Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Graph theory: Mathematical connect-the-dots reveals how structure emerges 2022-06-24
    Imagine 100 dots scattered in front of you. In a haphazard variation on connect-the-dots, start drawing lines between the points. How many lines can you draw without producing a triangle? A square? An 11-pointed star? Läs mer
  • Nordisk forskning: Så blev effekterna av undervisning på distans 2022-06-23
    Undervisningen höll lägre kvalitet och de studiemässigt svagare eleverna förlorade mest på distansundervisningen under Coronapandemin. En konsekvens kan bli lägre framtida inkomster, konstateras i en ny rapport. Utifrån en genomgång av olika studier diskuterar forskare vid IFAU i rapporten ”Covid-19 och distansundervisning i Norden” hur elever i Norden påverkats av distans- och fjärrundervisningen. Diskussionsunderlaget bygger på ...
  • Artikel: Proactive cognitive control, mathematical cognition and functional activity in the frontal and parietal cortex in primary school children: An fNIRS study 2022-06-23
    Understanding how children acquire mathematical abilities is fundamental to planning mathematical schooling. This study focuses on the relationships between mathematical cognition, cognition in general and neural foundation in 8 to 9-year-old children. We used additive mathematics tests, cognitive tests determining the tendency for proactive and reactive problem solving and functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) for functional ...
  • Artikel: Variables in early algebra: exploring didactic potentials in programming activities 2022-06-23
    In this paper we consider implications of the current worldwide inclusion of computational thinking in relation to children’s development of algebraic thinking. Little is known about how newly developed visual programming environments such as Scratch could enhance early algebra learning. Authors: Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting, Ola Helenius, J. Mason Läs vidare/Read more
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2022-06-21
    NOMAD nr 2, 2022 har kommit! Innehåll: Scrutinizing Norwegian kindergarten teachers’ considerations about talk moves Camilla Normann Justnes and Reidar Mosvold Full-body interaction in young children’s modelling of counting-based addition Morten Bjørnebye Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra Aleksandra Hara Fadum og Helga Kufaas Tellefsen »»» Läs vidare
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2022-06-21
    NOMAD nr 2, 2022 har kommit! Innehåll: Scrutinizing Norwegian kindergarten teachers’ considerations about talk moves Camilla Normann Justnes and Reidar Mosvold Full-body interaction in young children’s modelling of counting-based addition Morten Bjørnebye Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra Aleksandra Hara Fadum og Helga Kufaas Tellefsen »»» Läs vidare
  • Långväga besök på NCM – lärare från Bhutan 2022-06-02
    På tisdagen kom det en rektor och lärare på besök från Bhutan som ville diskutera matematiklärande, forskning och utbildning med oss på NCM. De hade tidigare besökt Malmö universitet pga ett samarbete mellan lärarutbildningen där och  Paro College of Education i Thimpu, Bhutan. Där fick de information samt diskutera om universitetets utbildningsplan.
  • Sämre betyg för eleverna efter pandemin: ”Gått miste om hela gymnasietiden” 2022-05-31
    Redan i början av året kunde Kalmarsunds Gymnasieförbund konstatera att medelvärdena på betygen sjunkit och enligt prognosen kommer tappet att synas även efter att årets elever tagit examen. Trenden är tydlig i hela landet. Lyssna/Läs vidare
  • Hur kan lärare lära av data och bli bättre på att göra digitala lärresurser till en naturlig del av undervisningen? 2022-05-31
    Det ska forskare på Linnéuniversitet ta reda på, tillsammans med kommunerna Växjö, Mönsterås, Västervik och Nybro samt kunskaps- och läromedelsföretaget NE och andra läromedelsföretag. – Vi ser stor potential i att lärare får lära sig mer om att använda de data som digitala läromedel genererar som pedagogiskt stöd. Det kan handla om att upptäcka en elev som går ...
  • Speciallärare: ”Handledningen börjar på golvet” 2022-05-31
    Special­läraren Anna Lillieroth handleder lärarna i ”sitt” arbetslag var tredje vecka, men tar också del i samarbetet kring elevernas lärande varje dag. Det gör att ingen elev faller mellan stolarna. På Kullaviksskolan, som är en kommunal F-9-skola, är organisationen lite annorlunda uppbyggd. Här har inte varje klass en mentor var, i stället delar ett antal lärare ...
