I slutändan är målet att eleverna ska få en ännu bättre undervisning i skolan genom att utveckla kunskaper om undervisning i både ...
  • Naturens mattesnillen – så räknar djur 2020-10-20
    Att kunna skilja på ett eller två kan vara livsavgörande. Men att se att elva är fler än tio, det är inte lika viktigt. I alla fall inte om man är en groda på jakt efter föda. Läs vidare
  • The mathematical values of Linear A fraction signs 2020-10-11
    A recent study by a team based at the University of Bologna, published in the Journal of Archaeological Science, has shed new light on the Minoan system of fractions, one of the outstanding enigmas tied to the ancient writing of numbers. Läs mer
  • For math fans: A hitchhiker’s guide to the number 42 2020-10-11
    Here is how a perfectly ordinary number captured the interest of sci-fi enthusiasts, geeks and mathematicians. Läs mer
  • Young physicist ’squares the numbers’ on time travel 2020-10-11
    Paradox-free time travel is theoretically possible, according to the mathematical modelling of a prodigious University of Queensland undergraduate student. The range of mathematical processes we discovered show that time travel with free will is logically possible in our universe without any paradox. Läs mer
  • Learning Mathematics Successfully: Raising Self-Efficacy in Students, Teachers, and Parents 2020-10-11
    Bokrecension: Learning Mathematics Successfully: Raising Self-Efficacy in Students, Teachers, and Parents dives deeply into the theories behind self-efficacy and examines how students, teachers, and parents build on and influence each other. Even though the word “mathematics” is in the title of the book, this is one resource that is highly applicable to other content areas ...
  • Matematikk med roboter i ungdomskolen 2020-10-09
    Sanna Forsström disputerer 21. oktober for ph.d.-graden ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet (HVL) med avhandlinga: ”Doing Mathematics with Robots: an Activity Theoretical Perspective on the Links between Mathematics and Programming in Classroom Activities”. Läs mer
  • PISA-resultaten är tillförlitliga visar OECD:s rapport 2020-10-08
    OECD:s granskning visar att Sveriges resultat i PISA 2018 är tillförlitliga. OECD slår också fast att Skolverket har följt OECD:s regelverk och genomfört undersökningen enligt riktlinjerna. Läs mer
  • Matematikdidaktiska forskarseminarier 2020-10-08
    ”Seminarieserien i matematikämnets didaktik innefattar öppna högre seminarier MERS där inbjudna talare från MND eller gäster från andra institutioner/universitet presenterar och diskuterar aktuell forskning. Seminarierna sker via Zoom.” Läs mer
  • Nobelpristagaren i fysik: ”I början var folk skeptiska” 2020-10-07
    Roger Penrose använde sig av genialiska matematiska metoder i sitt arbete för att bevisa att svarta hål är en direkt konsekvens av Albert Einsteins relativitetsteori. Einstein trodde inte själv att svarta hål existerade, skriver University of Oxford. Priset delas i två delar. En del av priset går till Roger Penrose och andra delen av priset går ...
  • Stipendier för projekt som främjar matematiskt lärande 2020-10-07
    Nu går det att söka projektmedel från Maria Ingelman Sahléns minnesfond för matematiskt lärande. Fonden delar från och med januari 2020 årligen ut medel till lärare och studerande, för att möjliggöra projekt ämnade att stärka och utveckla undervisningen i matematik på framför allt gymnasienivå. Ansök senast den 15/11 Läs vidare
  • Varifrån kommer bra idéer? 2020-09-28
    Tre viktiga innovationer som ligger till grund för vårt moderna tänkande har sitt ursprung i tre brittiska män under 1600- och 1700-talen. Statistik, exakt tidmätning och vetenskapliga experiment verkar bottna i samma miljö. Läs vidare  
  • Kurt Gödel och människornas oändliga oro 2020-09-28
    Den briljante österrikiske logikern och matematikern Kurt Gödel vägde vid tidpunkten för sin död knappt trettio kilo. Han hade då i flera år lidit av svår paranoia, som bland annat fick som konsekvens att han vägrade inta någon mat som inte hans fru Adele först hade provsmakat, för att försäkra honom om att den inte ...
