På grund av pandemin ber vi dig ringa 031 786 2206 innan du besöker oss!

Svar och lösningar, februari 2021

Vi tackar:

Elever i klass 5A Rosenbergsskolan, Tidaholm
Nils Enders, Rocknebyskolan, Kalmar

som har skickat in svar och lösningar på minst ett av problemen.



Rätt svar: Peter, John, Niklas
Peter ger 3 + 2 = 5, John ger 5 * 3 = 15, Niklas ger 15 – 1 = 14

Här handlar det om olika operationers funktion och att den ordning vi väljer spelar avgörande roll. Gå igenom och skriv upp alla alternativen och se hur olika resultaten blir.



Rätt svar: B, 2 ggr

Platser för 5 och 3 kan väljas på 5 * 4 = 20 sätt, övriga siffror är ettor. I A blir det hälften så många tal eftersom det är två femmor.

Här följer ett sätt att resonera:
När sifferprodukten är 15 så är siffrorna 1, 1, 1, 3 och 5. Här kan plats för 5 väljas i 5 olika positioner, för vart och ett av dessa kan plats för 3 väljas på 4 sätt, resten är ettor, dvs det är totalt 5 * 4 = 20 tal i mängd B. I mängd A blir det hälften så många, då vi byter ut 3 mot 5. Talen 53111 och 35111 blir t ex lika när vi byter 3 mot 5. Istället för att resonera kan vi skriva upp alla talen efter ett bra system, t ex:

Mängd A
55111, 51511, 51151, 51115 alla med 5 i första position
15511, 15151, 15115 de med 5 i andra position som tillkommer
11551, 11515 de med 5 i tredje position som tillkommer
11155 de med 5 i fjärde position som inte redan är med

Mängd B med 20 tal kan listas på motsvarande sätt.



Rätt svar: 6560



NCM:s och Nämnarens webbplats