  • Månadens problem sommaren 2022 – korrigerat texten på problem 3! 2022-05-25
    Det blev ett fel i texten på problem 3 som nu är åtgärdat! Månadens problem sommaren 2022
  • INSTÄLLT! Sveriges Matematiklärarförenings sommarkurs i Mullsjö 19-22 juni 2022 2022-05-24
    OBS! Detta evenemang har nu blivit inställt pga för få anmälningar! Sveriges Matematiklärarförenings sommarkurs i Mullsjö 19-22 juni 2022 Se tidigare inlägg
  • Årets bästa Kängururesultat finns nu publicerade! 2022-05-24
    Resultaten finns publicerade per tävlingsklass för alla de skolor som rapporterat in till oss. Rapporteringen är nu stängd. Vi vill tacka alla som tävlat i år! Bra jobbat! Gå in och se om ditt namn finns med på listan
  • Öresundsdagen 3 om grundkurser i matematik på universitet och högskolor 2022-05-17
    Onsdag den 2:a november 2022 arrangeras «Öresundsdagen 3 om grundkurser i matematik på universitet och högskolor» (Øresundsdagen 3) på Lunds universitet. Konferensen är ett samarbete mellan Matematik NF vid Lunds universitet (LU) og LearnT vid Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Syftet med konferensen är att ge lärare och andra involverade i den inledande matematikutbildningen på högre nivå ...
  • Missa inte torsdagsseminariet 19 maj med Lars Madej – Tidig algebra är inte lika med algebra tidigt 2022-05-17
    Seminariet fokuserar på att med konkreta exempel synliggöra hur grundskolans aritmetik kan kopplas till ett algebraiskt tänkande, vilket kan underlätta för eleverna när de möter den mer formella algebran under skolans senare år. Detta seminarium spelas inte in så glöm inte att anmäla dig! Läs vidare och anmäl dig här http://ncm.gu.se/seminarier
  • Sveriges Matematiklärarförenings sommarkurs i Mullsjö 19 – 22 juni 2022 2022-05-10
    För dig som undervisar i matematik från förskola till gymnasium. Programmet har valbara alternativ som passar alla oavsett vilket stadium du undervisar i. Kostnad: – 4200 kr för medlem i SMaL – 4500kr för icke-medlem (priserna är inkl. moms) Anmälan sker på SMaLs hemsida www.smal-matte.com senast den 31 maj. Brev med information skickas ut till alla anmälda i månadsskiftet maj/juni.   Mera information ...
  • LUMA 21-23 september 2022 2022-05-06
    LUMA 2022 – Matematiska möten i forskning, lärarutbildning och praktik. Välkomna till höstens LUMA-konferens i Umeå. Upplägget blir att vi kommer att arbeta kring fyra teman: problemlösning, VFU, programmering och (inte helt oväntat) distansundervisning. För varje tema ska vi ha två kortare föreläsningar, en forskningsinriktad och en erfarenhetsbaserad, följt av arbete i mindre grupper med gott om tid för diskussion ...
  • Matematiktermer på 35 olika språk 2022-05-05
    Termer för matematikundervisning finns nu även på ukrainska. Materialet innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan och kan användas i matematikundervisning och studiehandledning på modersmål. Läs mer
  • Comparing mathematical games 2022-04-26
    In a recent meta-analysis, Gulsah Kacmaz and Adam K. Dubé analyzed the findings from 26 studies on mathematical games to better understand the types of pedagogical approaches supported in mathematical games, the types of mathematical knowledge emphasized in these games, and the overall effectiveness of different varieties of games. By Justin Hill, Johns Hopkins University (from ...
  • Tear-free brushing? All you need is math 2022-04-25
    Researchers develop a mathematical understanding of detangling that could be used for textile manufacturing, robotic hairdressers. Läs mer
  • Ny satsning från Internetstiftelsen ska göra svenskarna säkrare på nätet 2022-04-25
    Den internetrelaterade brottsligheten ökar i Sverige. Och nätbedragarnas tillvägagångssätt är listigt konstruerade och förändras hela tiden. En ny kostnadsfri kunskapssatsning från Internetstiftelsen, med snabbkurser och konkreta vägledningar, ska få fler internetanvändare att känna sig säkrare. Läs mer
  • Matematiktermer för grundskolan – på ukrainska 2022-04-22
    Listan över Matematiktermer för grundskolan på olika språk har nu kompletterats med ukrainska på Skolverkets hemsida. Fritt att laddas ned här
  • Seminarium: PiF – Problemlösning i Förskoleklass 2022-04-22
    På seminariet presenteras en studie där forskarna genom designforskning utvecklat och beforskat matematikundervisning i förskoleklass med utgångspunkt i problemlösning. Plats: Seminariet är på Zoom Dag: 2022-04-27 Tid: 15:00 – 16:30 Läs vidare
  • Sjuåriga Malcom läser matte med sexorna 2022-04-14
    ”Det som är roligt i skolan är att jag fått det lite svårare” – säger Malcolm. Malcom Bengtson, sju år från Sundsvall är huvudpersonen i första delen av SVTs dokumentärserie om barn som på olika sätt känner sig annorlunda. Han har fått anpassad skolgång och går i tredje istället för första klass och läser svenska och matte ...