  • Nu är Pangea matematiktävling tillbaka 2020-09-23
    Målet med Pangea Matematiktävling är att motivera alla deltagare för matematik. Tävlingen sker på distans och är riktad till åk 7-9. Arrangör: Södertörns gymnasium. Anmälningstid: 5 oktober – 10 november 2020 Läs vidare och anmäl er här
  • Göteborgs universitet och NCM har stora problem med e-posten just nu 2020-09-22
    Det beror på ett hårdvaruproblem enligt IT-enheten och beräknas ta större delen av denna vecka (v. 39) att åtgärda. Se Om NCM för andra kontaktmöjligheter med oss. Den mejladressen som för tillfället fungerar är ncm@ncm.gu.se till administrationen. Vi ber dig som vanligtvis beställer via epost att tills vidare göra det i vår webbshop.
  • Will technology transform education for the better? 2020-09-17
    This publication summarizes a forthcoming academic review paper on education technology, “Upgrading Education with Technology: Insights from Experimental Research.” Källa:  Best Evidence in Brief Läs vidare/Read more
  • Avhandling om matematik i förskoleklass utsedd till Skolportens favorit 2020-09-14
    Att i ett tidigt skede bryta elevers missuppfattningar kring matematik har positiv effekt. Det visar Helena Vennbergs forskning om undervisning i matematik i förskoleklass. Nu har hennes avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel. Helena Vennberg har följt förskoleklasser där läraren arbetar med det forskningsbaserade undervisningsmaterialet Tänka, resonera och räkna i förskoleklass, TRR. Läs vidare
  • Bedömning med fokus på feedback i det dagliga 2020-09-14
    Lisa Björklund Boistrup är professorn som forskar om hur man bäst lär ut matematik till barn. Hon vänder sig mot ett ensidigt fokus på bedömning och enkelt mätbara mål. – Bedömning är ofrånkomligt, men det är inte per definition något bra, säger hon. Läs vidare
  • Kommentarmaterial till kursplanen i matematik 2020-09-10
    Detta kommentarmaterial riktar sig till lärare som undervisar i matematik på grundläggande nivå inom kommunal vuxenutbildning. Läs vidare
  • Mathematics teaching through the lens of planning: actors, structures, and power 2020-09-04
    Helena Grundén vill med sin avhandling fördjupa förståelsen för matematikundervisning genom att fokusera på en viktig del av lärares arbete – planering. Läs vidare
  • Peer Assisted Learning Strategies and math achievement 2020-09-03
    Math PALS (Peer Assisted Learning Strategies) is a supplemental program designed to support mathematics learning through structured peer tutoring activities. Student dyads are created by matching students with similar level of math skills. The program also includes initial professional development to support teachers to deliver the intervention. Källa: Best Evidence in Brief Läs mer om studien på ...
  • Kängururesultat 2020 2020-08-31
    Här nedan kan du se alla de bästa inrapporterade resultaten i alla tävlingsklasserna. Skulle du sakna något resultat eller kan komplettera informationen om vissa elever, hör av dig till oss! Tävlingsresultat Max-poäng är 96 förutom Milou åk 2 Cadet åk 9 Cadet åk 8 Benjamin åk 7 Benjamin åk 6 Benjamin åk 5 Ecolier åk 4 Ecolier åk 3 Milou åk 2 (max 62 p)
  • Unga mattegenier får utlopp för sin talang på Chalmers 2020-08-28
    Vidar-Lo ska börja fyran till hösten, men läser redan matte för barn i femte-sjätte klass. Han är yngst bland de som träffades tre dagar på Chalmers för att ägna sig åt matematik och programmering. Läs vidare
  • Varför har lärare och rektorer så olika uppfattning om arbetsvillkor? 2020-08-28
    Kenneth Nordgren med flera forskare från Karlstad universitet skrev den nionde augusti på DN-debatt om att rektorer och lärare verkade ”leva i skilda världar”. Kortfattat menar de att deras forskning visar att: Lärarna anser att arbetstiden inte räcker medan rektorerna menar att tid finns. Lärarna saknar tid för samarbete men rektorerna menar att tiden finns. Lärarna menar att ...
  • Disputation: Lotta Wedman, 11/9 2020-08-27
    Lotta Wedman vid institutionen för didaktik och pedagogiskt profession , Göteborgs universitet, försvarar sin avhandling med titeln The concept concept in mathematics education: a concept analysis. 11 september, 2020 Läs vidare
  • To all teachers: World-wide free access to DQME – math problems/worksheets 2020-08-26
    DQME – an enormous resource of 4650 original, stimulating and motivating maths problems/worksheets/applications developed and written by teachers and tested and retested in schools in 11 countries in 10 languages (including Swedish!) over the six year period of the EU funded DQME Projects I and II. The materials are classified in topics, age group and language ...
  • Kan datorer vara kreativa? 2020-08-26
    När Googles dator slog stormästaren i brädspelet go för några år sedan bestämde sig matematikern och professorn Marcus du Sautoy vid brittiska Oxford att skriva en bok om AI och kreativitet. Han chockades av att datorn inte bara lärt sig behärska det invecklade spelet – den visade också vägen till nya, överraskande drag som mänskliga ...
  • Betygsutredningen klar: Betyg ska inte sättas utifrån elevernas sämsta prestation 2020-08-26
    Betygssystemet ska förändras. Ämnesbetyg ersätter kursbetyg på gymnasiet, ytterligare ett betygssteg införs för underkänt och kompensatorisk betygsättning ska förhindra att elever betygsätts utifrån sin sämsta prestation. Det är några av betygsutredningens förslag som presenterades den 17e augusti. Regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin lade fram förslagen till regeringen från den omfattande betygsutredningen som pågått sedan 2018. Förslagen ...
  • Förstå fysik med fenomenologi 2020-08-25
    Hur kan den filosofiska skolan fenomenologi hjälpa oss att förstå fysik? I en den nya boken Phenomenological Approaches to Physics undersöker en grupp forskare just det. De studerar fenomenologins roll i fysikens filosofi och ger perspektiv på hur teoretisk fysik kan förstås och diskuteras. Läs vidare
  • Kursbetyg är bästa systemet någonsin 2020-08-25
    Debatt: Behåll betygssystemet som det är. F till A är helt tillräckligt. Dagens kursplaner är mycket, mycket bra, skriver läraren Anders Persson. Läs vidare
  • MDH-forskning förbättrar matteundervisningen i Sverige 2020-08-24
    Flera kommuner i landet har nu valt att basera sin matematikundervisning i grundskolan på MDH:s forskning. En undervisning som ökar elevernas matematikkunskaper. Läs vidare
  • Lärare är viktiga för att stödja elevernas motivation 2020-08-24
    Med de krav som dagens skola ställer är det viktigt att eleverna är motiverade att engagera sig i skolarbetet. Att sträva efter personlig utveckling är bättre än att försöka överglänsa sina klasskamrater – och läraren kan stödja denna typ av drivkraft genom den kultur de skapar i klassrummet. Det visar Anders Hoverberg i sin avhandling. Läs ...
  • LUMA-konferensen framflyttad 2020-08-19
    På grund av den pågående pandemin har LUMA 2020 i Umeå flyttats fram till den 14–16 april 2021. Vi återkommer med mer information. Organisationskommittén
  • NCM önskar alla en trevlig sommar! 2020-06-30
    Vår webbshop är öppen och det går att lägga beställningar men inga leveranser kommer att ske under perioden 2/7-5/8. Sista leverans innan semestern är den 1a juli. Vi ses igen i augusti! Webbshop
  • Nytt nummer av NOMAD 2020-06-30
    Årets andra nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, är här! Detta nummer innehåller fem artiklar. Trevlig sommar! önskar redaktionen Natasja Steen, Matilde Stenhøj Madsen og Tomas Højgaard Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: resultater fra et systematisk review Paul Andrews Swedish primary teacher education students’ perspectives on linear equations Kristina Palm Kaplan and Johan Prytz Conservative and transformative changes in algebra in ...
  • Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli 2020-06-29
    Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever. Läs vidare
  • Nasas högkvarter döps efter ingenjörspionjären Jackson 2020-06-29
    Matematikern Jackson rekryterades till Nasas föregångare NACA 1951 och blev senare Nasas första svarta kvinnliga ingenjör och arbetade på den amerikanska rymdstyrelsen fram till 1985. De sista åren på Nasa arbetade hon för att hjälpa kvinnor och minoriteter att ta sig uppåt inom Nasa och i karriären. Hon hade då enligt Nasa slutat som ingenjör när ...