  • Glöm inte att anmäla ditt intresse för att delta i Kleindagarna i sommar! 2022-04-13
    Hej Mattelärare! Den 19 april stänger ansökan till årets upplaga av Kleindagarna. Kleindagarna är tre inspirerande dagar vid Institut Mittag-Leffler utanför Stockholm, där mattelärare tillsammans får utveckla och planera morgondagens matematiklektioner för gymnasiet. Ta chansen att djupdyka i matematikens spännande historia och få samtidigt möjligheten att samla på dig färsk kunskap och nya rön inom pedagogik. I år äger Kleindagarna rum den ...
  • ALM Virtual Seminar 25th April 2022 2022-04-13
    Secondary Teachers’ Perspectives on Mathematics Teaching for Newly Arrived Students in German Schools. Will take place on Monday 25th April 2022 at 19h00 (svensk tid) / (UTC) equals 8PM (UK) equals 21h00 (CET). Speakers: Gabriele Kaiser & Maike Lüssenhop (University of Hamburg) You can book a place for a seminar and check your local time at this page: ...
  • Nya möjligheter att bli lärare 2022-04-07
    Fler lärare behövs. Inför hösten lanseras en form av snabbspår för att bli lärare. Grunden är att studenten bygger på sin tidigare examen till en lärarexamen. Allt på ett år. – Tanken är att locka fler till läraryrket och helt enkelt få fram fler färdiga lärare som kan gå ut och börja undervisa direkt efter ett ...
  • NCM har nu känguruproblemen på ukrainska 2022-03-29
    Hör av dig till Ulrica Dahlberg (ulrica.dahlberg@ncm.gu.se) om du har elever som vill arbeta med problemlösning på sitt modersmål.
  • Besök NCMs monter på Biennalen i Växjö 31/3-1/4! 2022-03-29
    Välkommen att besöka vår monter på plats i Växjö och passa på att bläddra i våra nya produkter. Vi ser fram emot att ses! NCMs personal
  • Mathematical paradoxes demonstrate the limits of AI 2022-03-28
    Humans are usually pretty good at recognising when they get things wrong, but artificial intelligence systems are not. According to a new study, AI generally suffers from inherent limitations due to a century-old mathematical paradox. Läs mer
  • What a math party game tells us about graph theory 2022-03-25
    Play this simple math game with your friends to gain insights into fundamental principles of graph theory. Läs mer
  • Dennis Sullivan, uniter of topology and chaos, wins the Abel prize 2022-03-25
    Dennis Sullivan has always been driven by mathematical insights that are general and beautiful and have the power to amaze — “something that grabs you, like a piece of music,” he said. An encounter with one such theorem during his second year of college spurred him to switch his major from chemical engineering to mathematics; other ...
  • Fri tillgång till ukrainska läromedel 2022-03-24
    Söker du eller någon i din närhet ukrainska läromedel som följer ukrainsk läroplan? Nu finns det ett antal att ladda ned kostnadsfritt. Läs vidare
  • Känguruproblem på Ukrainska! 2022-03-24
    NCM har nu fått tillgång till de ukrainska Känguruproblemen. Var uppmärksam på att det ukrainska språket skrivs med helt andra tecken än vårt alfabet. Vill någon lärare få tillgång till detta material så kan ni mejla ulrica.dahlberg@ncm.gu.se . Uppge vilken årskurs det gäller så mejlar hon rätt material till er.
  • Här är matematikbiennalens internationella stjärnor 2022-03-22
    Matematikbiennalens programkommitté berättar om årets fyra internationella föreläsare. – Ta tillfället i akt. Det här kan vara den enda chansen att lyssna på de här forskarna, säger Johan Häggström på Nationellt centrum för matematikutbildning. Den 31 mars till den 1 april är det dags för 22:a upplagan av Matematikbiennalen som i år går av stapeln i Växjö ...
  • How to turn your kid into a maths wiz 2022-03-21
    Today’s puzzles require you to roll up your sleeves and wrestle with a square piece of paper. Because this is the best way to become brilliant at a maths. Or so concludes a recent study by developmental psychologists at Surrey, Toronto and Maryland universities. The report – a meta-analysis that combined the results of 29 separate studies ...
  • Framsteg i matematik kan ge ny kunskap om universums gåtor 2022-03-20
    Forskare har länge försökt förena Einsteins teori för gravitation med kvantmekanik, vilket skulle kunna ge kunskap om bland annat svarta hål och universums födelse. – Vi strävar efter att förstå naturens lagar och dessa är skrivna på matematikens språk. När vi söker svar på frågor inom fysik så leds vi ofta till nya upptäckter även i ...