  • Not all effect sizes are created equal 2020-06-24
    Small effect sizes from large, expensive studies seem to plague education research. Matthew Kraft’s recent piece in Educational Researcher agrees, but suggests that education decision-makers should pay more attention to the qualities of the research design, rather than only examining the absolute effect size. Läs vidare
  • Smokers good at math are more likely to want to quit 2020-06-23
    Researchers found that smokers who scored higher on a test of math ability were more likely than others to say they intended to quit smoking. Läs vidare
  • Ny bok: Intensivundervisning i matematik 2020-06-22
    Intensivundervisning i matematik ges som komplement till den ordinarie undervisningen för att både hantera och förebygga matematiksvårigheter. I boken beskriver lärare och skolledare hur de organiserar och genomför intensivundervisning för enstaka, eller ett fåtal, elever under en begränsad period. Läs mer …
  • Aktuella regeländringar sommaren 2020 2020-06-22
    Skolverkets har samlat regeländringar inom skolans område inför halvårsskiftet på en webbsida. Läs vidare
  • Matteböcker riskerar att leda elever fel 2020-06-16
    Otydlig information i läroböcker i matematik riskerar att vilseleda lågstadieelever. Och för stort fokus på siffror och tal kan leda till att vissa elever tappar självförtroende. Det visar en ny avhandling. Läs vidare Avhandling: Från design till meningsskapande – En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1
  • Anmäl intresse för att medverka på Kleindagarna i augusti 2020-06-15
    Kleindagarna är en kostnadsfri vidareutbildning för dig som är matematiklärare i gymnasieskolan. Det är ännu inte klart om Institut Mittag-Leffler, där Kleindagarna hålls, kommer att ha öppnat upp i augusti. För mer information och anmälan besök https://kleindagarna.se/ansokan/ Datum: 12-14 augusti 2020 Förväntad plats: Institut Mittag-Leffler utanför Stockholm
  • Mattelektion i virtual reality: ”Lättare för hemmasittare att delta” 2020-06-15
    Coronapandemin har gett digitala lösningar ett uppsving. Nyligen testade Mattecentrum att hålla en lektion i matematik med VR-glasögon. – Det är lite som när datorerna kom – det är ett nytt sätt att tänka och det ger helt nya möjligheter, säger robotutvecklaren Fredrik Löfgren som höll lektionen. Läs vidare
  • Därför är det svårt att modellera smittan 2020-06-09
    I mitten av mars publicerade forskare vid Imperial College i London en simulering som visade att om Storbritannien inte vidtog några åtgärder skulle en  halv miljon människor kunna dö i covid-19. Simuleringsrapporten bidrog starkt till att landet införde strängare restriktioner. Läs vidare
  • Expressens Pisagranskning granskad – dimridåer och räknefel 2020-06-09
    Pisamätningen 2018 har i veckan åter hamnat i blickfånget efter en granskning i Expressen, och utbildningsminister Anna Ekström har bett OECD att granska Skolverkets data på nytt. Men en djupdykning i frågan visar att Expressen delvis sprider direkt felaktig information och i många fall utelämnar uppgifter som talar mot skandalnarrativet. Det handlar inte om fusk, ...
  • Skolans utveckling 2020-06-02
    Den svenska skolan förändras i takt med politiska beslut och tidsanda. Följ utvecklingen av svensk skola och förändringshastighetens acceleration i vår tidslinje, med fokus på större händelser för skolsystemet samt för lärarna som profession. Läs vidare
  • Håller matteböckerna måttet – och hur används de egentligen? 2020-06-01
    Elever använder inte alltid matteboken såsom skaparen avsett och ibland tränar de på helt andra saker än vad som var den pedagogiska poängen med övningarna. Det framkommer i en färsk avhandling i pedagogik vid Mittuniversitetet. Läs vidare
  • Matematikmodeller för cancerbehandling 2020-06-01
    Matematiska modeller är av stort intresse för läkarvetenskapen. Tim Cardilins avhandling handlar om modeller för att få ett bättre resultat av kombinationsterapier för cancerpatienter. Läs vidare
  • Parents with degrees give their children significant advantage in math 2020-05-28
    Children of parents with a degree are almost a year of schooling ahead in maths by the age 11 than peers whose parents have just GCSEs , a new study by the University of Sussex has discovered. Läs vidare
  • Elever om distansskola 2020-05-27
    Distansundervisning innebär större arbetsbörda, mer personligt ansvar och oro över hur man ska visa sina kunskaper. Drygt hälften är av gymnasieelever är nöjda med sin arbetsmiljö men många upplever en ökad stress och ensamhet. Det visar en ny undersökning från Sveriges elevkårer. Läs vidare
  • Matematikern som räknar på rykten och smittspridning 2020-05-26
    Släkten dominerades av medicinska forskare, men Cecilia Holmgren ville gå sin egen väg och blev matematiker istället. Nu forskar hon på slumpgrafer som till exempel visar hur hemsidor eller människor är kopplade till varandra, och hur rykten och smittor sprids. Läs vidare  
  • ”Matematiska modeller inte samma sak som verkligheten” 2020-05-26
    Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, säger att jakten på sanningen är full av fällor. Han förespråkar ödmjukhet inför teknikens möjligheter och varnar för en övertro på artificiell intelligens. – De mest intressanta idéerna jag haft under min karriär har visat sig vara värdelösa. Läs vidare
  • FHM:s antikroppstester avviker från prognoserna – matematikern ”ser två förklaringar” 2020-05-25
    Resultatet från Folkhälsomyndighetens antikroppstester visar i ett första skede att färre personer än man tidigare trott har utvecklat antikroppar. – Jag ser två möjliga förklaringar, säger Tom Britton, professor i matematisk statistik. Läs vidare  
  • Så tycker eleverna att undervisningen på distans har fungerat 2020-05-25
    Stora delar av den sista terminen tillsammans på distans och en mycket annorlunda student. Det är lätt att sympatisera med årets avgångselever från gymnasiet. Läs vidare
  • Mindre ämnesinnehåll i digitala klassrum 2020-05-20
    Ämnesinnehållet hamnar i skymundan när digitala verktyg förs in i klassrummet. Det konstaterar Anne Kjellsdotter, som disputerat med avhandlingen Didactical Considerations in the Digitalized Classroom,  och som överraskas av bristen på diskussion om vad digitala verktyg egentligen ska bidra med i skolan. Läs vidare Läs hela avhandlingen (pdf)
  • Matematikundervisningen i årskurserna 4-6 2020-05-19
    Skolinspektionen har genomfört en granskning av matematikundervisningen för årskurserna 4–6 i 30 grundskolor. Urvalet har varit slumpmässigt bland de skolor som i årskurs 6 vårterminen 2018 hade under den genomsnittliga betygspoängen i matematik för riket. Under varje verksamhetsbesök genomfördes lektionsobservationer samt intervjuer med elever, lärare och rektor. Läs vidare
  • Chalmers erbjuder läxhjälp på distans under coronakrisen 2020-05-19
    När coronakrisen satte käppar i Chalmers läxhjälpshjul flyttade man sin undervisning för gymnasie- och grundskolor till internet. Nu erbjuder man läxhjälp på distans tre dagar i veckan. En av lärarna är Josip Kir Hromatko – som hjälper till från hemmet i Kroatien. – Det känns verkligen meningsfullt att hjälpa de här barnen, säger han. Läs vidare [Göteborgs ...
  • På tal om nummer 2020-05-18
    – Åh, vad mycket vitsippor! säger den ena och tittar ut på en blomstrande skogsbacke. – Många, inte mycket. Det är många vitsippor, för man kan räkna dem, säger den andra. Läs vidare
  • A review of reading and math interventions for struggling secondary students 2020-05-15
    School‐based interventions targeting students with, or at risk of, academic difficulties in Grades 7–12 have on average positive effects on standardised tests in reading and maths. The most effective interventions have the potential to considerably decrease the gap between at‐risk and not‐at‐risk students. Effects vary substantially between interventions however, and the evidence for using certain ...
  • Matematik riskerar att vara ett tyst ämne 2020-05-13
    Skolinspektionen har granskat matematikundervisningen i årskurserna 4-6 på 30 skolor. Resultaten visar att ämnet fortfarande riskerar att vara ett tyst ämne för ett stort antal elever, trots att forskning visar att samtal är viktigt för att utveckla elevernas matematiska tänkande. Läs vidare
  • FORSKARMÖTEN 2020 – utlysningen är öppen 2020-05-12
    Alla intresserade gymnasieelever (inom alla ämnen) som ska börja årskurs 3 till hösten eller går ut årskurs 3 nu i vår och som är bosatta i Västra Götaland, är varmt välkomna att söka. Den 10–12 augusti planerar Sveriges unga akademi att genomföra deras sommarforskarskola Forskarmöten i Fiskebäckskil på västkusten. Här får ungdomar möta unga, ledande forskare inom ...