  • Den 25-26 april arrangerar NVL (Nätverket för vuxnas lärande i norden) en konferens i Köpenhamn med fokus på matematik 2022-03-18
    Konferensen sker på danska, svenska och norska, med möjlighet till frågor på engelska. Matematiske færdigheder og kompetencer er en væsentlig forudsætning for voksnes aktive deltagelse i samfundet samt en betingelse for tilknytning til arbejdsliv og adgang til uddannelse. På konferencen vil forskere og praktikere præsentere synsvinkler på områder, der er centrale i forhold til voksnes matematiklæring. Oplæggene ...
  • Nytt häfte! Matematik och språk 2022-03-17
    Matematik och språk – Nämnarens artikelsamling är ett nytt häfte där vi har samlat artiklar om språkliga aspekter av matematiken och om hur man kan arbeta med en språkutvecklande matematikundervisning. Samtliga artiklar har publicerats i Nämnaren under de senaste tio åren.   Läs vidare/Beställ häftet: NCMs webbshop
  • Tärningar – Lättanvänt material för elever med annat språk 2022-03-17
    I samband med flyktingkrisen 2015 var det matematiklärare som hörde av sig till oss på NCM och efterfrågade material att använda tillsammans med nyanlända elever. Tärningar är internationellt förekommande och om två elever spelar ett spel kan en tredje som inte förstår språket titta och ofta förstå vad spelet går ut på. Vi gjorde en ...
  • Can you solve it? The maths of Lviv 2022-03-07
    When the city was a world centre of mathematical thought. Like many of you I’ve hardly been able to think about anything else these past ten days apart from the war in Ukraine. So today’s puzzles are a celebration of Lviv, Ukraine’s western city, which played an important role in the history of 20th century mathematics. During ...
  • Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik – 1 november 2022 2022-03-02
    Temat för konferensen kommer att vara ”Att kunskapa om särskilda utbildningsbehov i matematik”. Ett samarrangemang av Linnéuniversitetet, Linköpings universitet, Örebro universitet och Malmö universitet. Tillsammans har vi en vision att kunna bidra till en kunskapsbaserad skolutveckling med fokus på specialpedagogiska frågor i matematik. Genom att skapa engagemang kring detta tema möjliggör vi för utveckling av kunskap ...
  • Ändringar i hur betyg ska sättas och nya allmänna råd 2022-02-25
    Riksdagen har beslutat om ändringar i skollagen som innebär en ny princip för hur betyg ska sättas. Den nya principen ska leda till att betygen bättre speglar elevernas kunskaper. Skolverket tar samtidigt fram nya allmänna råd om betyg och prövning. Ändringarna börjar gälla från den 1 juli 2022. Läs mer
  • Cryptographers achieve perfect secrecy with imperfect devices 2022-02-25
    For the first time, experiments demonstrate the possibility of sharing secrets with perfect privacy — even when the devices used to share them cannot be trusted. Läs mer
  • Podcast om matematikämnet och skolan i samhället 2022-02-18
    Varför har vi matematik i skolan? Varför har vi ens skola? Vad är bra och dålig undervisning och hur skulle man kunna undervisa så att fler lär sig? Varför presterar barn från olika socioekonomiska grupper egentligen olika i skolan? Hur spelar generna in? Vad gör egentligen vinstintressen med skolan? Hur ska vi hantera segregationen? Är skolans ...
  • NCM:s nyhetsbrev februari 2022 2022-02-17
    Nu kan även du som inte är prenumerant på vårt nyhetsbrev läsa det! Följande rubriker finns i detta nyhetsbrev Matematikbiennalen 2022 Delta i världens största matematiktävling – Kängurutävlingen Besök NCM på Matematikbiennalen Taluppfattning med Känguruproblem Inspireras av Nämnaren Läs det nya numret av tidskriften NOMAD Snart kommer artikelsamlingen Matematik och språk Ta del av NCM:s läromedelsutställning Workshop för doktorander Påbörja din prenumeration på nyhetsbrevet eller avsluta ...
  • Matematik med alla sinnen 2022-02-16
    Charlotte Appeltofft är en av de lärare som prövar Tänka, resonera och räkna, TRR, på lågstadiet. Hon tycker att eleverna har blivit mer aktiva och fått en bättre taluppfattning. ”Ett och nio blir tio, två och åtta blir tio, tre och sju blir tio.” Så låter det när lågstadieeleverna på Glumslövs skola i Landskrona stad inleder ...
  • Kritik mot nya ämnesbetyg i matematik 2022-02-14
    Ämnesbetyg planeras att ersätta kursbetyg i gymnasial utbildning. Det gäller alla ämnesplaner för gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå. Det har dock framkommit kritik på sociala medier från lärare mot de nya ämnesbetygen i matematik. Det finns två förslag: 1. Eleven får slutbetyg efter lästa 400 poäng. 2. Eleven ...
  • An ancient geometry problem falls to new mathematical techniques 2022-02-12
    Three mathematicians show, for the first time, how to form a square with the same area as a circle by cutting them into interchangeable pieces that can be visualized. Läs mer
  • Anmäl din klass till Kängurutävlingen! 2022-02-11
    Nu är det dags att anmäla din klass eller klasser till Kängurutävlingen.  Anmälan görs senast söndag den 13 mars  och tävlingen sker torsdag den 17 mars. Hur går Kängurutävlingen till? Kängurutävlingen genomförs alltid tredje torsdagen i mars. Ibland passar den dagen dåligt, speciellt här där vi ofta har studiedagar då. Då kan ni välja dagen efter eller ...
  • Webbinarium: En eftermiddag om delaktighet, motivation och kartläggning i matematikkurser 2022-02-08
    ViS nätverk för vuxnas matematiklärande välkomnar till deltagande i ett webbinarium torsdag 17 februari 2022 kl. 14:00 – 16:45 där vi bland annat kommer att belysa orienteringskurser, kartläggning och deltagarinflytande som redskap för att skapa motivation till studier. Vi kommer att beröra frågeställningar som är särskilt viktiga i den grundläggande utbildningen. Vi välkomnar deltagare som på ...
  • Study finds lower math scores in high schools that switched to 4-day school week 2022-02-07
    A recent study analyzing the impact of a shorter school week for high schools found that 11th-grade students participating in a four-day week performed worse on standardized math tests than students who remained on five-day schedules. Läs mer
  • International perspectives on mathematics teacher education 2022-02-07
    Recension In International Perspectives on Mathematics Teacher Education, Denisse R. Thompson, Christine Suurtamm, and Mary Ann Huntley have compiled a much-needed collection of descriptions of mathematics teacher education programs from a number of international countries—two from Europe (France and Sweden), the African country of Malawi, Singapore in Asia, the Oceanic country of New Zealand, Colombia in ...
  • How Learning Continued during the COVID-19 Pandemic 2022-02-07
    Global Lessons from Initiatives to Support Learners and Teachers This report brings together 45 of the education continuity stories that were jointly documented by the OECD, the World Bank, Harvard’s Global Education Innovation Initiative and HundrED during the first wave of school closures related to the COVID-19 pandemic. Läs mer
  • Education and Training Monitor 2021 2022-02-07
    The Education and Training Monitor 2021 presents European Commission’s yearly evaluation of education and training system across Europe. The report brings together the latest data, technical papers and studies, as well as examples of policy measures from different EU countries. It offers a cross-national and thematic analysis as well as 27 individual country reports. Läs mer [European ...
  • Teknikåttan ska locka fler till naturvetenskapliga ämnen 2022-02-03
    Teknikåttan är ett rikstäckande samarbete mellan elva olika lärosäten. Det syftar till att öka intresset för teknik, matematik och naturvetenskap i samhället, men framför allt att stimulera elevernas fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga och stärka deras självförtroende. Läs mer om tävlingen Teknikåttan
  • Small group instruction to improve student performance in mathematics in early grades 2022-02-03
    A recent randomized evaluation conducted in Norway investigated the effects of a small group mathematics instruction on student academic achievement in elementary school. The study involved 159 elementary schools and 14,891 students in 10 municipalities in Norway. Schools were randomly assigned to receive the intervention or business as usual. Läs mer ...
  • Matematisk dialog gör elever mer aktiva 2022-01-25
    På många skolor används ”tyst räkning” då elever jobbar ensamma i sina matteböcker. Nu har Marie Sjöblom, doktorand i matematikdidaktik vid Malmö universitet, undersökt metoder för att istället skapa matematisk dialog i klassrummet. Läs mer
  • Flickor väljer bort matte – trots att de är bättre 2022-01-25
    Flickor väljer ofta bort matematik – trots att de generellt är bättre på matte än pojkar. Lärarna kan spela en viktig roll för att bryta mönstret genom att motverka könsnormer och kamratpåverkan, menar forskaren Maaike van der Vleuten. Läs mer
  • Equations built giants like Google. Who’ll find the next billion-dollar bit of maths? 2022-01-25
    Obscure, generations-old theorems have been transformative in tech, and there are still plenty out there to be used. Läs mer
  • Örebro universitet bjuder in till digital konferens om framtidens lärarutbildning, 15-16 mars 2022-01-18
    Vilken utbildning behöver lärarstudenter för att kunna ge sina elever kunskap och kompetens att möta framtidens arbetsliv, bli aktiva samhällsmedborgare och ta sig an de stora samhällsutmaningarna? Örebro universitet bjuder den 15-16 mars in till digital konferens på temat ”Framtidens lärarutbildning – erfarenheter och visioner”. Det gäller såväl lärarutbildare och lärarstudenter som skolpersonal, beslutsfattare, forskare och ...