  • Teknikföretagens webbserie ”Vi räknar på det!” i nytt live-format 2020-05-07
    Tidigare i år lanserade Teknikföretagen webbserien ”Vi räknar på det!” där influencern Hanna ”HanaPee” Persson och matteläraren Elin Gawell räknar ut svaren på vanliga ungdomsproblem. Nu är de tillbaka, och den här gången som live-format. Läs vidare
  • Matteappen ny medlem i branschorganisation för utbildningsteknologi 2020-04-30
    Matteappen har blivit medlemmar i Swedish Edtech Industry, branschorganisationen som samlar företag som levererar utbildningsteknologi till utbildningssektorn. – Matteappen blir medlemmar i en tid där samarbete kanske aldrig varit viktigare för att stödja skolorna med lösningar som underlättar deras uppdrag. Vi har redan startat flera branschövergripande initiativ för att underlätta och få smarta ekosystem på plats ...
  • Mathematical curves predict evolution in COVID-19 spread 2020-04-28
    With the right approach, statistics can be used to reliably track the growth and fall in daily new cases of Covid-19 in China, raising hopes that similar approaches could more accurately predict the spread of the virus in other nations. Läs vidare
  • Så ska VVS-elevernas slutexamen säkras 2020-04-28
    Trots coronaviruset får elever i årskurs tre på yrkesgymnasiet komma tillbaka till skolan för examen i praktiska ämnen. Men bara ett fåtal elever släpps in i åt gången. VVS-Forum frågade lärare och rektorer på tre gymnasier med VVS- och fastighetsprogrammet hur de löser examensfrågan. Läs vidare
  • Väder och virus 2020-04-27
    När det gäller att förstå virusets spridning och kunna förbereda samhället samlar man information genom att göra matematiska modeller. Här känner jag åter igen mig i vår egen vetenskap väder och klimat och förresten i vetenskapen rent allmänt. Precis som inom väder och klimat kan man göra datorberäkningar. Läs vidare  
  • Tillgänglig distansundervisning 2020-04-27
    Upplever du att distansundervisningen du får inte är tillgänglig? Jobbar du som lärare eller föreläsare och är tvungen att undervisa på distans? Då kan du ladda ner vår lista med tips och råd om hur man gör distansundervisning mer tillgänglig så alla kan ta del av undervisningen på lika villkor. Läs vidare  
  • Örebros universitet ordnar digital studiehjälp 2020-04-24
    Coronapandemin satte stopp för studiehjälp som Linje 14 erbjuder närmare 3 500 högstadieelever under hela skolåret. Men med start denna vecka kan eleverna återigen få hjälp av studentambassadörer med sina skoluppgifter – i ett digitalt klassrum.   Läs vidare  
  • Cherry Picking? Or Making Better Trees? 2020-04-21
    Everyone knows that cherry picking is bad. Bad, bad, bad, bad, bad, bad, bad. Cherry picking means showing non-representative examples to give a false impression of the quality of a product, an argument, or a scientific finding. In educational research, for example, cherry picking might mean a publisher or software developer showing off a school using ...
  • Linda Ahl, Stockholms universitet, disputerar den 8 maj 2020-04-21
    Fredagen den 8 maj lägger Linda Ahl fram sin avhandling ”Individualized mathematics instruction for adults -The Swedish prison education context”. Läs vidare Sammanfattning av avhandlingen ”Individualized mathematics instruction for adults -The Swedish prison education context”
  • Transition to online teaching – so far so good but who are we leaving behind? 2020-04-20
    With the vast majority of schools and universities in the world teaching online there is plenty scope for research into how well or not the transition has been managed and what conclusions can be drawn from the experience. Läs vidare Läs även Hur har studenter anpassat sig till den plötsliga omställningen till digital undervisning?