  • Kevin, 18, ser matte som en konstform 2022-01-17
    18-åriga Kevin Haagensen Strömberg från Tynnered var årets vinnare av Skolornas matematiktävling. Se Kevin Haagensen Strömberg visa hur han tänker
  • Vårens seminarier på NCM … 2022-01-16
    Vi har nu publicerat vårens seminarieschema på startsidan under rubriken Seminarium. Se under rubriken Seminarier.
  • Evolution ‘Landscapes’ predict what’s next for COVID virus 2022-01-14
    Studies that map the adaptive value of viral mutations hint at how the COVID-19 pandemic might progress next. Mathematically modeled “landscapes” that describe the relative fitness of various mutations can in theory be used to project how SARS-CoV-2 and other viruses could evolve in the future. Läs vidare
  • Anmäl dig till årets Känguru! 2022-01-11
    Nu har vi öppnat anmälan till årets kängurutävling. Anmälan sker via länken på vår Kängurusida! Välkommen!
  • Can you solve it? Gödel’s incompleteness theorem 2022-01-10
    Kurt Gödel’s incompleteness theorem states that in any reasonable mathematical system there will always be true statements that cannot be proved. The result was a huge shock to the mathematical community, where the prevailing view was an unshakeable optimism about the power and reach of their subject. Läs mer
  • ALM 2022 Virtual Seminar Series 2022-01-03
    Adults Learning Mathematics (ALM) is an international forum for the exchanging of ideas, practice, and research at all levels. Läs mer och anmälan
  • Air pollution exposure linked to poor academics in childhood 2021-12-23
    Children exposed to elevated levels of air pollution may be more likely to have poor inhibitory control during late childhood and poor academic skills in early adolescence, including spelling, reading comprehension, and math skills. Difficulty with inhibition in late childhood was found to be a precursor to later air pollution-related academic problems. Interventions that target ...
  • How a fly’s brain calculates its position in space 2021-12-22
    Navigation doesn’t always go as planned — a lesson that flies learn the hard way, when a strong headwind shunts them backward in defiance of their forward-beating wings. Fish swimming upriver, crabs scuttling sideways, and even humans hanging a left while looking to the right contend with similar challenges. How the brain calculates an animal’s direction of ...
  • Varför väljer flickor bort matematik i skolan? 2021-12-19
    I skolan presterar flickor i allmänhet bättre än pojkar i matematik. Ändå väljer de sällan utbildningar inom naturvetenskap, teknik och matematik. Är flickors ”relativa förmåga” förklaringen? Läs mer
  • Nya ämnesbetygsreformen 2021-12-17
    Ämnesbetyg planeras att ersätta kursbetyg i gymnasieskolan. Det gäller alla ämnesplaner för gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå. Läs vidare
  • Vag läroplan skapar osäkerhet kring programmering 2021-12-13
    Två år efter att programmering infördes i läroplanen saknar lärare riktlinjer kring vad eleverna ska lära sig. Det visar Peter Vinnerviks forskning om lärarnas uppdrag med programmering i undervisningen. Läs vidare
  • Andelen godkända i tuff mattekurs rusade under våren 2021-12-13
    Andelen elever på samhällsvetenskapsprogrammet som fått godkänt i matematik 2b ökar kraftigt, visar nya siffror från Skolverket. Svårigheter att få fram likvärdiga bedömningsunderlag under pandemin kan ha gjort att lärare hellre friar än fäller. Läs vidare
  • Ju fler böcker i hemmet – desto bättre är skolresultaten 2021-12-06
    Ju fler böcker där hemma, desto bättre går det i skolan. Ny forskning visar att bokhyllans omfång och föräldrarnas yrkesval är det som mest påverkar svenska elevers möjligheter att lyckas med skolarbetet. Läs vidare
  • Aktiva inlärningsmetoder stärker minnet 2021-12-06
    Vilken metod för inlärning som används i skolan påverkar hur elevernas hjärnor aktiveras när de testas på sina kunskaper. Elever som undervisats med aktiva lärandemetoder hade högre aktivitet i områden i hjärnan som kopplas till återaktivering av väl befästa minnen. Läs vidare
  • Linn och Saras mål med praktiken: Få fler tjejer att söka teknik 2021-12-03
    Gymnasievalet närmar sig och säsongen för gymnasiemässor runt om i landet är här. Trots att andelen tjejer som söker Teknikprogrammet har ökat under de senaste åren är tjejerna fortfarande i minoritet och utgör knappt två av tio sökande. Detta är något Linn Jendeby och Sara Kernen vill ändra på. Läs mer Läs även: Just nu anordnas en ...
  • Ny utbildning ska ge unga god hjärnhälsa 2021-12-02
    En ny digital utbildning med fokus på psykisk hälsa ska ge unga kunskap att påverka sitt eget mående. Många lärare känner sig otillräckliga i de här frågorna. En undersökning av Sveriges psykologförbund visar också att skolpersonal riskerar att lägga fokus på fel saker när det gäller elevernas mående och tankar kring sin skolgång. Samtidigt blir det svårare ...
  • Årets sista NCM Seminarium idag kl 16:00 – ”Mattetalanger” 2021-12-02
    Det här är årets sista föreläsning på zoom. Linda Mattsson – Eva Pettersson föreläser om Mattetalanger. Läs mer : NCM Seminarium Anmäl dig här: http://formular.ncm.gu.se/seminarieserie/ Länk till föreläsningen: https://gu-se.zoom.us/j/67337027661?pwd=S3pySlVnR2JEVEhPd1A3S2ZiNDRXUT09 Välkommen att delta!
  • Fjärr- och distansundervisningen har påverkat elevers kunskapsutveckling 2021-12-01
    Stora delar av skolans uppdrag har fungerat bra under pandemin. Men Skolinspektionens granskningar visar samtidigt att elever som haft mycket fjärr- och distansundervisning fått försämrade förutsättningar när det gäller kunskapsutveckling och mående. Läs vidare Skolinspektionens rapport till regeringen: Konsekvenser av fjärr- och distansundervisningen under covid-19-pandemin
  • Rekordmånga studenter ställer upp som matematikmentorer i spåren av pandemin 2021-11-17
    – Skolverket varnar för ett kunskapstapp hos elever i grundskola och gymnasium på grund av pandemin. Hos den ideella föreningen Intize på Chalmers ser man ett ökat engagemang då rekordmånga studenter anmält sig för att hjälpa till som matematikmentorer, berättar Anton Carlsson, chalmerist och rekryteringsansvarig på Intize. När Skolverket beskriver pandemins konsekvenser i skolan bekräftas till ...
  • Så jobbar Ängelholm för att fånga upp särskilt begåvade elever 2021-11-14
    Ofta handlar det om elever som utmärker sig kunskapsmässigt inom ett eller flera områden i skolan. Det är så kallade särskilt begåvade elever. I Ängelholm har kommunen gjort en särskild handlingsplan för att fånga upp dessa barn. Läs mer
  • NCM-seminarie idag: 11 november kl. 16.00-17.30 2021-11-11
    http://ncm.gu.se/seminarier Länk till  seminariet med: Helena Eriksson – Algebraiskt tänkande redan på lågstadiet!  
  • Effects of a Pre-K math intervention in a mixed-delivery system 2021-11-10
    Publicly funded Pre-K programs operate across a variety of settings, including both public schools and community-based organizations. Yet, there is limited research examining differences in the quality of children’s Pre-K experiences across public schools and community-based organizations. Moreover, there is little information about whether interventions that aim to enhance program quality and child outcomes have consistent ...
  • Digital games for improving student motivation in mathematics: Are they effective? 2021-11-10
    The Journal of Computer Assisted Learning has recently published a meta-analysis to evaluate the effectiveness of digital games for the enhancement of K-12 student motivation in mathematics. To be included in the review, studies had to use randomized or quasi-experimental designs and evaluated interventions involving the use of digital games in mathematics in school contexts ...