  • Distansundervisning ökar närvaron på lektionerna 2020-04-20
    Det har gått tre veckor sedan gymnasieskolorna gick över till distansundervisning för att minska smittspridning av coronaviruset. I Eskilstuna har man sett flera positiva effekter, bland annat att fler elever närvarar på lektionerna är tidigare. Läs vidare  
  • Statistikern om modellen: ”Simulerat en miljon gånger” 2020-04-20
    Måns Thulin ger svar på hur innebandyns SM-slutspel 2019/20 hade slutat. När det inte kan avgöras på planen får man ta till andra metoder. De senaste veckorna har Innebandymagazinet tagit hjälp Måns Thulin för att genom statistik förutspå hur slutspelet hade gått på herr- och damsidan. Läs vidare  
  • INSTÄLLT! NOMAD workshop för doktorander i maj 2020-04-15
    NOMAD workshop CANCELED Regretfully, the workshop for doctoral students, by NOMAD and the National Centre for Mathematics Education (NCM) at the University of Gothenburg, has been canceled. We hope to be able to arrange a workshop again in 2021.
  • Mattefredag på nätet – med utmaningar för både unga och gamla 2020-04-15
    På grund av coronaviruset blir det inget Mattefredag på Linnéuniversitetet under påsklovet, men istället anordnas VirtMattefredag på internet. Läs vidare  
  • New mathematical model can more effectively track epidemics 2020-04-10
    As COVID-19 spreads worldwide, leaders are relying on mathematical models to make public health and economic decisions. A new model improves tracking of epidemics by accounting for mutations in diseases. Now, the researchers are working to apply their model to allow leaders to evaluate the effects of countermeasures to epidemics before they deploy them. Läs vidare/Read ...
  • DigiMat – ny fortbildning för lärare på nätet 2020-04-10
    DigiMat är ny matematikutbildning för det digitala samhället i ett tematiskt sammanhållet program från tidig skola till högsta professionella nivå enligt principen beskriv världen med matematikens språk simulera världen med datorns beräkningskraft förstå och kontrollera världen. Läs vidare
  • Chalmers expertis i samband med coronautbrottet 2020-04-08
    På Chalmers tekniska högskola finns ett stort antal forskare som kan bidra till kunskapsläget kring utbrottet av det nya coronaviruset ur olika aspekter. Här följer ett urval av Chalmersforskare som kan svara på frågor. Läs vidare      
  • Tom räknar på smittspridning 2020-04-08
    I augusti har coronaviruset klingat av och livet kan återgå till normala. Trycket på sjukvården når sin kulmen i maj och avtar i juli. Det är ett troligt scenario, enligt matematikern Tom Britton, som forskar om modeller för smittspridning vid Stockholms universitet. Läs vidare  
  • Så funkar smittornas matematik 2020-04-08
    Många typer av smittspridning, inklusive det nya coronaviruset, kan beskrivas med samma matematiska formel. När RE-värdet pressats ner under 1 klingar ­utbrottet av. F&F plockar isär formeln i sina beståndsdelar. Läs vidare  
  • Fem lärare om för- och nackdelar med distansundervisningen 2020-04-07
    Från nästan en dag till en annan fick lärare vid LTH gå över till digital undervisning. Hur har det gått? Fem lärare ger sin syn på tillvaron som distansundervisare hittills. Läs vidare  
  • Ny stödwebb för skolor med anledning av epidemin 2020-04-07
    Skolahemma är ett stöd för skolor att hantera konsekvenser av Coronapandemin. Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med följande partners: Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry, UR, Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska Skolmyndigheten. https://www.skolahemma.se/
  • Lärare från hela Sverige är kollegor på Facebook 2020-04-06
    Facebookgrupper fungerar som ett viktigt komplement till traditionella och kollegiala samtal, och bidrar till att ge nya perspektiv på den egna undervisningen. Det är några av de slutsatser som Jorryt van Bommels och hennes kollegor vid Karlstad universitet drar i sin studie av hur lärare använder Facebook. Läs vidare
  • Utforma prov för E-nivå 2020-04-06
    Erbjud elever som går på introduktionsprogram prov som, om man lyckas, visar tillräckliga kunskaper för betyget E. Det skriver Anders Erixon, lärare på Magelungen gymnasium i Stockholm. Läs vidare
  • Anette Jahnke: I ett nytt undervisningslandskap gror nya kunskaper 2020-04-02
    Det som just nu sker i svensk skola skulle kunna ses som ett gigantiskt experiment, vilket ger oss möjlighet att skapa ny kunskap utifrån våra erfarenheter. Anette Jahnke uppmanar oss att lyfta blicken och beskriver tre områden där ny kunskap kan utvecklas: 1) om det som pågår just nu, 2) om det som har varit ...