  • Uppföljning: Utvärdering av utbildningar som leder till ämneslärarexamen 2021-11-08
    I utvärderingen av ämneslärarexamen 2018-2020 ingick 103 utbildningar, varav 59 fick hög kvalitet och 44 ifrågasatt kvalitet. Dessa 44 har nu genomgått en uppföljning. Läs mer
  • Därför är Finland och Estlands skolor bättre än de svenska 2021-11-08
    Finland och Estlands skolor är bättre än de svenska. En förklaring kan vara den enskilde lärarens roll. Den kan sällan överskattas, konstaterar skolforskaren Erik Cardelús som även pekar på kulturens betydelse. Läs mer
  • 51 miljoner kronor till praktiknära skolforskning 2021-11-08
    Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja sammantaget tretton projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Läs mer
  • Webbinarium om förändringar i vuxenutbildningens matematikkurser 2021-11-04
    Webbinarium den 25 november 2021 om aktuella förändringar som berör vuxenutbildningens matematikkurser på grundläggande och gymnasial nivå. Läs mer
  • Matematisk Nyfikenhet 2021-11-02
    Håkan Lennerstad, professor emeritus i Matematik, har sammanställt sina matematiska idéer och bilder på webbplatsen Matematisk Nyfikenhet som i första hand vänder sig till lärare i grundskolan, på gymnasiet och i lärarutbildningarna. Bl a skriver Håkan så här om sin webbplats: Det konstiga är att orden ”lyssnande” och ”matematik” brukar mycket sällan finnas i samma text. Dialog ...
  • Digitala läromedel stänger ut lärare 2021-11-01
    Digitala läromedel kan försvåra för lärarna, visar en avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt hur digitala matematikläromedel förändrar förutsättningarna för lärarnas undervisning. Läs mer
  • Bristande transparens i nya digitala läromedel försvårar undervisningen 2021-10-28
    Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt hur digitala matematikläromedel förändrar förutsättningarna för lärarnas undervisning. Läs vidare
  • Relationellt lärande bäst för högpresterande matteelev 2021-10-27
    Genom samarbete och dialog anpassades undervisningen till en högpresterande elev. Matematikläraren Linda Lie har skrivit en utvecklingsartikel om en ofta förbisedd elevgrupp. Artikeln är skriven inom Ifous FoU-program Lärares praktik och profession. Läs vidare
  • Datorer till mellanstadieelever gav blygsam effekt 2021-10-27
    Högstadieelever som får en egen dator presterar inte bättre i skolan, enligt en svensk studie från 2019. Nu visar en ny rapport på snarlika resultat för mellanstadieelever. Läs vidare
  • Därför väljer KTH-forskaren bort hybridmöten 2021-10-25
    Ett jobbmöte där några personer deltar på plats i rummet medan andra är med på distans via skärm är ingen bra lösning, enligt Jens Edlund, universitetslektor vid avdelningen Tal, musik och hörsel på KTH. – Många försöker rigga teknisk utrustning för att lyckas med hybridmötena, men tekniken är inte problemet. Hybridmöten kan göra alla mötesproblem med exkludering och ...
  • Lärdomar fjärr- och distansundervisning 2021-10-25
    Kalmarsunds gymnasieförbund har gjort en undersökning bland lärare och studenter och ställt två huvudsakliga frågor. Vad finns det som lärarna tänker annorlunda kring inom sin undervisning när de har erfarenheter av fjärr- och distansundervisning? Vilka konkreta metoder har lärarna tagit med sig eller planerar att använda från tiden med  fjärr- och distansundervisning? Läs vidare
  • Fler unga tjejer programmerar på pojkfritt läger 2021-10-21
    Den ideella föreningen Ung Vetenskapssport anordnar helgen 22–24 oktober ett matematik- och programmeringsläger i Lund för tjejer och ickebinära personer. Tjejer är generellt sett mycket underrepresenterade i programmerings- och matematiksammanhang. Läs mer
  • Framgångsrik undervisning i programmering i grundskolan 2021-10-19
    Peter Vinnervik på Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet besvarar i sin avhandling frågor som handlar om grundskollärares intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i sin undervisning. Läs vidare Läs även tidigare Aktuellt 2021-09-13
  • ”Gör matematiken språk-lätt” 2021-10-18
    För elever med språkstörning är matematik ofta svårt och skolans stöd i ämnet otillräckligt. Genom att satsa på matematik som är språk- och symbollätt kan elever med språkstörning nå kraven för godkänt, skriver debattörerna. Läs vidare
  • Ojämlikt i matematikundervisningen 2021-10-18
    Det finns en tydlig ojämlikhet i matematikkunskaper utifrån elevers socioekonomiska förutsättningar. Victoria Rolfes forskning visar också att det finns en skillnad i hur väl förberedda lärare är att undervisa resursstarka och resurssvaga elever. Läs vidare
  • Matteundervisningen läggs om i stort forskningsprojekt 2021-10-15
    Över 1 000 lärare testar nya sätt att lära ut matematik på lågstadiet. Men för att lyckas med forskarnas nya undervisningsmodell krävs en bred uppbackning från hela kommunen. Matteläraren Elise Pettersson i Landskrona ser redan nu fina resultat av satsningen. Undervisningsmodellen Tänka, resonera och räkna (TRR F–3) används så här långt i 14 kommuner. Hur ...
NCM:s och Nämnarens webbplats