  • NCM tipsar om videon Coronavirus: why you should stay at home 2020-03-27
    En matematik/fysikdoktorand förklarar på ett enkelt matematiskt sätt hur vi kan beräkna spridningen av viruset och vad vi kan göra för att det ska sakta ned. Se videon: Coronavirus: why you should stay at home
  • The Mathematics of the Corona Outbreak 2020-03-27
    Tom Britton, författare till artikeln Pest, kolera och matematik i boken Människor och matematik, har spelat in en video om virus och statistik riktad mot gymnasiet. Se videon: The Mathematics of the Corona Outbreak  
  • Science of Reading: Can We Get Beyond Our 30-Year Pillar Fight? 2020-03-26
    How is it possible that the “reading wars” are back on? The reading wars primarily revolve around what are often called the five pillars of early reading: phonemic awareness, phonics, comprehension, vocabulary, and fluency. Actually, there is little debate about the importance of comprehension, vocabulary, or fluency, so the reading wars are mainly about phonemic awareness and ...
  • Adults Learning Maths (ALM) – konferenspublikationer 2020-03-26
    Nu finns konferenspublikationerna (conference proceedings) från den 26:e ALM-konferensen tillgängliga. Konferensen hölls i Lund den 7–10 juli 2019. Ladda ned pdf med konferenspublikationerna (pdf, 3MB).
  • Forskarlarm: Nya kursplanen hotar drabba utsatta elever 2020-03-25
    De nya kursplanerna hotar drabba elever med läs- och skrivsvårigheter hårt i framtiden. Det slår en rad olika professorer fast och riktar skarp kritik mot Skolverket. – Det kan bli ett stort problem i förlängningen, säger Ulrika Wolff, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Läs vidare  
  • Skolverkets nyhetsbrev med anledning av coronaviruset 2020-03-24
    NCM rekommenderar alla våra webbesökare att läsa Skolverket nyhetsbrev. Aktuellt nummer innehåller viktig information med anledning av coronaviruset. Läs mer …
  • Biologiska faktorer bakom dyskalkyli 2020-03-24
    Kan man med hjälp av magnetkamera se aktivitetsmönster i hjärnan som kan härledas till dyskalkyli? Kenny Skagerlund, forskare på IBL, har fått Hjärnfondens stipendium 2020 för att undersöka det. Läs vidare  
  • Scientists discover the mathematical rules underpinning brain growth 2020-03-24
    Life is rife with patterns. It’s common for living things to create a repeating series of similar features as they grow: think of feathers that vary slightly in length on a bird’s wing or shorter and longer petals on a rose. Läs vidare/Read more  
  • Johan skapade en samlingssida för lärare i coronakrisen 2020-03-23
    Johan Falk, undervisningsråd på Skolverket, hjälper på sin fritid lärare som tvingas undervisa på distans på grund av coronaviruset. Han har skapat en resursportal på nätet där lärare kan dela med sig av material till varandra. Läs vidare Från tidigare Aktuellt Lista över digitala skolresurser i Coronatider 2020-03-17
  • Att räkna med alla elever 2020-03-23
    Helena Vennberg har forskat om förskoleklasslärares möjligheter att följa och främja alla elevers utveckling och lärande i matematik. Läs vidare Läs avhandlingen: Att räkna med alla elever
  • Innovationsutmaning för att bromsa covid-19 2020-03-20
    Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) internationella vetenskapstävling – Junior Academy – bjuder nu in både samhällsaktörer och ungdomar mellan 13 och 17 år till en öppen global utmaning för att bekämpa spridningen av covid-19. Innovationsutmaningen som i Sverige kallas Ung innovation i kristid, är ett initiativ som kommer från IVAs samarbetspartner the New York Academy of Sciences, ...
  • Ny forskning visar vad som krävs för att en elev ska lyckas i skolan 2020-03-20
    I en ny studie försöker forskare svara på frågan vad som egentligen krävs för att en elev ska få höga betyg i skolan – och resultaten är inte vad de väntade sig. – Lärarna spelade helt klart en mindre roll än vad vi hade väntat oss, säger Niclas Månsson, professor i pedagogik vid Södertörns högskola. Läs vidare ...
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!